Transport af gas
Fra : Steen Larsen

Dato : 20-09-05 06:28

Hej NG

Er der en der kender reglerne for transport af gas, både i Danmark og
Norge, Sverige.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Campingstuff

Dato : 20-09-05 07:08

Hej

"Steen Larsen" <dsl175340@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der en der kender reglerne for transport af gas, både i Danmark og
> Norge, Sverige.

Det blev undersøg for en tid siden hos beredskabsstyrelsen og gælder da for
danmark:

"Når du som privatperson skal transportere farligt gods, gælder, at du
samlet set må køre med op til 80 kg brutto på en transporterende enhed. En
transporterende enhed er en bil alene eller en bil med påhængskøretøj (fx
trailer eller campingvogn). For flaskegas findes desuden den restriktion, at
du kun må placere op til 13 kg (netto) flaskegas i rum med direkte
forbindelse til førerkabinen, fx bagagerummet.

Eksempel med 11 kg gasflasker: 80 kg brutto svarer ca. til 3 stk. 11 kg
gasflasker. Du kan altså placere 1 stk. 11 kg gasflaske i bagagerummet på
bilen og yderligere 2 stk. 11 kg gasflasker i campingvognen.

Disse transportregler fremgår af § 9 i bekendtgørelse nr. 729 af 15. august
2001 om vejtransport af farligt gods. De gælder både ved "indkøbskørsel" og
"almindelig" kørsel.

Prøv dette forum og spørg der om norge.
http://www.home.no/camping/ vælg hans forum i menu
Og i sverige kan du prøve her:
http://www.husvagnsforum.com/

VH
Hans Jørgen
mere om dansk på:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=199

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-09-05 09:26

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse

> Eksempel med 11 kg gasflasker: 80 kg brutto svarer ca. til 3 stk. 11 kg
> gasflasker. Du kan altså placere 1 stk. 11 kg gasflaske i bagagerummet på
> bilen og yderligere 2 stk. 11 kg gasflasker i campingvognen.

Med de nye alu/plastikflasker må det give anledning til nye beregninger, når
flaskerne kun vejer 4-5 kg?

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 20-09-05 12:48

> Med de nye alu/plastikflasker må det give anledning til nye beregninger,
> når flaskerne kun vejer 4-5 kg?

ja betyder det at vi nu må have 1 stk. i bilen og 4 stk. 10 kg. letvægts
flasker med i campingvognen på vinterferien ?
Ikke fordi der er plads til dem i min CV, men det er måske i andre vogne.

Fra : Henrik Olsen

Dato : 21-09-05 01:28

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> ja betyder det at vi nu må have 1 stk. i bilen og 4 stk. 10 kg. letvægts
> flasker med i campingvognen på vinterferien ?
> Ikke fordi der er plads til dem i min CV, men det er måske i andre vogne.

Nej
Det er indholdet der snakkes om.
Det er lige meget om det er stål, alu eller compesitflasker. Det giver ikke
rettighed at tage flere flasker med.
En 11 kilo´s compesitflaske vejer ikke det samme som en 11 kilo´s
stålflaske. Flaskerne er bare trykket med 11 kilo gas.
Lætvægt´s flaskerne har sin fordel for campistfolket, men er dyre at
anskaffet en stålflaskerne.

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Søren

Dato : 21-09-05 07:55

> [...]
> stålflaske. Flaskerne er bare trykket med 11 kilo gas.
> Lætvægt´s flaskerne har sin fordel for campistfolket, men er dyre at

Vil det sige at jeg kan tage 8 flasker med hver 10 kg. gas med, hvoraf kun
den ene må placeres i bilen ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-09-05 08:00

"Henrik Olsen" <t@t.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stålflaske. Flaskerne er bare trykket med 11 kilo gas.
> Lætvægt´s flaskerne har sin fordel for campistfolket, men er dyre at

Ikke korrekt, Der er lovgivet for at du må medbringe 80 kg brutto.

Hvis en compesitflaske vejer 5 kg og indeholder 10 kg gas, 15kg ialt, så må
du medbringe 80/15 = 5.33 flasker, heraf må der kun være 13 kg *netto* gas i
varerummet eller bagagerummet hvis der er åbent til førerkabinen.

Mvh AJH

Fra : Steen Larsen

Dato : 20-09-05 10:47

Campingstuff wrote:

> Prøv dette forum og spørg der om norge.
> http://www.home.no/camping/ vælg hans forum i menu
> Og i sverige kan du prøve her:
> http://www.husvagnsforum.com/

Hej Hans Jørgen

Tak for svaret, og tak for linket til de Norske/Svenske debatfora, jeg
har nu prøvet at spørge der vender tilbage hvis jeg bliver klogerer.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-09-05 07:21

Steen Larsen wrote:

> Hej Hans Jørgen
>
> Tak for svaret, og tak for linket til de Norske/Svenske debatfora, jeg
> har nu prøvet at spørge der vender tilbage hvis jeg bliver klogerer.

Svar fra en Norman:

Hei

Transport av gass i cv eller autocamper er maks 22 kg. gas
Går du inn på linken nedenfor kan du laste ned Propanhåndboken. Det er
en pdf. fil Her finner du utfyllende opplysninger om propan i Norge

http://www.aga.no/international/web/lg/no/likelgagano.nsf/docbyalias/prod_propan_propanhboken

Mvh

Kjetil B

Svar fra en Svensker:

Hej Steen.
Länkar till säkerhetsbestämmelser som gäller vid bland annat transport
av gasolflaskor i Sverige.

http://www.google.se/url?sa=U&start=2&q=http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/docbyalias/nav_products_propane_safetransport&e=747

http://www.google.se/url?sa=U&start=5&q=http://www.gasol.nu/sakerhet.html&e=747

Björn L.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 21-09-05 10:22

Hej Hans

> [...]
> august
> 2001 om vejtransport af farligt gods. De gælder både ved "indkøbskørsel"

Er erstattet af bekendtgørelse nr. 437 af 6. juni 2005. Blot til
orientering, hvis du har henvisning på din hjemmeside. Reglerne er jo nok de
samme stadigvæk.

Hilsen
Peter Marlau

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 24-09-05 07:46

> [...]
> du kun må placere op til 13 kg (netto) flaskegas i rum med direkte
> forbindelse til førerkabinen, fx bagagerummet.

Dertil kommer "Gasreglementet afsnit B-3 Installationsforskrifter for
F-gasanlæg i campingvogne m.m.", hvori der blandt andet står:

"3. Gasflaskers anbringelse.
3.1. Gasflasker skal anbringes adskilt fra campingvognens opholdsrum på
en af følgende måder:
- i en udvendig kasse, der omslutter gasflaske og regulator, og som er
forsynet med låg til beskyttelse mod vejrliget, eller
- i et skab, som er en del af vognrummet, men som kun er tilgængeligt
udefra, og som er gastæt mod vognens opholdsrum.
3.2. Gasflasker skal stå op og være fastspændt på en sådan måde, at de
er forhindret i at vælte eller dreje."

> [...]

> august
> 2001 om vejtransport af farligt gods. De gælder både ved

Denne bekendtgørelse ikke længere er gældende.

Dog er der kommet en ny bekendtgørelse den 6/6/2005, hvori der blandt
andet står:

"§ 3. Enhver, som er involveret i vejtransport af farligt gods efter
bestemmelserne i denne bekendtgørelse, skal udvise forsigtighed og
agtpågivenhed, så skade på liv, helbred, miljø eller materielle værdier
forebygges.
Stk. 2. Enheder på et køretøj eller i en last, der omfatter farligt
gods, skal være forsvarligt stuvet på køretøjet, og skal være fastgjort
eller fastkilet, så de enkelte enheder eller dele af lasten ikke kan
forskubbe sig i forhold til hinanden eller til køretøjet under normale
transportforhold."

Og:

"§ 9."
Stk. 2. Den samlede mængde farligt gods må højst udgøre 80 kg (brutto)
pr. transporterende enhed, dog højst 5 kg (brutto) fyrværkeri.
Stk. 3. Farligt gods må ikke anbringes i passagerrum, førerhus eller på
steder, som har direkte forbindelse til passager- eller førerhus, jf.
dog stk. 4 og 5.

Som "Campingstuff" skrev, er det stadig korrekt, at man højst må
medbringe 13 kg f-gas i sit køretøj. Jeg synes dog lige, at det var
vigtigt at få lidt detaljer med, hvori det klarlægges præcist, hvordan
man så må transportere de forskellige kg f-gas i bilen og campingvognen.
Herunder at alle flasker til alle tider skal stå op, at de skal være
fastspændt eller placeret, så de ikke kan flytte sig under transport, og
at de ikke må stå på bagsædet af køretøjet.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-09-05 18:58

Ida Maria Kiefer wrote:

> [...]
> at de skal være fastspændt eller placeret, så de ikke kan flytte sig
> under transport, og at de ikke må stå på bagsædet af køretøjet.

Hej Ida

Hvor læser du det henne at man max må have 13 kg i sit køretøj og at det
ikke må stå på bagsædet.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 24-09-05 19:33

> Hvor læser du det henne at man max må have 13 kg i sit køretøj og at
> det ikke må stå på bagsædet.

BEK nr 437 af 06/06/2005.

§9
"Stk. 3. Farligt gods må ikke anbringes i passagerrum, førerhus eller på
steder, som har direkte forbindelse til passager- eller førerhus, jf.
dog stk. 4 og 5."
Stk. 4, pkt "3) 13 kg (netto) fordråbede ikke-giftige gasser, herunder
F-gas."

Det er her, jeg læser, at man højst må have 13 kg f-gas i bilen, og at
det ikke må stå på bagsædet (da det jo så er i direkte forbindelse med
passager- eller førerhus).

Derudover kan det i mange biler vist blive et problem at transportere en
11 kg tung flaske (som vist er den mest brugte til campingvogne?), idet
den skal stå op.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-09-05 09:04

Ida Maria Kiefer wrote:

> [...]
>
> Derudover kan det i mange biler vist blive et problem at transportere
> en 11 kg tung flaske (som vist er den mest brugte til campingvogne?),

Hej Ida

Ja nu fandt jeg det også.

Bekendtgørelsen ligger her
www.region-midtnord.dk/billeder/66/Bekendtg%C3%B8relse%20om%20vejtransport%20af%20farligt%20gods%20nr.%20437.doc

citat:
Stk. 4. I personbilers bagagerum og i varebiler med åben forbindelse
mellem førerkabine og varerum må der, i de angivne mængder,
transporteres stoffer og genstande efter én af følgende bestemmelser:
1) 5 kg (brutto) kategori I- og II-fyrværkeri.
2) 25 liter brandfarlige væsker med flammepunkt på under 23 ° C,
herunder benzin, eller 75 liter brandfarlige væsker med flammepunkt
mellem 23 ° C og 61 ° C, herunder dieselolie/gasolie/fyringsolie.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-09-05 09:49

Steen Larsen skrev:

> [...]
> mellem 23 ° C og 61 ° C, herunder dieselolie/gasolie/fyringsolie.
> 3) 13 kg (netto) fordråbede ikke-giftige gasser, herunder F-gas.

Angående at stå op;

Er det ikke kun hvis flasken er tilkoblet?

Jeg kunne forstå det hvis flaske toppen indeholder en overtryksventil
der i forbindelse med brand åbner - og hvis flasken ligger ned, vil
lække flydende gas ud. Ekstra farligt da flydende gas udvider sig 250 x.

Vi bruger små blå hvor man skruer en solid metal prop på stedet hvor
ventilen monteres - og jeg kan ikke helt gennemskue hvor flasken i så
fald lukker gas ud i en overtryk situation.

Jeg har da tit kørt med en vandret blå i bagagen - hvis den ligger bedre
på den måde.

Siger man at det er forkert - og hvorfor? Bortset fra teksten ovenfor,
som jeg også kan læse.

Hilsen

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 10:11

Sten Bo <sletgoss@stofanet.dk> skrev i

> [...]

> fald lukker gas ud i en overtryk situation.

> Siger man at det er forkert - og hvorfor? Bortset fra teksten

Ret mig, hvis jeg tager helt fejl, men sådan som jeg læser
"Bekendtgørelse om F-gas" (BEK nr 160 af 26/04/1985)

"§ 1 Ved anvendelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse skal
følgende definitioner lægges til grund:
Flasker: Transportable beholdere, hvis rumindhold ikke overstiger 150
liter.
Oplag: En eller flere flasker, fra hvilke der ikke finder aftapning
eller forbrug af nogen art sted."

sammenholdt med

"§4 Flasker må ikke anbringes i bygningers flugtveje (gange, trapper
o.lign.).
Stk. 4. Flasker skal stå op, bortset fra flasker i anlæg med væskeudtag.
Hætter og/ eller sikkerhedslukker skal forblive på flasker, indtil disse
tilsluttes, og skal sættes fast på flasker straks efter frakobling. Ved
udskiftning af flasker skal det påses, at tilkobling sker på behørig
måde, og at frakoblede flaskers ventiler er lukket."

så gælder det for alle gasflasker - også under transport - at de skal
stå op. (bortset fra flaskerne i anlæg med væskeudtag)

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 09:53

> Ja nu fandt jeg det også.
>
> Bekendtgørelsen ligger her
> www.region-midtnord.dk/billeder/66/Bekendtg%C3%B8relse%20om%20vejtransport%20af%20farligt%20gods%20nr.%20437.doc

Ellers er det en meget god ide at finde lovstof på www.retsinfo.dk, da
man der altid straks vil kunne se, om loven/bekendtgørelsen/cirkulæret
etc. er gældende.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-09-05 12:13

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> placeret, så de ikke kan flytte sig under transport, og at de ikke må stå

Uden at skulle starte den vilde diskution citere jeg fra lærebogen
"Vejtransport af farligt gods.

Håndtering og stuvning

1. Kolliene må ikke kunne vælte eller blive udsat for stød.

2. Beholdere(cylindre/flasker) skal være stuvet på køtretøjet på en sådan
måde, at de ikke kan vælte eller falde ned, og flasker med en kamacitet på
ikke over 150 liter skal ligge ned, parallelt med eller vinkelret på
køretøjets længdeakse, dog skal flasker der ligger ved ladets forvæg, være
anbragt vinkelret på køretøjets længdeakse.

Korte cylindre med stor diameter (ca 30cm og derover) kan anbringes i
længderetningen således at hanerne peger imod køretøjets midte.

Cylindre, der ligger ned, skal være fastkilet, fastgjort eller sikret så de
ikke kan forskubbe sig.

Cylindre, som står tilstrækkeligt sikkert, eller som transporteres i egnede
anordninger, der beskytter dem mod at vælte, kan anbringes i stående
stilling.

Beholdere med gasser skal altid være anbragt i den stilling, hvortil de er
konstrueret og skal være beskyttet mod beskadigelse fra andre kolli.

Citat slut.

Hvis flaskerne er konstueret til at også ligge ned så må de det, ellers skal
de stå op under transport.

Mvh AJH

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 12:28

Allan Hansen <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i

> Uden at skulle starte den vilde diskution citere jeg fra lærebogen
> "Vejtransport af farligt gods.

Hvilke love henviser lærebogen til? Hvem har udgivet lærebogen?

> Beholdere med gasser skal altid være anbragt i den stilling, hvortil
> de er konstrueret og skal være beskyttet mod beskadigelse fra andre
> kolli.

Findes der gasflasker, der ikke er konstrueret til at stå op?

> Hvis flaskerne er konstueret til at også ligge ned så må de det,
> ellers skal de stå op under transport.

Man kan vel ikke påstå, at en rund flaske er konstrueret til at ligge
ned?

Jeg synes, at din lærebog modsiger sig selv lidt.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Per

Dato : 25-09-05 12:38

Hvad med gasdrevne gaffeltrucks.
Der ligger flaskerne ned !

Hilsen Per A.

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 13:27

Per <per-a@tdcadsl.dk> skrev i

> Hvad med gasdrevne gaffeltrucks.
> Der ligger flaskerne ned !

Det aner jeg intet om, men jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilken
type flasker, der er i gasdrevne gaffeltrucks.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-09-05 13:52

> [...]
>>

> Det aner jeg intet om, men jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilken
> type flasker, der er i gasdrevne gaffeltrucks.

Se her.

http://kbtrading.dk/product_info.php?products_id=98

En typisk flaske til gastruks har også set dem i gul, som de almindelige
flasker.

Mvh AJH

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-09-05 20:17

Ida Maria Kiefer wrote:

> Det aner jeg intet om, men jeg kunne da godt tænke mig at vide,
> hvilken type flasker, der er i gasdrevne gaffeltrucks.

Det er typisk 11 kg. flasker i enten aluminium eller compositmateriale. De
samme flasker bruges til store proffessionelle ukrudtsbrændere.

Til alle formål, hvor der kræves gas i væskeform, skal flaskerne placeres
eller være indrettet, så de afgiver gassen i flydende form fremfor
fordampet. Til for eksempel gasdrevne motorer, sidder der et rør inde i
flasken, som går helt til bunden af flasken, hvorfor den skal både ligge ned
og drejes rigtigt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 25-09-05 21:21

Carsten Stage <stagenospam@fabel.dk> skrev i

> [...]
> fremfor fordampet. Til for eksempel gasdrevne motorer, sidder der et
> rør inde i flasken, som går helt til bunden af flasken, hvorfor den

Jamen, så stemmer det jo fint overens med det jeg skrev først: flasker
skal altid stå op, bortset fra, når det er "anlæg med væskeudtag".

Tænk, jeg anede ikke engang, at man kunne få trucks, der kører på gas.
Det er jo egentlig meget smart.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-09-05 21:46

Ida Maria Kiefer wrote:

> Jamen, så stemmer det jo fint overens med det jeg skrev først: flasker
> skal altid stå op, bortset fra, når det er "anlæg med væskeudtag".

Tja, forudsat at vores campingvogne er omfattet af bekendtgørelsen - se §6:

§ 6. Forskrifterne i denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse på
køretøjer belæsset med farligt gods, der henstilles (parkeres) i mere end 48
timer i sammenhæng, dog 60 timer i sammenhæng på en godsterminal. Det
farlige gods betragtes herefter som et oplag.

I det hele taget er det svært for os lægfolk, at ramme den rigtige
fortolkning af lovtekster. Det er meget ofte myndighedernes fortolkning af
teksterne der tillægges størst betydning.

Derfor havde jeg i sin tid fat i beredskabsstyrelsen, der er/var ansvarlig
myndighed på området, og det var deres fortolkning af reglerne der lå til
grund for det, som der står på Campingstuff. Jeg vil bede dem om at vurdere,
om der skal ændres i artiklen i forhold til den reviderede bekendtgørelse.

> Tænk, jeg anede ikke engang, at man kunne få trucks, der kører på gas.
> Det er jo egentlig meget smart.

Jo, bortset fra at de som oftest løber tør for gas på et ubelejligt
tidspunkt...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-09-05 13:32

"Ida Maria Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> Allan Hansen <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i

> Hvilke love henviser lærebogen til? Hvem har udgivet lærebogen?

Til de lov paragraffer der er på området for transport af farligt gods og
gældende ADR- regler

Udgiver: www.tur.dk/forlag

> Findes der gasflasker, der ikke er konstrueret til at stå op?

Ja, Der forefindes batterier 5-6 flasker der ligger på siden og er
konstrueret til at ligge ned ved tømning, her under findes også gasflasker
til gastruks, der kan stå op ved transport og ligger ned under brug.

> Man kan vel ikke påstå, at en rund flaske er konstrueret til at ligge ned?

En flaske kan være monteret med en holder der gør at flasken kan ligge,
har haft en underviser fra beredskabsstyrelsen der forklarede at tog man en
eur-palle og vendte den på ryggen, så kunne man placere 2 gasflasker mellem
støtteklosserne.

> Jeg synes, at din lærebog modsiger sig selv lidt.

Ja, det gør at du har mulighed for at fortolke reglerne og hvem vil kalde
det uforsvarligt at transportere en gasflaske der ligger ned, hvis den er
fastspændt efter reglerne.