suppe opskrifter søges
Fra : anders

Dato : 19-09-05 21:55

Jeg søger diverse suppeopskrifter, da vi nu går den kolde tid i møde.
For at prve at starte en tråd, kommer jeg her med en af mine opskrifter.

Pølse suppe

Ingredienser :
Chorizo pølse
Løg
Hvidløg
Grøntsagsbouillion
Kartofler
Persille
Chili
Peberfrugt
Olie

Fremgangsmåde : opvarm olie, svits løg og hvidløg i en gryde. Hæld bouillion
over. skær kartofler og pølse i tern, og hel det i gryden. tilsæt persille
og chili. når kartoflerne er klar tilføj peberfrugt i tern, dem må der gerne
være bid i. smag til med salt, peber, og chili. drys med frisk persille.

håber den kan bruges og der er andre der ligger inde med spændende
opskrifter

mvh anders

Fra : Ralph

Dato : 19-09-05 22:43

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> For at prve at starte en tråd, kommer jeg her med en af mine opskrifter.
> håber den kan bruges og der er andre der ligger inde med spændende

Hønse/oksekødssuppe:

Suppehøne og kraftben koges i en masse vand,(husk at skumme suppen jævnligt)
når det koger kommes porrer, løg, hvidløg, gulerødder i og tages op når de
er møre, sammenlagt kogetid ca. 2 timer.

tomatsuppe:

en halv times tid inden suppen er færdig, svitses løg, tilsættes en masse
timian og en dåse tomatpure og en dåse flåede tomater, evt hvidløg og chili,
stavblendes, denne tomatsovs tilsættes en passende mængde suppe, jævnes så
den bliver LIDT tyk.
Sigtes og tilsættes lidt kogt pasta og fiskeboller.

Husk at sigte EFTER timian og jævning - ikke mange kan lide klumper i suppen
eller timianstilke.

Rimeligt simpel, men det tager TID.

Serveres sammen med ostebrød (toastbrød med ost og paprika 10 min. i ovn ved
200 grader)

--
venligst
Ralph

Fra : Leo

Dato : 20-09-05 07:34

Så vil jeg såmænd også komme med et lille bidrag.:
Nu i denne tid, hvor tomatplanterne efterhånden er på det sidste, er en del
af tomatoverskuddet havnet i plastposer i fryseren. Dem bruger jeg gerne som
erstatning for dåsetomater i enten supper eller sovse.

Vores grundsuppe består tit af følgende: en pakke kalkunlår (vi køber dem,
når de er på tilbud og smider dem i fryseren), et godt marvben, 1 stort løg
i kvarte, 2-3 porrer (vaskede og skilt ad), 3 gulerødder, ½ selleri samt
toppen af samme. Vand på, til alt er dækket - salt og peber efter behag.
Suppen skummes behørigt af for det værste skum, når det koger, men ellers
får det lov at stå og småsimre i nogle timer. Kalkunlårene tages dog op
efter en times tid, når de er godt møre, og kødet pilles fra benene - der
efter pilning ryger tilbage i gryden.
Kødet skæres i tern eller plukkes i stykker.
Suppen koger som sagt lidt endnu, men når den er kogt lidt ind, sies den -
alle stumper kasseres.
Denne suppe danner basis for de supper, vi får til daglig - variationen er
egentlig tilsætningerne - faste ingredienser er gulerødder i tern, selleri i
tern og porrer i ringe - men derudover kan det være nogle håndfulde hakket
grønkål, eller et halvt hvidkål i strimler. Det kan være vi i enperiode har
spist for få grønsager, så de har hobet sig lidt op - så bliver de skåret i
fine tern - og det er virkelig en slags "hvad køleskabet gemmer"-suppe, men
slet ikke så tosset endda.
Det sker at vi får en suppe som fx kartoffelsuppe - så ryger alle grønsager
i blenderen med lidt suppe, så den jævnes.
Sommetider koger vi suppen op på lidt svitset bacon for at få en røget smag,
(det holder vi af til blomkålssuppe eller kartoffelsuppe), eller vi
tilsætter karry elle paprika og brænder det af i lidt olie - suppen på med
grønsager.
Til sidst tilsættes de ituskårne kalkunlår som lige varmes op til
kogepunktet, men jo er møre og ikke behøver andet.

Skulle det være en tomatsuppe ryger de frosne tomater i suppen, som så
tilberedes som vanligt. En slat whisk(e)y i tomatsuppen er altså ikke at
foragte på en kold vinterdag.
Skal vintersuppen gøres lidt mere robust, så kan det være godt at komme en
kop couscous, byggryn eller bulgur i, men det er ikke alle, der er pjattede
med det.

Grundsuppen er også fin til at lave fx "høns" (kalkunlår) i asparges til
tarteletfyld - resten af suppen gemmes til bedre dage og kan så bruges med
kød og melboller.

Fra : Mus

Dato : 20-09-05 10:34

Min yndlingssuppe er denne fra Karoline, og så er den super hurtig at lave.

Peberfrugtsuppe
Antal: 4 personer

25 g smør
2 grofthakkede zittauerløg (ca. 150 g)
2 røde peberfrugter (ca. 150 g)
1½ liter hønsebouillon
1 spsk sød chilisauce
½ tsk edelsüsspaprika
150 g flødeost naturel 37% (70+)
1 dåse hakkede tomater (ca. 400 g)
½ tsk groft salt
friskkværnet peber
2 kalkunschnitzel i tynde strimler (ca. 200 g)

Tilbehør
groft brød

Smelt smørret i en gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits
løg og peberfrugter i ca. 2 min. Tilsæt bouillon og bring suppen i kog.
Tilsæt chilisauce, paprika og FlødeOst under omrøring og lad suppen koge ved
jævn varme til osten er smeltet. Tilsæt tomater, salt og peber og bring
atter suppen i kog. Kom kalkunkødet i suppen og lad det koge i ca. 1 min.
Smag til.

LN

Fra : mcloud

Dato : 20-09-05 12:38

Hej anders
Her er mit bidrag til den kolde vinter :Tomatsuppe

200 g Bacon i skiver
3 dåser hakkede flåede tomater
1 dåse koncentreret tomat puré
1 stort løg
4 fed hvidløg
2 store grønne chili-frugter (efter behag )
1/2 l hønse fond (eller buillon)
1 tsk oregano
2 tsk basilikum
Salt og Peber
Pynt med friskhakket basilikum
Parmasan eller revet Mozzarellaost

Skær baconen i små tern og Svits det.
Tilsæt løg, hvidløg, chili og krydderier.
Hæld fond'en ned i blandingen og tilsæt derefter de hakkede tomater og den
koncentrerede tomat puré.
Lad suppen små-simre i ca 30 min. Tilsæt evt. lidt pasta eller ris for at
give suppen lidt mere fylde.
Man kan lige køre suppen med en stavblender så den ikke er så grov.
Kan ved servering drysses med frisk revet parmasanost .

mvh mcloud

Fra : Eivind

Dato : 20-09-05 20:56

Dette er altid en vinder hjemme hos os.. tag gerne frøene og prøv at
gro græskarene selv!

Græskarsuppe

50 g tørrede græskarkerner
¼ tsk fint salt
10 g smør
650 g græskar i mindre stykker (hokaido)
2 hakkede zittauerløg (ca. 100 g)
3 små knuste fed hvidløg
2 spsk finthakkede friske, milde røde chilipebere
2 tsk knuste korianderfrø
1½ dl friskpresset appelsinsaft
½ liter hummerbouillon (koncentrat + vand)
¼ liter Karoline's MadlavningsFløde 18%
1½ tsk groft salt
friskkværnet peber
1 spsk lys saucejævner

Skyl græskarkernerne i en sigte og vend dem med salt. Rist
græskarkernerne i en tør pande ved svag varme i ca. 20 min. - vend dem
af og til. Smelt smørret i en tykbundet gryde ved kraftig varme, men
uden at det bruner. Svits græskar, løg, hvidløg, chili og koriander i
ca. 1 min. Tilsæt appelsinsaft, bouillon, fløde, salt og peber. Kog
suppen ved svag varme og under låg i ca. 5 min. Tag gryden af varmen
og rør saucejævner i. Kog suppen ved svag varme, stadig under
omrøring, i ca. 2 min. Smag til.Ved serveringen: Kom græskarsuppen i
en stor, varm skål og server de ristede græskarkerner til.

tilbehør:Osteboller

25 g smør
1 dl mælk
25 g gær
1 æg (str. mellem)
100 g revet, mild Danbo ost 30+ (16%)
½ tsk groft salt
250 g hvedemel (ca. 4 dl)

Smelt smørret og tilsæt mælken. Kom det i en røreskål, og rør gæren ud
heri. Tilsæt øvrige ingredienser (hold lidt af melet tilbage). Slå
dejen sammen til den er blank og smidig. Stil den til hævning et lunt
sted ca. ½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord, og ælt den godt
igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Del dejen i 22 stykker, som
trilles til boller, der stilles på bagepapir eller på en smurt
bageplade således: Sæt 1 bolle midt på pladen, sæt 7 boller med lidt
afstand udenom. Placer resten af bollerne udenom i en cirkel. Lad dem
efterhæve ca. ½ time. Pensl bollerne med æg og drys med oregano eller
ost. Bag dem midt i ovnen ved 225 grader i ca.15 min..