Vi skal flytte langt
Fra : Sand Berner

Dato : 19-09-05 18:29

......med vores to katte. Vi forventer en transport-tid på i hvert fald 3-4
timer.
De er overhovedet ikke vant til at blive flyttet rundt med, og vi er da lidt
nervøse for om det bliver til at holde ud med dem i en kasse. Vi vil gerne
ha dem i samme kasse, da de er meget glade for hinanden.

Hvad gør man med vand? -og de får vel brug for at benytte bakken
undervejs.....

Maria.

Fra : Pernille Lundahl Sch~

Dato : 19-09-05 18:40

Hej Maria,

mine katte har holdt sig på en biltur på over 13 timer, så 4 timer er
småting. De vil som regel ikke benytte en bakke i bilen alligevel.

Hvis I har en kasse, hvor begge katte kan ligge behageligt i, så lad dem
dele kasse, det giver efter min erfaring mest fred og ro. Lad dem evt.
have en skål vand hvis det er varmt - men de kan godt klare sig uden i 4
timer. Og så vil jeg anbefale at du har et stort tæppe, gardin,
håndklæde el. lign. at dække kassen til med, hvis kattene bliver urolige
eller køresyge. Det har i hvert fald rigtig god effekt på mine misser,
hvis de ikke trives med køreturen - når de får en mørk hule, falder de
til ro igen.

God flytning!

/Pernille

Fra : Ditte

Dato : 19-09-05 18:40

"Sand Berner" <mariaoghenrik@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne ha dem i samme kasse, da de er meget glade for hinanden.
>
> Hvad gør man med vand? -og de får vel brug for at benytte bakken

Hej

Tillykke med flytningen.
Jeg flyttede fra Randers til Stege (Møn) i sommers.
Emma blev lukket på badeværelset om morgenen, mens vi flyttede.
Kl. 11.30 blev hun sat i kassen.
Kl. 12.00 fik hun en beroligende pille (*)
Kl. 18.30 virkede det som om, hun skulle på bakken, ind på en tankstation,
og ind på toilettet, frem med kat og kattebakke, men det fattede Emma ikke.
Så hun holdte sig indtil vi kom til Stege kl. 19.15. Jeg tror sagtens
kattene kan holde sig i 3-4 timer, da de har så meget andet at tænke på.
Emma havde adgang til mad indtil kl. 9 om morgenen, så hun nød da at få
serveret noget mad da vi kom frem.

* Hun fik Plegisil, hvilket jeg ikke kan anbefale. Pillen skulle virke efter
1 time (ca, kl. 13) , men virkede først rigtig kl. 21, hvor hun tilgengæld
var total skæv, og ikke fattede at hun ikke skulle kravle rundt på
flyttekasser. Hun måtte sove på badeværelset denne nat, for hendes egen
sikkerheds skyld. Jeg skal ikke afvise, at pillen virkede en smule, hun
virkede ret rolig i bilen/ i transportkassen, hun plejer ret hurtigt at
brokke sig over, at være lukket ind i ret lang tid.

Emma tog faktisk flytningen ret pænt, og jeg vil ikke give hende beroligende
piller i fremtiden. Hun var ret nysgerrig da vi kom frem, og da hun havde
sovet rusen ud, var hun klar til at indtage det nye sted.

Hilsen Ditte og Emma

Fra : Ma

Dato : 19-09-05 19:57

Sand Berner wrote:
> [...]
> Vi vil gerne ha dem i samme kasse, da de er meget glade for hinanden.
>
> Hvad gør man med vand? -og de får vel brug for at benytte bakken

De kan godt klare sig 3-4 timer uden at få vand eller bruge bakken. Det
bedste er, at de faktisk er klar over de skal afsted, så de kan nå at bruge
bakken inden I kører.
Du kan tage en bakke med og en skål og en flaske vand og tilbyde under et
stop, men sandsynligvis vil de hverken have vand eller bruge bakken. Jeg har
kørt 6-7 timer med mine uden at de fik vand eller brugte bakken selvom de
blev tilbudt. Også længere strækninger på 12-13 timer. Der kan det dog hænde
af de bruger bakken og spiser lidt vådfoder.
Men 3-4 timer i transportkasse kan de sagtens holde.

/M;

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-09-05 20:47

Sand Berner wrote:
> De er overhovedet ikke vant til at blive flyttet rundt med, og vi er da
> lidt nervøse for om det bliver til at holde ud med dem i en kasse.

Tag kontakt til dyrlægen.

Vi har prøvet at flytte katte langt - uden beroligende midler - men det var
ikke sjovt. Så få en beroligende pille, det er nemmest for alle parter -
specielt kattene.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 19-09-05 21:20

Hej
Nogle katte kan holde sig uden at skulle på bakken. Men det vil være
frygtelig synd for kattene ikke mindst, og Jer hvis de ikke kan holde sig.
Hvis du har et bur med plads til et killingetoilet, ville jeg nok
foretrække det. Kan købes hos Harald Nyborg, Maxizoo. Og læg et tæppe
over.
Beroligende tablet: Relax fra Sanal mod køresyge, frygt og nervøsitet.
Kan købes hos dyrlægen og de større dyrehandlere. Din kat skal have 1 1
- 2 t. før kørsel.
Vores Dagmar får sådan en før hun skal transporteres, da hun ellers
savler og skider. Jeg har aldrig oplevet hende blive syg af dem.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 19-09-05 21:19

Lars Ladingkaer wrote:
> Vi har prøvet at flytte katte langt - uden beroligende midler - men
> det var ikke sjovt. Så få en beroligende pille, det er nemmest for
> alle parter - specielt kattene.

Det kommer vel lidt an på hvordan kattene er, rent mentalt.?
Vi har også flyttet med katte. Kun den ene "græd" hele vejen - de andre 3
tog det i strakt pote.
Den ene der græd var til gengæld den der faldt hurtigst til i det nye hus.

Katte er ikke ret gode til at forliges med diverse former for beroligende
medicin, det virker sjældent på dem hvis de virkeligt er oppe og køre - ikke
før langt tid efter stresssituationen er overstået for længst.
Hvis jeg skulle flytte igen, ville jeg nok "æde den rå" - og lade dem
stresse situationen igennem, især når det kun er 3-4 timer. Var det længere
ville jeg træne dem til at opholde sig i bilen/transportkassen, med op til
flere køreture inden selve flytningen, og forsøge at gøre det til noget
vildt rart med divese godbidder ( her er det rejer der er i høj kurs)
undervejs..

/ Anette

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-09-05 21:48

Anette wrote:
> Det kommer vel lidt an på hvordan kattene er, rent mentalt.?

Selvfølgelig, meen:

Og så er det jo lidt sent at opdage når transporten er 2 timer henne...!

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Anette

Dato : 21-09-05 01:07

Lars Ladingkaer wrote:
> Og så er det jo lidt sent at opdage når transporten er 2 timer
> henne...!

Tja ...... så må man jo bare " æde hyleriet råt"

Som en anden skriver. Det er jo ikke verdens undergang at katten hyler et
par timer i bilen - selvom det er træls og hjerteskærende at høre på
Jeg vil til enhver tid foretrække hyleri i nogle timer, fremfor at dope mine
dyr med kemikalier deres kroppe ikke kan forliges med og som de er dage om
at komme over.

/ Anette

Fra : Sand Berner

Dato : 19-09-05 22:23

Vi vil så vidt muligt gerne undgå at give dem en pille... Jeg ved godt det
ikke er det samme, men jeg kan huske hvor høje de var efter at være blevet
neutraliseret, og tænk hvis de bliver det af pillerne også. Det var ren
tortur for mig at se på de små pjok dingle rundt på den måde....

Vi må allierer os med en hel pakke gærtabletter på turen, de går fuldstændig
bananas bare jeg åbner skuffen hvori vi har dem opbevaret ;)

Fra : Ma

Dato : 20-09-05 13:48

Sand Berner wrote:
> [...]
> at være blevet neutraliseret, og tænk hvis de bliver det af pillerne
> også. Det var ren tortur for mig at se på de små pjok dingle rundt på

Jeg har personligt KUN dårlig erfaring med brug af beroligende medicin til
katte, rent faktisk med den stik modsatte effekt. Mit råd er: lad være.
Langt de fleste katte vil "hyle" under transport, men det må man nu engang
leve med. Og det er ikke jordens undergang.
Jeg ved een ting, der hjælper og det er at tage dem ud af transportkassen og
på skødet i stedet :) Men jeg fraråder at gøre det med mere end en kat ad
gangen, ellers kan det godt blive lige lovlig spændende ;)

/M

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-09-05 14:26

> [...]
> og på skødet i stedet :) Men jeg fraråder at gøre det med mere end en kat
> ad gangen, ellers kan det godt blive lige lovlig spændende ;)

Jeg vil heller ikke anbefale brug af beroligende midler. Ofte har de
modsatte effekt, da en kat der mister sine evner ofte vil kæmpe mere for at
opnå dem igen.
Mange katte "snakker" eller hyler om man vil, under transport. Ofte handler
det om at orientere sig omkring omgivelserne, ikke angst. Hankatte synger
gladeligt under transport, men det er for at høre hvem der er i nærheden
..... om der skulle kommet et svar
En nervøs kat bør beskyttes i en transportkasse ved at lægge et klæde over.
Og i den situation vil de fleste katte der føler sig usikre trygge sig og
vente til det hele er overstået.

Hilsen Nina

Fra : Sand Berner

Dato : 20-09-05 14:39

Haha, lige det der med at tage en kat op på skødet, det tror jeg vi holder
os fra! Det er noget de så absolut ikke gider!!! ;)

Fra : Allan

Dato : 19-09-05 21:15

> [...]
> gerne ha dem i samme kasse, da de er meget glade for hinanden.
>
> Hvad gør man med vand? -og de får vel brug for at benytte bakken

Hej jeg ved intet om flytning af katte.
Men der er flere der har skrevet om beroligende piller?

Det har jeg altid troed var en grim ting, For katten risikerer at gå i panik
fordi den ikke kan styre sin motorik.?

Men enten har jeg engang hørt fejl, Eller jeg husker forkert. Det er sket
før.
Eller der er kommet nogle vidunderpiller til katte.

Eller måske er det noget der lægger dem i total narkose?

Mvh Allan

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 20-09-05 09:31

> [...]
> før.
> Eller der er kommet nogle vidunderpiller til katte.
>
> Eller måske er det noget der lægger dem i total narkose?

Hej Allan

Jeg har kun to gange oplevet katte der har fået beroligende piller - den
ene gang var mine forældres der fik en i forbindelse med nytårsaften -
den gik fuldstændig amok! Den flåede alt omkring den i stykker - både
min kat og os mennesker og ting!

En anden gang har jeg givet min egen kat én - dog mange år efter mine
forældres fik - og han blev bare vildt skæv! Men tog transporten i stiv
arm!

Så det er umuligt at midlerne i dag er bedre! Dog anbefaler mine
dyrlæger stadig at forsøge uden, da det altid er uforudsigeligt hvordan
kattene reagerer på det! De anbefaler også, at man giver katten en pille
en dag uden at den rent faktisk behøver det - for at se hvordan den
reagerer på det.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-09-05 15:31

In article <432f1c3a$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan
<Allan_roskilde@hotmail.FJERN_com> wrote:

> Hej jeg ved intet om flytning af katte.
> Men der er flere der har skrevet om beroligende piller?
>
> Det har jeg altid troed var en grim ting, For katten risikerer at gå i panik
> fordi den ikke kan styre sin motorik.?

Det kommer nok an på både katten og hvad slags medicin der bliver brugt?
Det, du måske har hørt er, at medicin af "stesolid-typen" kan virke
modsat. Det kan det for resten også på mennesker, hvis man kæmper imod
virkningen. Så speeder det af og til nærmest personen i stedet.
En meget bange kat kan man vel forestille sig kæmper imod. Og ja,
hvis den så oplever at kroppen ikke vil makke ret, så kan den blive
bange for alvor, fordi den ikke vil kunne flygte fra eller forsvare sig
imod fare. :´-(

--
Knus fra Ann R