Nyt censurfrit debatforum.
Fra : Kim Hansen

Dato : 19-09-05 15:04

Jeg og to andre debattører har fundet sammen for at oprette et nyt
censurfrit debatforum. Vi vil lave en hjemmeside med et debatforum som her
på usetnet, men uden responstid på offentliggørelsen at indlæggene.

Er der nogen som har kendskab til hvor meget hukommelse man skal bruge/købe
til et debatforum? Det skal laves på egen hjemmeside så det er uafhængigt af
andre.
Vil 10 GB kunne rumme et debatforum så det kører fejlfrit?

Venlig hilsen
Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 19-09-05 17:21

Kim Hansen skrev:
> [...]
> andre.
> Vil 10 GB kunne rumme et debatforum så det kører fejlfrit?

Man skal ikke ta mere frem end der er brug for.

Men hvorfor ikke bruge et af de færdige forums med tilgang via links på
hjemmesiden.

Mon ikke det er løsningen de fleste bruger - og så er man fri for at
tænke på virus osv.

Det har jo været forsøgt flere gange uden større held - og efter min
bedste mening findes der intet bedre end usenet - bortset fra manglende
mulighed for billeder hvis man sælge eller forklare noget. De fleste
syns vist det er lidt bøvlet at skulle lægge ind i binaer og tilsætte
linket her.

Beklager at jeg ikke svarer på det du spør om.

mv h

Fra : Kim Hansen

Dato : 19-09-05 20:55

"Sten Bo" <sletgoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sten Bo

< Man skal ikke ta mere frem end der er brug for.

> Men hvorfor ikke bruge et af de færdige forums med tilgang via links på
> hjemmesiden.

Så er vi jo underkastet dette forums regler, og de kan vel ligesom Peer
Neslein censurere tråde væk hvis de ikke kan lide dem, eller ikke er enig?

> Mon ikke det er løsningen de fleste bruger - og så er man fri for at tænke
> på virus osv.

Ja ok, men et godt virusprogram kombineret med en firewall og AD-Where
burde man være sikret!

> Det har jo været forsøgt flere gange uden større held -

Ved du hvad problemet var?

og efter min
> bedste mening findes der intet bedre end usenet

Du har ret i at usetnet er godt, men der går for lang tid før indlægget er
offentliggjort hvis du ikke er direkte tilmeldt. Med en hjemmeside kan
alle umiddelbart gå ind i forumet og deltage.

- bortset fra manglende
> mulighed for billeder hvis man sælge eller forklare noget. De fleste syns
> vist det er lidt bøvlet at skulle lægge ind i binaer og tilsætte linket
> her.

Ok, men vi mener at Peer Nesleins mulighed med billeder ikke viste
noget fornuftigt, kun private fotos og de er debatten uvedkommende
mener vi.

> Beklager at jeg ikke svarer på det du spør om.

Det er ok tak for dit input.

Er der ingen i dette forum som har erfaringer med debatforum
på egen hjemmeside? Specielt hvor meget hukommelse skal
man købe at teleselskabet?

Venlig hilsen
Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-05 21:08

"Kim Hansen" <cdebat@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> offentliggjort hvis du ikke er direkte tilmeldt. Med en hjemmeside kan
> alle umiddelbart gå ind i forumet og deltage.

Hvad mener du med tilmeldt?

Alt for lang tid ... det kan være fra under et minut til 10 minutter...

> - bortset fra manglende

Billeder bruges da kun på campingsiderne hvis man vil blære sig med sit
vogntog...

> Er der ingen i dette forum som har erfaringer med debatforum
> på egen hjemmeside? Specielt hvor meget hukommelse skal
> man købe at teleselskabet?

Kim BB - chancen for at der er nogen der gider skrive i dit forum er lig
nul. Dine argumenter er gode for det du kæmper for, men mens du før brugte
et forkert sprog kører du nu (stadig) for mange gange i den samme rille.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Hansen

Dato : 19-09-05 22:44

> Hvad mener du med tilmeldt?

Du kan ikke bare komme ude fra "gaden" og så skrive indlæg.

> Alt for lang tid ... det kan være fra under et minut til 10 minutter...

Jeg oplever tit at der går op til 30 minutter.

> Billeder bruges da kun på campingsiderne hvis man vil blære sig med sit
> vogntog...

Enig.

Der må være nogen som har lavet en hjemmeside med forskellige
funktioner? og som har nogen erfaringer?

> Kim BB - chancen for at der er nogen der gider skrive i dit forum er lig
> nul.

Det tror jeg ikke du har ret i. Se nu i Peer Nesleins forum
før han censurerede! de fleste indlæg/største tråde var tråde om
DCU og forhandlere som behandlede campister dårligt?
Gode råd og vink er folk ved at blive trætte af! Hvis du ser i de
forskellige fora
har spørgsmål og svar nået udgave 300 og 301.
Sorte striber har nået udgave 1000!

>Dine argumenter er gode for det du kæmper for,

Hvis du læste indlæggene om DCU i Peer Nesleins forum kunne du se at der
var mange andre som havde gode indlæg også andre enmer som
jeg havde overset.
Jeg tror faktisk der er mange som gerne vil kæmpe for et bedre DCU.

men mens du før brugte
> et forkert sprog kører du nu (stadig) for mange gange i den samme rille.

Du er nød til at beskrive forholdene som de er! og ændrer forholdene sig
ikke
er sagen jo den samme! så må jeg blive bedre til at angribe problemet
fra andre vinkler, og måske andre kan tilføre noget nyt.

Jeg synes at Peer Nesleins forum (da det var censurfrit) beviste at der er
et behov!
Dem som ikke gider at debattere f. eks. DCU og Branchen holder sig jo bare
væk!

> Per, Esbjerg

Venlig hilsen
Kim

Fra : Campingstuff

Dato : 20-09-05 07:01

Hej

Tjae.. du skal sørge for der er båndbredde nok, hvis du regner med mange
besøgende!
Serverplads, de fleste giver vel 200-400 mb
Og så skal du have et debatprogram der er hurtigt, til det formål er efter
min mening mysql god, så skriv scriptet i php.
God fornøjelse.
Pris for server, den er svær men vel omkring de 600-800 kr pr år, derudover
skal du registrere dig, ja, hos hostmaster.dk hvis du vil have eget navn.
hjh

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-09-05 12:58

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derudover
> skal du registrere dig, ja, hos hostmaster.dk hvis du vil have eget navn.

Hej hjh

Mange tak for din hjælp. Nu har vi noget at arbejde videre med.
Det er vel kun de store teleselskaber der udbyder serverplads?
Ved du om nogen er bedre end andre?

Venlig hilsen
Kim

Fra : Campingstuff

Dato : 20-09-05 13:11

Hej

Med mindre du bruger en gratis server, skal du oprette domæne men det er
billigt, tror det er 75.- årligt.
Der er eks www.danmarks.nu det hedder de, som tilbyder linuxserver og et hav
af små addon blandt andet flere statistik prog viruscheck osv.
For omkring 650.- årligt.
Men der er naturligvis flere, fakstisk mange.
De opretter også dit domæne hvis det ønskes.

hjh

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-09-05 14:08

> [...]
> For omkring 650.- årligt.
> Men der er naturligvis flere, fakstisk mange.
> De opretter også dit domæne hvis det ønskes.

Rigtig mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
kim

Fra : Henrik H.

Dato : 20-09-05 15:52

Uha i kommer på en opgave. Men den viden i har at starte på er der langt
igen!

Men her er lidt hjælp:

Se på www.needhost.dk - billigt webhotel (der er også mange andre
www.surftown.dk, www.web10.dk osv.)

Find CMS systemet "Mambo" og installer det på jeres hjemmeside (se
http://forum.mamboserver.com/, http://mamboforge.net/)
Find f.eks. "Simpleboard" (eller andet "forum"-system) til Mambo og
installer det under jeres nye mambo site (eller andet "forum"-system)

- så er i igang.

Der findes også færdige forum-systemer, som man kan oprette sit eget på -
dvs man kører "hos en anden", men jeg tror nok de fleste er
betalingssystemer. Dog findes der også gratis systemer, men så skal man
acceptere at der dukker reklamer op.

Men hvis i ikke på forhånd har rimeligt kendskab til webside-opbygning mv.
så er der en stor opgave foran jer, medmindre i entrerer med nogen der ved
noget om det - det er desværre ikke "bare lige" - selvom det ofte kan lyden
sådan.

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-09-05 16:23

"Henrik H." <fam.hougard@FJERNMIG.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så er der en stor opgave foran jer, medmindre i entrerer med nogen der ved
> noget om det - det er desværre ikke "bare lige" - selvom det ofte kan

Hej Henrik H

Tak for dine oplysninger. Du tager helt pusten fra os. Du har ret at i,
vi er 3 helamatører, men nu forsøger vi at få et overblik over hvad det
drejer sig om, om vi kan magte opgaven.

Venlig hilsen
Kim

Fra : Gismo

Dato : 20-09-05 20:54

Kim Hansen wrote:
> Hej Henrik H
>
> Tak for dine oplysninger. Du tager helt pusten fra os. Du har ret at
> i, vi er 3 helamatører,

Enig. .-))

> men nu forsøger vi at få et overblik over
> hvad det drejer sig om, om vi kan magte opgaven.

De 3 skulle vel ikke være:

Kim Hansen
BB
Verner

Gismo.

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-09-05 21:10

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig. .-))

> De 3 skulle vel ikke være:
>
> Kim Hansen
> BB
> Verner
>
> Gismo.

Nej

Kim, Asger og Verner.

Venlig hilsen
Kim

Fra : Campingstuff

Dato : 21-09-05 09:50

Ja det er en opgave, meeeen så svært er det heller ikke.

Der er steder hvor man direkte kan hente færdige script og bruge, båse asp
og php.
Selv foretrækker jeg php og mysql.

Problemet er altid at når eks en tråd i et forum bliver laaaang så tager det
også sin tid at hente den.
Men det kan man da teste selv, prøv og kig på http://www.hotscripts.com/ og
søg på eks forum eller bbs
nogle er gratis og nogle koster kroner.

Beslut hvilket slags server i vil køre på, eks Linux og php/mysql, få det
åbnet og hent noge gratis script og leg med det.

Der findes forresten gratis forums, eks her
http://www.bravenet.com/webtools/forum/index.php hvordan det er aner jeg
ikke.

hjh

Fra : Henrik H.

Dato : 21-09-05 07:22

Glemte lige kik på:

http://www.phpbb.com/

eksempel på hvordan det virker her :

http://www.hobby-forum.dk/

Fra : Henrik

Dato : 21-09-05 21:44

Og her er så løsningen på jeres "bønner"

http://www.phpbbforfree.com/

På denne site kan i oprette gratis forums i det meget udbredte system
"phpbb" (www.hobby-forum.dk bruger det også, der kan i se det - dog ikke
gratis hosted hos phpbbsforfree). Men i skal kunne læse engelsk, da siden er
på engelsk. Sproget i jeres forum kan dog sagtens sættes til dansk.

"Prisen" for forummet er at der vil være en gennemgående reklame-banner i
jeres forum, men i skal så ikke selv at leje serverplads. Vil i have det som
jeres eget skal i leje serverplads, men det kan gøre meget billigtg - lige
fra 8 kr/måned. I så fald skal i installere forummet selv. Hent det her :
www.phpbb.com.

God fornøjelse.

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-09-05 16:43

"Henrik" <fam.hougaard@nospamstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra 8 kr/måned. I så fald skal i installere forummet selv. Hent det her :

Hej Henrik

Tak for dit input. Vi må nok erkende, at hjh og Henrik H har ret, det
ikke
"bare" at lave en hjemmeside. Vi må måske erkende at vores viden og
færdigheder ikke slår til. Det skaber endnu større respekt når man ser hvad
der skal
til når vi ser på hjh og Hans Duggens hjemmeside , det er et fantastisk
arbejde de
har lavet.
Vi opgiver ikke endnu selvom vi for øjeblikket har tabt lidt af pusten

Venlig hilsen
Kim

Fra : Henrik

Dato : 22-09-05 21:39

Hej igen Kim!

Prøv lige at se http://www.camping.hougaard.info hvor jeg lige har sat et
test-forum op som jeg tror du havde tænkt dig det. Det er sat op på en times
tid! Når først det er sat op er det let at administrere, da det hele foregår
på dansk.

Katagorier, forum og indlæg er bare lavet til testbrug - så tag dig ikke af
indholdet.

Der er brugt det gratis-produkt (phpBB) som jeg foreslog længere oppe i
tråden.

Det hele kører på en server til kr. 8 pr. måned (som jeg i øvrigt bruger til
at lege med min hjemmeside www.hougaard.info på - den er også bare lavet
for sjov skyld!)

Henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 23-09-05 10:14

Kim Hansen skrev:
,
> [...]
> arbejde de
> har lavet.
> Vi opgiver ikke endnu selvom vi for øjeblikket har tabt lidt af pusten

Bortset fra det spændende ved udsigten til en ny camping hjemmeside
med en masse godt stof...

var der det med censurfri debatforum?

Er der ikke bare udsigt til at man nu kan blive "rygklapper" til Kim
alias alias alias?

Jeg forstår godt det morsomme ved at ville oprette eget forum - og få
det til at køre - men ALLE der opretter et forum er nød til at overveje,
hvad gøres hvis der lægges en masse urelevant p.. ind i hjertebarnet?

Idet man måske oplever, at modstanderne bombarderer med svinerier for at
få forum til at gå ned i ukvemsord og hjernedøde indlæg.

Vi er her Peer stor tak skyldig for at vise alle, at indlæg ved mistanke
om urent trav kan spores - og bliver det der. Jeg ved så ikke om BB er
i stand til at holde evt. kampnajegæng fra døren, eller nyder respekt,
så offentliggørelse af afsendere vil gøre nogen som helst forskel.

Forskellen der begrunder ønsket om eget administreret forum kan da kun
være ønsket om at kunne skrive og ikke mindst slette indlæg der ikke
passer i posen. Sidste er ikke ubetinget negativ ment! Grin.

Husk at det er nødvendigt med nogle på forhånd klart formulerede
"retningslinier" og at det er tvingende nødvendigt at holde sig til dem!

Et forum kører jo netop ikke kun ved opretterens indsats. Det er altså
IKKE kun eget forum, men hele historien går på at få folk til at deltage
i tillid med egne betragtninger og erfaringer - sådan at det er mængden,
bredden og kvaliteten der gir vitaminerne.

Nyhedsgr. her er vel omtrent så rummelig omkring campingsager som det
overhovedet kan fås, er altså uden moderato bortset fra reglerne
oprettet af brugerne selv i begyndelsen og undervejs holdt oppe af gr.
selv.

Der er skrevet noget om en tidsfaktor, men det beror vist på en
misforståelse, idet usenet grundliggende er mailbaseret, man lægger
indlægget ind på en nyhedsserver, hvorfra det så, stadig som en e-mail
fordeles til nyhedsservere over hele jorden. Altså som en e-mail, og
hentes ind fra egen udbyder når pc’en eller en selv tjekker anden post
med regelmæssige mellemrum.

Tidsfaktoren må opstå fordi man bruger søgemaskinernes, f.eks. googles
web-kopier - der selvfølgelig har sin berettigelse, ikke mindst fordi
man der kan finde indlæg helt fra gr.s oprettelse, men det er altså ikke
den smarteste (tidsmæssigt eller bekvemmeste) måde at deltage i en
nyhedsgr. på usenet.

Fordelen ved dem mailbaserede udgave er også at man får indlæggene på
egen pc, hvorfra de ikke lige forsvinder, modsat holdbarheden i et
webbaseret forum der kun eksisterer så længe det passer opretteren,
webmarster, eller der betales til udbydereren.

Indlæg her i gr. kan (næsten)ikke slettes. Man kan selv fjerne egne
indlæg, og en eller anden "bestyrelse" for usenet kan fjerne f.eks.
virusindlæg og spam - efter på forhånd diskuterede kriterier og filtre.

Vi har tidligere brugt e-mail programmet Outlook og kører i øjeblikket
med Mozilla s/Tunderbird der sorterer og viser indlæggene på fremragende
vis.

Vi ha nu fået bredbånd og ser nu ikke så meget på tiden for at hente
Web- indlæg hjem, men e-mails i alm. tekst kører langt hurtigere end at
skulle sidde og klikke indlæg frem på en webside. Der er selvfølgelig
gode og bedre fora, men ingen der i overskuelighed og hastighed komme på
siden af denne mailbaserede udgave.

Fra : claus b. p.

Dato : 23-09-05 14:11

"Sten Bo" <sletgoss@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> være ønsket om at kunne skrive og ikke mindst slette indlæg der ikke
> passer i posen. Sidste er ikke ubetinget negativ ment! Grin.

Jeg sidder og læser dette på usenetgruppen "dk.fritid.camping". Er det det
samme forum i omtaler? Usenet forums bliver normalt ikke modereret med
mindre der er nogle særdeles utidige indlæg. Det er ihvertfald ikke god skik
at censurere pga. folks meninger. Er det sådanne i gerne vil beholde i jeres
eget forum? For så bliver i jo nok ret få om at benytte det...

/Claus

Fra : Sten Bo

Dato : 23-09-05 17:23

claus b. p. skrev:
> [...]
> at censurere pga. folks meninger. Er det sådanne i gerne vil beholde i jeres
> eget forum? For så bliver i jo nok ret få om at benytte det...

Jeg forstår ikke din udgangsreplik?

Der er ikke tale om at man vil ha moderator her, selv om det ofte nok
har været ønsket af nogle. Hvis det var det du troede!

Du er muligvis ikke campist, og i hvert fald ny i campistkredse på
nettet. Velkommen

Der er selvfølgelig en meget lang forhistorie som er kendt af mange
campister. Du kan eventuelt søge via google på, BB, ven, verner og Kim
Hansen + nogle stykker mere.

Hvis du læser hele tråden fra starten ser du at Kim spør og får nogle
gode råd(ot!)Om hvordan man opretter et webbaseret forum tilknyttet egen
hjemmeside. Man er vistnok meget utilfreds med det kommercielt
begrundede forum på www.campingferie.dk hvor man prøvede at forbigå
reglerne.

Med forståelse for usenets kvaliteter, her også med hastigheden og
overskueligheden via en nyhedslæser og den manglende moderering syntes
behovet for et nyt campistforum i mine øjne meget minimalt.

En begrundelse for manglende trafik her kunne være at campister ikke
rigtig er opmærksomme på muligheden i deres mailprogram, men også at der
i årevis har været en meget kedelig stemning i dfc på grund af ikke
mindst samme utaktiske Kim (BB ven verner + alias + modstandere).Hvor
"man" tidligere i lange perioder ødelage dette men osåg andre fora, og
BB endda i kampens hede har oplevet at få lukket eget debatfora. - Samt
modtaget klager til udbyder om manglende overholdelse af god netettikette.

Forhistorien indeholder altså en masse brok og ballade på nettet.

I den synsvinkel er det selvfølgelig fint at man vil oprette eget, og
det er næsten med beklagelse at jeg kom til at rose dette medie.

Begrundelsen er selvfølgelig, fortid er fortid, og hvis det kunne få en
masse flere campister til at deltage her, vil det være meget fint.

Uden at forklejne andre velfungerende muligheder.

Hilsen

Fra : claus b. p.

Dato : 23-09-05 23:33

> Jeg forstår ikke din udgangsreplik?

Som du selv skriver, så er usenet da både rimelig hurtigt og ucensureret.
Derfor startede jeg med at spørge om det var denne gruppe han var utilfreds
med, for selv om jeg ved at der er trolls i mange grupper, så kender jeg da
ikke til decideret censur.

> Du er muligvis ikke campist, og i hvert fald ny i campistkredse på
> nettet. Velkommen

Kommer en gang imellem forbi, men tak.

> Der er selvfølgelig en meget lang forhistorie som er kendt af mange
> campister. Du kan eventuelt søge via google på, BB, ven, verner og Kim
> Hansen + nogle stykker mere.

Jeg kan forestille mig hvad jeg vil finde.

> [...]
> gode råd(ot!)Om hvordan man opretter et webbaseret forum tilknyttet egen
> hjemmeside. Man er vistnok meget utilfreds med det kommercielt

Så giver det mere mening.

> Med forståelse for usenets kvaliteter, her også med hastigheden og
> overskueligheden via en nyhedslæser og den manglende moderering syntes
> behovet for et nyt campistforum i mine øjne meget minimalt.

Enig!

> Forhistorien indeholder altså en masse brok og ballade på nettet.

Jeg er faldet over nogen af de indslag der har været om (mod) camping
unionen.

> I den synsvinkel er det selvfølgelig fint at man vil oprette eget, og
> det er næsten med beklagelse at jeg kom til at rose dette medie.

Det forekommer mig alligevel utroligt at nogen mener at endnu et forum
skulle gøre tingenes tilstand anderledes, endsige bedre. Men selvfølgelig;
hvis man kan få sine disciple på det ene forum, og "de andre" på et andet,
håber man måske balladen vil dø ud. Det er dog mere sandsynligt at det vil
give flere gnister. However, det er et frit land.... Og her på usenet er
alle velkomne, - til de ryger i kill-filtret.

/Claus