Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Snapshots 2
Fra : Gert Medom

Dato : 18-09-05 10:35

Hej.

Igår var det dejligt fotovejr, så jeg tog ud til skov og strand og
fotograferede. Der er den uundgåelige måge, men også andet. kommentarer
modtages gerne.

http://www.megapixel.dk/vis/billede/360967/3//jersey_kalv.jpg

http://www.megapixel.dk/vis/billede/360965/3//stormm_ge.jpg

http://www.megapixel.dk/vis/billede/360964/3//giber__.jpg

Jeg kunne ved dette billede godt lide de svage striber i vandet, der viser
sig i de lyse partier. Det bli´r næsten lidt røgfarvet.

http://www.megapixel.dk/vis/billede/360966/3//blade_i_modlys.jpg

Billedet er helt bevidst taget mod lyset. Jeg synes at det er spændende at
se bladene blive gennemlyst. ud til siderne er mere "normale" blade.

--
Venlig hilsen

Gert

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-09-05 11:51

Gert Medom wrote:
> [...]
>
> Igår var det dejligt fotovejr, så jeg tog ud til skov og strand og
> fotograferede. Der er den uundgåelige måge, men også andet.

Billedet af mågen kan jeg godt lide. Det havde været en anelse bedre hvis
hele halen havde gået fri af tangen, og blev "vist" oppe i vandet, så
baggrunden bag halefjerene var blå.. Men det er petitesseafdelingen :)

Jeg har selv lånt et Konica Minolta Dynax 7D kamera af en Konika Minolta
sælger... Som standard har sådan et monteret et 17-35 mm objektiv (svarer
til 26 - 53 mm) og så har jeg også lånt et fast 80mm og en 24-105mm.. Der er
indbygget Anti-Shake i kamerahuset, så det virker på alle 3 objektiver

Desværre har jeg ikke haft så meget tid til at tage billeder.. men har da
fået lavet disse to knipserier:

http://www.andersh.dk/PICT3753.jpg

http://www.andersh.dk/PICT3674.jpg

Begge er taget uden stativ eller flash.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-09-05 12:19

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/360967/3//jersey_kalv.jpg

Sødt billede, som landmanden sikkert gerne vil have en kopi af.
Rent indholdsmæssigt synes jeg det bliver lidt for rodet. Men mere generer
udbrændthederne mig. Det er ikke nødvendigt i et billede som dette.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/360965/3//stormm_ge.jpg

Fin måde, men jeg bryder mig ikke vældigt om den uskarphed, der er i sandet
foran mågen. Jeg ville have beskåret, så det ikke kom med. Og så virker den
lidt hård med udbrændthed på halsen.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/360964/3//giber__.jpg

Jeg bliver distraheret af udbrændthederne.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/360966/3//blade_i_modlys.jpg

Der er en god stemning og det intense lys i bladene, men igen, er der tale
om udbrændthed i de midterste blade.

Helt generelt synes jeg du skulle prøve at gøre eksponeringen lidt mørkere.
Du vinder så meget ved dette at den smule støj, du måtte få i de
allermørkeste områder intet betyder ifht. gevinsten.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gert Medom

Dato : 19-09-05 16:02

> Jeg bliver distraheret af udbrændthederne.

Jeg er ikke sikker på at eksponeringen kan gøres meget mørkere på dette
billede uden at skubbe "mørke" data helt ud, hvor de kuller. måske skulle
billedet sammensættes under optagelsen, så forskellen mellem lyst og mørkt
bli´r mindre. Hvad ville du foreslå at bruge af lysmålingsmetode, og hvor
ville du lysmåle?

> [...]
> Du vinder så meget ved dette at den smule støj, du måtte få i de
> allermørkeste områder intet betyder ifht. gevinsten.

Tak for dine kommentarer. Har prøvet i sommers at arbejde med at undgå
udbrænding, men fik så undertiden problemer med for mørke billeder.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-09-05 16:15

Gert Medom wrote:

> [...]
> mellem lyst og mørkt bli´r mindre. Hvad ville du foreslå at bruge af
> lysmålingsmetode, og hvor ville du lysmåle?

Jeg ville bruge histogrammet og så belyse, så det var 'skubbet helt til
højre'. Og så ville jeg i øvrigt bruge RAW og konvertere en gang for det
normale billede og en gang for den del, der er problematisk (enten det meget
mørke eller det udbrændte) og så blande de to billeder.

> Tak for dine kommentarer. Har prøvet i sommers at arbejde med at undgå
> udbrænding, men fik så undertiden problemer med for mørke billeder.

De er normalt lettere at hente i efterbehandlingen end overbelyste.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-09-05 16:16

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Igår var det dejligt fotovejr, så jeg tog ud til skov og strand og
> fotograferede. Der er den uundgåelige måge, men også andet. kommentarer

Jeg er ikke så meget for køer, men det tekniske er i orden og det samme med
fuglen. Jeg kan godt lide fuglebilleder, men jeg syntes at en fugl der bare
står stille er lidt kedelig at se på.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/360964/3//giber__.jpg

Derimod er dette her bare et overfedt billede. Du har virkelig fanget det
godt, stenene og vandet bliver fedt lyst op at solen og så det mørke omkring
indkapslet af træer og naturen, det er virkeligt et fedt billede. Godt Skudt

> [...]
>
> Billedet er helt bevidst taget mod lyset. Jeg synes at det er spændende at
> se bladene blive gennemlyst. ud til siderne er mere "normale" blade.

Billedet siger mig ikke så meget, hvis du havde taget et makro af et blad
der blev gennemlyst tror jeg det havde været federe.'

Mvh
Simon

Fra : Gert Medom

Dato : 19-09-05 16:42

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med fuglen. Jeg kan godt lide fuglebilleder, men jeg syntes at en fugl der
> bare står stille er lidt kedelig at se på.

Den står ikke stille, den poserer for mig Der sad en familie ca. 5 meter
derfra, som af og til smed brød hen til den og en makker.

> [...]
>
> Billedet siger mig ikke så meget, hvis du havde taget et makro af et blad
> der blev gennemlyst tror jeg det havde været federe.

Et projekt for kommende ture, det vil jeg huske

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-05 18:45

Gert Medom wrote:

> Igår var det dejligt fotovejr, så jeg tog ud til skov og strand og
> fotograferede. Der er den uundgåelige måge, men også andet. kommentarer
> modtages gerne.

Tja... hele fire stks. talentløse knipserier på en gang...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 18-09-05 20:44

In article <432d33aa$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, "Gert
Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> says...
> Hej.
>
> Igår var det dejligt fotovejr, så jeg tog ud til skov og strand og
> fotograferede. Der er den uundgåelige måge, men også andet. kommentarer
> modtages gerne.

jeg synes billedet af koen er lidt sjovt, men ellers synes jeg generelt
dine billeder skæmmes af de udbrændte områder på mågens bryst og på
stenene i biledet af åen.

Billedet af bladende virker også overstyret på en eller anden måde.

--
Venlig hilsen

Jakob