syre/base mad - og dagens "historie" i sla~
Fra : Kim Schulz

Dato : 18-09-05 08:16

hejsa
Efter den snak der har været de sidste par dage om syre/base kuren, "du
er hvad du spiser" osv, så tænkte jeg at nogen måske ville være
interesseret i at vide at der i dag er en større artikel i Ekstra
bladet (eller var det mon bt?) om at de i "Du er hvad du spiser giver
forkerte og til tider direkte farlige kostråd.

MVH
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 11:14

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "du er hvad du spiser" osv, så tænkte jeg at nogen måske ville være
> interesseret i at vide at der i dag er en større artikel i Ekstra

EB.

Ekstra Bladets sundhedspanel, der tæller dr. med. overlæge og formand for
Rådet for Folkesundhed, KU og Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen, cand.
scient. i human ernæring, leder af Suhrs slankeskole Per Brændgaard
Mikkelsen, Ph.d., fødevarpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Camilla Udsen
og kok, diætist og ejer af Café Gastronova Søren Damgaard, giver følgende
vurdering under overskriften

[citat start]

VOLAPYK OG FÅ KALORIER

Selv om eksperterne ikke giver meget for Lene Hanssons metoder, kan du godt
tabe dig ved at følge hendes råd:

Man taber sig, når det samlede kalorieindtag er lavere, end det antal
kalorier man forbrænder: Og med Lene Hansson får man - foruden en masse
volapyk - faktisk få kalorier, siger Per Brændgaard Mikkelsen.

Deltagerne i programmet lever ekstremt usundt, så det er klart, de taber
sig, når de får færre kalorier og begynder at dyrke motion. Men de ville
også have tabt sig uden at gå op i syre-base-balance osv., supplerer
Camilla Udsen.

[citat slut]

Direkte spurgt:

"- Lene Hansson, eksperterne siger, at mange af dine teorier er forkerte.
Hvad siger du til det?"

udtaler den tidligere recpetionist og stewardesse, nuværende
aerobicintsruktør, reiki-healer og Bach-terapeut:

"Ingen af dem har siddet med klienter i 20 år, som jeg har. Hvorfor skal
alting bevises videnskabeligt? Jeg synes, beviset ligger i resultaterne."

I sin tilgang til sine teorier adskiller hun sig således ikke væsentligt fra
andre udøvere af "det alternative": Dybt useriøse, skærmliderlige og ude på
at score kassen på tumpede danskere, der bl.a. via TV3 er villige til at tro
på hvad-som-helst.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-05 14:17

Kim Schulz skrev den 18-09-2005 09:16:
> [...]
> bladet (eller var det mon bt?) om at de i "Du er hvad du spiser giver
> forkerte og til tider direkte farlige kostråd.

Tja, det sker sjælden at jeg forfalder til EB som søndagslæsning, men
det skete altså idag.

En kort opsummering er:

Hvis man fjerner snakken om syrer/baser, så er det jo i bund og grund
"indtag færrere kalorier end du "forbrænder"-teorien som bruges.

Derudover skal man måske også lige være lidt kildekritisk, da det
såkaldte ekspertpanel* jo også i samarbejde med EkstraBladet bager deres
egen kage på slankeprodukt-markedet.

Så helt uafhængige og saglige..... tja.

*: og ja, de har fine titler i ernærning.
--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 14:24

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvis man fjerner snakken om syrer/baser, så er det jo i bund og grund
> "indtag færrere kalorier end du "forbrænder"-teorien som bruges.

Det er vist ikke blot en teori, men selvindlysende, så det skriger til
himlen.

> Derudover skal man måske også lige være lidt kildekritisk, da det
> såkaldte ekspertpanel* jo også i samarbejde med EkstraBladet bager
> deres egen kage på slankeprodukt-markedet.

Hvilken kage er det? En paneldeltager er leder af en slankeskole, mens
resten mig bekendt ikke har aktier i noget slankeprodukt.

> Så helt uafhængige og saglige..... tja.

Du mener altså ikke, de er saglige i kritikken? Hvilken del af deres kritik
finder du usaglig? Hvor i artiklen finder du, de udviser afhængighed af
"noget andet"?

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-05 21:40

Jens Bruun skrev den 18-09-2005 15:23:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det er vist ikke blot en teori, men selvindlysende, så det skriger til
> himlen.

Tja, hvis det er så indlysende, så har du vel også en smart og
pengeindtjende løsning, der virker.
Bemærk de to små ord: der virker.

> Hvilken kage er det? En paneldeltager er leder af en slankeskole, mens
> resten mig bekendt ikke har aktier i noget slankeprodukt.

Er resten ikke deltagere i EkstraBladets egen "slankeklub"?

Og selv hvis ikke, så skal de jo være fortalere for de teorier som de
daglig arbejder med. Hvis ikke de var, så ville de jo hurtig miste
deres job

> Du mener altså ikke, de er saglige i kritikken? Hvilken del af deres kritik
> finder du usaglig?

Der blev ikke fortalt hvad der er sundhedsskadeligt ved
"syre/base"-teorien som de ellers lagde ud med

> Hvor i artiklen finder du, de udviser afhængighed af
> "noget andet"?

Bemærk deres fire kategorier, hvor af de tre er yderst negative. Og kun
en er tilnærmelsesvis positiv.

Jeg gad gerne se deres kritik af deres eget produkt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 08:56

> Tja, hvis det er så indlysende, så har du vel også en smart og
> pengeindtjende løsning, der virker.
> Bemærk de to små ord: der virker.

Du har jo selv sagt det: Indtag færre kalorier, end du forbrænder. Det er
der selvfølgelig ikke særligt mange penge i, men sværere er det faktisk
ikke. Alle kommercielle slankekure er et forsøg på at score kassen på
mennesker, der ønsker at springe over, hvor gærdet er lavest. Mennesker, der
tror på på, de kan slippe for at indtage færre kalorier end de forbrænder,
hvis de betaler nok for det og hvis der er nok hokus-pokus involveret.

Ingen kan i dagens DK være i tvivl om, hvor mange kalorier, vores fødevarer
indeholder. Det er ikke raketvidenskab at få en nogenlunde idé om, hvor
mange kalorier, man forbrænder i løbet af en dag. Herefter er det simpel
hovedregning og et spørgsmål om blot at variere sin kost. Voila, så taber
man sig.

Ovenstående idé er til fri afbenyttelse.

> Og selv hvis ikke, så skal de jo være fortalere for de teorier som de
> daglig arbejder med. Hvis ikke de var, så ville de jo hurtig miste
> deres job

Hvilke teorier er det? At man skal indtage færre kalorier, end man
forbrænder, hvis man ønsker at tabe sig?

> Der blev ikke fortalt hvad der er sundhedsskadeligt ved
> "syre/base"-teorien som de ellers lagde ud med

"- Deltagerne i programmerne lever ekstremt usundt, så det er klart, de
taber sig, når de får færre kalorier og begynder at dyrke motion. Men de
ville også have tabt sig uden at gå op i syre-base-balance osv., supplerer
Camilla Udsen."

Jeg finder ovenstående - sammenholdt med resten af artiklen - ganske
beskrivende for, hvad der er skadeligt ved syre/base-teorien.

> Bemærk deres fire kategorier, hvor af de tre er yderst negative. Og
> kun en er tilnærmelsesvis positiv.

Deres forudsætninger er, at de skal kigge kritisk på markedet. Et marked, de
fleste mener, der bør kigges kritisk på. Jeg finder deres udtalelse ganske
uafhængige af andre interesser.

> Jeg gad gerne se deres kritik af deres eget produkt.

Hvilket produkt er det, hvis vi ser bort fra Surhs?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/17/05)

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-05 22:31

Jens Bruun skrev den 20-09-2005 09:55:

> Hvilke teorier er det? At man skal indtage færre kalorier, end man
> forbrænder, hvis man ønsker at tabe sig?

Det alle andre teorier jo også om.

Når man altså sætter sig ind i dem.

DDV er en lavkalorie-diæt
WW er en lavkalorie-diæt
Atkins er for så vidt også en lavkalorie-diæt
Det samme med SOuth Beach og DrPhil

Og ja, det tjener alle sammen penge på deres koncept.

Ligesom Netto tjener penge anbefaler, at man køber varer i Netto.

> [...]
>
> Jeg finder ovenstående - sammenholdt med resten af artiklen - ganske
> beskrivende for, hvad der er skadeligt ved syre/base-teorien.

Nej, det er konstatering af at syre-base-teorien er /ekstrem usund/
Intet hvorfor den er /ekstrem usund/.

Man kan også sige, at syre-base-teorien er rammen/opstillingen man
bruger til at indtage færrere kalorier end man forbrænder.

> [...]
> uafhængige af andre interesser.

> Hvilket produkt er det, hvis vi ser bort fra Surhs?

Produkt = egne teorier.

gerne med et blik på på, at nu når det reelt drejer sig om indtage
færrere kalorier end man forbrænder. Hvorfor er der så flere og flere
overvægtige? Det er jo ikke raketvidenskab, vel.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-05 12:44

Her er hele historien: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=312074

Fra : Ralph

Dato : 19-09-05 22:21

> [...]
>Efter den snak der har været de sidste par dage om syre/base kuren, "du
>er hvad du spiser" osv, så tænkte jeg at nogen måske ville være

Nu var det mig der startede syre/basetråden, og jeg erkender gerne at jeg
var blandt de vildledte, blev lidt forvirret mht:

Urinsyregigt (urinsur gigt) og madvarers indhold af puriner hænger sammen -
det fornægter vel ingen?

Fibromyalgi er smerter der føles lidt som podegra - mao. smerter der INGEN
sammenhæng har med overbelastning af muskler, hvad angår podegra så er
smerterne udelukkende opstået pga. for meget urinsyre i de pågældende led.
Rent logisk synes jeg at jeg havde en god sag hvad angår sammenligning.

Men konklusion som jeg savner er at der tilsyneladende IKKE er sammenhæng
mellem muskelsmerter der opstår pga. ophobning af urinsyre og de samme
smerter(fibromyalgi) som INGEN sammenhæng har med kost/puriner?? Bortset fra
selvfølgelig den åbentlyse at urinsyre kan MÅLES det kan smerter i
forbindelse med fibromyalgi IKKE.

Hvorfor så ikke se på purinindholdet af kost?

Når DET så er sagt erkender jeg at diagnosen fibromyalgi IKKE er en
lægeligt velovervejet diagnose, men blot en diagnose der indeholder
forskellige punkter på kroppen hvor man har ondt - og DET er mange. Men det
gør det jo ikke mindre frustrerende at "lide" af en sygdom som er
pensionsberretiget, men som alligevel ikke er en "rigtig" sygdom. Og som
sådan ikke har nogen som helst udsigt til helbredelse.

Til slut, jeg synes stadig Jens Bruun var meget
arrogant/overlegen/bedrevidende overfor min kones sygdom som vi MEGET gerne
vil have helbredt, det er ikke skidesjovt at være indvaliderende syg uden
udsigt til helbredelse.............

--
venligst
Ralph

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-09-05 03:48

Ralph skrev:

> [...]
> pensionsberretiget, men som alligevel ikke er en "rigtig" sygdom. Og som
> sådan ikke har nogen som helst udsigt til helbredelse.

Det kan vel ikke engang kaldes en diagnose, men nærmere en beskrivelse?
Man overser måske, at en lidelse ikke bliver mindre af, at man ikke
kender en veldefineret årsag og behandling.

> [...]
> vil have helbredt, det er ikke skidesjovt at være indvaliderende syg uden

Det er såmænd blot hans sædvanlige måde at forsøge at stimulere et
svigtende selvværd på.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på: