Fugt
Fra : Margit

Dato : 17-09-05 21:48

Vores campingvogn skal opbevares i en lukket lade
i vinter. Hvad gør jeg m.h.t. fugt/kondens. Hvad gør I?

Mvh. Margit

Fra : K. H. Hansen

Dato : 18-09-05 05:39

Min står også i en lade med cementgulv men det er udluftning i laden.

Jeg åbner tagluge og et vindue.

Fra : Jens

Dato : 18-09-05 14:39

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Min står også i en lade med cementgulv men det er udluftning i laden.
>
> Jeg åbner tagluge og et vindue.
>

> "Margit" <sv@tesenet.dk> skrev i en meddelelse

....og lad magasinerne stå lidt åbne (jeg sætter badesandaler i klemme, men
andet kan sikkert også bruges.)

... og tøm alle vandbeholdere (varmt og koldt) og åbn alle vandhaner så de
ikke frostsprænges.

... og fjern gasflasken så den rare bondemand ikke bliver sendt i kredsløb om
jorden hvis laden brænder.

/Jens

Fra : K. H. Hansen

Dato : 18-09-05 20:33

Jeg har hynderne hjemme i vores opvarmede kælder, og gør nøjagtig det samme,
bare med vinpropper.

Og skal lige oplyses, at jeg et par gange i løbet af vinteren, varmer
campingvognen op, det er centralvarme i min, og jeg betaler et symbolsk
beløb til ejeren af laden for lidt el til elpatronerne.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-05 06:41

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> .. og fjern gasflasken så den rare bondemand ikke bliver sendt i kredsløb
> om jorden hvis laden brænder.

Gasflasker eksploderer ikke. Der er en trykventil som åbner når flasken
bliver for varm og det bidrager selvfølgelig til en brand. Men eksplodere
gør de ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Margit

Dato : 18-09-05 22:00

Tak for svarene

Mvh. Margit

Fra : Sten Bo

Dato : 19-09-05 11:56

Margit skrev:
> Vores campingvogn skal opbevares i en lukket lade
> i vinter. Hvad gør jeg m.h.t. fugt/kondens. Hvad gør I?
>
> Mvh. Margit

Hej Margit

Det der bekymre folk er sædvanligvis om der opbevares korn eller hø og
halm i "avls bygningerne" idet støvet trænger ind alle vegne, sætter sig
på alt - og efterfølgende kan give næring for et mug og svampe anfald
når vognen kommer ud i fugtigere omgivelser.

Der er selvfølgelig rent og pænt og især tørt i laden, men jeres cv skal
jo en gang i mellem ud i den virkelige verden og kan så blive smittet
med snask.

Jeg har også set, at man har betænkeligheder omkring salte fra
kunstgødning - ligesom ammoniak fra nærliggende gylle tank og stalde kan
give skader.

Jeg ville altså kikke mig godt omkring i laden og afstå hvis den stadig
bruges til sit formål.

Vi har hø og foder til et par heste i vores store garage og har måtte
opgi at bruge den til andet. Det støver helt vildt og da hø kommer ude
fra mark og eng - er der med garanti sporer fra alt muligt i støvet.

Bare en tanke.

Hilsen

Fra : K. H. Hansen

Dato : 19-09-05 13:57

Denne lade er kun brugt som maskinhus til en traktor, en harve og plov samt
en såmaskine.

Ellers er det intet andet i den end campingvogne, vi har haft den opstaldet
her i 5 år nu, og vi har ikke bemærket noget af de omtalte problemer.