Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 350D og Sigma 70-300
Fra : thomil

Dato : 17-09-05 14:02

Hej forum

Jeg har 2 spm,

1) Jeg har købt et eos 350D, men er kommet lidt i tvivl om det er det
rigtige køb. Når man læser anbefalinger af objektiver til dette
kamera, foreslås ofte linser i prisklasse nær kameraets egen pris.
Det er simpelthen langt over mit budget.

Jeg havde tænkt mig at beholde kit objektivet (18-55mm), købe det
roste canon 50mm/F1,8 samt Sigma 70-300/4-5.6 DG Apo. Er disse linser
(kit obj. og sigmaen) begrænsende for kameraets ydelse? Er det dumt at
købe et sådan kamera hvis man ikke også har råd til dyre linser?

2) Jeg vil gerne være i stand til at tage håndholdte billeder
(udendørs) med 70-300'eren. Max tele svarer jo til noget i retning af
480mm. Kan det lade sig gøre med f5,6, eller er det total umuligt,
selv med iso 1600?

v.h.
Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-09-05 14:12

thomil wrote:
> [...]
> (udendørs) med 70-300'eren. Max tele svarer jo til noget i retning af
> 480mm. Kan det lade sig gøre med f5,6, eller er det total umuligt,

Du kan sagtens tage håndholdte billeder ved f/5.6 udendørs med et
300mm.. også uden at gå op i ekstrem iso :)

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://scene-event.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-09-05 15:53

"thomil" <seksloeber@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

En 70-300 er måske nok begrænsende for kameraets ydelse, men stopper du det
ned på f/8, så begynder de som regel at være ganske skarpe (en zoom er
næsten altid begrænsende, da den er et kompromis på alle brændvidder, nogle
er bedre end andre, og det er som regel det man betaler for). Næsten alle
objektiver skal blændes lidt ned for at opnå optimal kontrast og skarphed.
Du skriver du vil bruge den udendørs til håndholdte billeder. Det kan
sagtens lade sig gøre, afhængigt af visse faktorer. Hvor meget lys er der,
der hvor du vil fotografere, hvad er det for motiver du vil fotografere og
så videre. Ting du bedst selv kan svare på. Det kan sagtens lade sig gøre at
håndholde en 300mm udenfor.
Og nej, et 350D er ikke dumt at købe. Du får et lækkert kamera der reagerer
når du be'r om det og du har mulighed for at opgradere med objektiver, blitz
og hvad du nu ellers har brug for hen ad vejen. Det er bare at nyde de
resultater du får, det vigtigste er at du selv er tilfreds med hvad du får
taget af billeder. Det er helt sikkert i stand til at tage glimrende
billeder, den begrænsende faktor er oftest den der er bag kameraet

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 17-09-05 17:10

[...]

Jeg har en 20D en 18-55 kit en 50mm f1.4 en 100-300mm canon f5.6 man kan
tage rigtigt fine billeder udendørs med 300mm og f5.6 en lukkertid på 1/2000
er normalt ved skyfrit og iso 100.
og jo en zoom begrænser kameraets ydelse. men havde det ikke været en zoom
havde du så fået taget billedet ? det er lidt sådan man skal se på det. Jeg
er begyndt at købe faste brændvider. min 50mm 1.4 er min første en lang
400mm f5.6 bliver min næste.

Jacob

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 18-09-05 07:48

> [...]
> havde du så fået taget billedet ? det er lidt sådan man skal se på det.
> Jeg er begyndt at købe faste brændvider. min 50mm 1.4 er min første en

Zoomer i sig selv begrænser nu ikke noget, det der ligger i det, er
kvaliteten af de mange zoomer der kan fås. Man kan købe en 70-300mmm zoom
fra omkring 15- 1800 og i det prisleje kan man ikke få nogen fast 300mm,

samenligner man med det der kan købes. altså en fast tele på 300mm til
12000, og der er det da klart at den faste er bedre.

sammelinger man derimod f.eks. canon 70-200mm f2.8 med deres 200mm f2.8 så
er der så at sige dødt løb mellem dem angående billedkvalitet. men de
koster.
De laver dem selvfølgelig for at de kan sælges i de prisklasser, og hvad
ville en 200- 500 f2.8 L zoom ikke koste, hvis den skulle hamle op med en
fast 400 eller 500 mm som koster 53000. den ville sikkert være næsten
usælgelig.

så det har også noget med det at gøre.

Men principielt er det da rigtig at en zoom er et kompromi, men i praksis
er
de blevet så forbanede gode til at lave dem at hvaliteten er super, bare
man
ofrer lidt mere på dem end de allerbilligste.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 19:53

Jeg har en Sigma 70-300 DG Macro (næsten samme linse) til EOS 350D. Man kan
sagtens tage håndholdte billeder med den udendørs, og mange af dem bliver
tilfredsstillende.

Der er dog også en del af billederne der ikke bliver super gode (rystede /
forkert focus). Når man blænder ned så stiger billedekvaliteten, men
samtidig begynder støv på censoren at kunne anes på billederne. Så hvis du
vil blænde ned så må du rense din censor ofte.

Min lille erfaring med linsen siger at hvis du kan opnå en lukketid på 1/250
eller bedre (på 300mm) så er det ret let at tage skarpe billeder håndholdt.
Med muligheden for ISO 1600 så er der ofte lys nok til at opnå bedre
lukketid end 1/250, og her kan du endda blænde ned.

Men hvis der ikke dagslys så er linsen fuldstændig håbløs.

Makro funktionen er bedre end kit linsen, men stadig ret dårlig.

Konklusion: jeg er tilfreds med linsen, men jeg er ikke imponeret.
Pris/kvalitet forholdet synes jeg er fair nok. Jeg kan godt anbefale at købe
en til EOS 350D.

--
Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Nicolai

Dato : 17-09-05 20:46

> Konklusion: jeg er tilfreds med linsen, men jeg er ikke imponeret.
> Pris/kvalitet forholdet synes jeg er fair nok. Jeg kan godt anbefale at
> købe
> en til EOS 350D.

Men APO'en skulle jo være væsentlig bedre end den du der anmelder og
anbefaler=

Fra : Jacob

Dato : 17-09-05 21:01

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Men APO'en skulle jo være væsentlig bedre end den du der anmelder og
> anbefaler=

jeg anbefaler ikke noget. jeg skriver bare at alle zoom objektiver
kompromiterer billedkvaliteten. og at man bør finde noget fast brændvide
hvis billedkvalitet er alt.

Jacob

Fra : thomil

Dato : 18-09-05 14:07

Mange tak for alle de fyldige svar. Godt at høre det er fuldt ud
muligt at tage håndholdte billeder ved fuld tele. Jeg var begyndt at
fortryde jeg ikke havde købt KM's nye 5D med anti-shake.

Jeg har en rolig hånd, så mon ikke der kommer nogle skarpe fotos i
kassen når jeg skal med brormand på jagt her om et par uger.
(forudsat jeg når at tage billedet før han har nedlagt dyrene...)

v.h.
Thomas

Fra : Lise

Dato : 18-09-05 17:12

[...]

Hvis du tager billederne, efter dyrene er nedlagt, er der vel en god
mulighed for, at billederne bliver lidt skarpere?

Fra : thomil

Dato : 18-09-05 20:59

Det er rigtigt. Men jeg regner med at fange lidt skov-idyl, -dvs mens
dyrene (bukkene) står og græsser e.lign. Så er det bare om man kan
abstrahere fra at dyret dør få sekunder efter.

Lidt bizart, jeg ved det. Men jeg kan ikke opstøve rådyr osv selv. Er
nødt til at følges med en jæger.

Jeg vil dog også prøve at fange lidt af "jagt-stemningen" på sådan
en tur, dvs billeder af jægerne osv.

Thomas

Fra : Jacob

Dato : 18-09-05 21:05

[...]

Jeg jil mene du skal have noget kortere end 70mm til at fange stemningen.

Jacob