Ringorm ved killing..
Fra : Soliema

Dato : 17-09-05 13:30

Hej i gruppen..
Jeg fik en 12 uger gammel killing i tirsdags, og jeg tror sørme at hun har
ringorm, da hun har fået nogen minimale små hårløse plettet på kroppen, ialt
3 steder...

Jeg er lidt i tvivl, da det måske kan være Speedy, som har bidt/Kradset
hende, og der er ingen af os mennesker eller de andre dyr, som har fået
nogen prikker endnu..

Hvad kan man gøre, da jeg jo er nervøs for den bette skid...?

/Anne Mette

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 14:14

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
ialt
> 3 steder...
>
> Hvad kan man gøre, da jeg jo er nervøs for den bette skid...?

Øv, ringorm er altså noget rigtig træls noget...

Katte behandles som regel med noget ( kan ikke huske, hvad det hedder ) fra
dyrlægen. Det kommer i små kapsler, hvori der igen er små bitte kugler. Det
skal så deles op i en mængde pr. dag, der passer til kattens vægt. Man
behandler en uge, derefter er der en uges pause osv., så behandlingen tager
ialt 5 uger.

De bare pletter kan du smøre med Lamisil, der fås i håndkøb på apoteket.

Derudover kan du give dine andre dyr et forebyggende bad i Virkon S + alle
omgivelser, kan rengøres i Virkon S.

Du må nok en tur forbi den dyre doktor.

Hvis i selv får ringorm, bruger i også bare Lamisil i 10-14 dage, i skal
helst vaske jeres tøj på 60 grader og bruge hver jeres håndklæde.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Lotte M

Dato : 18-09-05 10:42

Buffy skrev:

[ringorm]
> Katte behandles som regel med noget ( kan ikke huske, hvad det hedder ) fra
> dyrlægen. Det kommer i små kapsler, hvori der igen er små bitte kugler.

Sporanox

Der er kommet et nyt flydende middel - Itrafungol Vet. Det er meget
lettere at dosere end sporanoxen.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 11:44

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Der er kommet et nyt flydende middel - Itrafungol Vet. Det er meget
> lettere at dosere end sporanoxen.

Ja, sporanox var ikke helt nem, at dosere.

Er det nye middel så også, en 5 ugers behandling ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Lotte M

Dato : 18-09-05 19:07

Buffy skrev:

> Ja, sporanox var ikke helt nem, at dosere.
>
> Er det nye middel så også, en 5 ugers behandling ?

Ja, 7 dage behandling, 7 dage pause, 7 dage behandling, 7 dage pause og
7 dage behandling.

Det er en tyktflydende væske, der sprøjtes ind i munden på katten.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-05 22:13

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> wrote in message

> Ja, 7 dage behandling, 7 dage pause, 7 dage behandling, 7 dage pause og
> 7 dage behandling.
>
> Det er en tyktflydende væske, der sprøjtes ind i munden på katten.
> --
Men kræver det ikke at man behandler alle pels-dyr i flokken på samme tid?

Hilsen Nina

Fra : Lotte M

Dato : 19-09-05 18:49

Nina, Tender Tribes skrev:

[Itrafungol Vet]
> Men kræver det ikke at man behandler alle pels-dyr i flokken på samme tid?

Ifølge min dr. dyr er metoden den "velkendte" - alle katte i husstanden
behandles med Itrafungol, omgivelserne behandles med Virkon S, ligesom
klipning og vask med medicinsk shampoo anbefales.

Ifølge indlægssedlen er midlet kun godkendt til kat.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-05 11:55

> De bare pletter kan du smøre med Lamisil, der fås i håndkøb på apoteket.

Min erfaring med Lamisil er at det gør det hele meget værrer. Imaverol
virker derimod rigtig godt. Fåes også på apoteket i håndkøb.
Nu er ringorm jo en hel naturlig ting overalt, så hvis man blot har et par
sunde kælemisser og ikke et helt opdræt, så synes jeg at man skal se tiden
lidt an uden at kaste sig i lag med den store behandling. Behandlingerne er
skrappe og det er ofte kun killinger, gamle katte og svage katte der bliver
angrebet. En voksen velfungerende sund kat, får sjældent angreb, da de
fleste er immune 3-4 år efter et lille møde med ringorm.
Men det er selvfølgelig (desværre) en hel anden snak når det er i opdræt med
mange dyr. Dyrlægerne opfatter det mere som et stress problem end et
ringorms problem, hvis en flok bliver angrebet, for ringorm er overalt,
skoler, børnehave, andre dyr osv. Somme tider får man angreb, andre gange
ikke...alt afhængig af hvor godt immunsystemet er på det tidspunkt.
Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 12:13

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> Min erfaring med Lamisil er at det gør det hele meget værrer. Imaverol
> virker derimod rigtig godt. Fåes også på apoteket i håndkøb.

Lamisil virkede nu godt her. Har ikke prøvet Imaverol.

> [...]
> skoler, børnehave, andre dyr osv. Somme tider får man angreb, andre gange
> ikke...alt afhængig af hvor godt immunsystemet er på det tidspunkt.

Ja, ringorm må være noget træls noget, at få ind i et opdræt.

Det var kun Filur og to hunde, der fik ringorm her, men man bliver jo lidt
bekymret, når man har mange dyr i huset. Der har heldigvis ikke været noget
siden....

Vores marsvin er lige nu i behandling for sellnick ( skab ), og det er også
noget træls noget, at få inden for dørene. Det skal så behandles, ellers kan
dyrene dø af det...
Det smitter så heldigvis ikke til hunde og katte.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Soliema

Dato : 18-09-05 12:24

> [...]
> skoler, børnehave, andre dyr osv. Somme tider får man angreb, andre gange
> ikke...alt afhængig af hvor godt immunsystemet er på det tidspunkt.

Okay, det var en helt andet syn på sagen, og jeg er selv lidt i vildrede, da
jeg jo vil gøre det bedste for Tulle, men hun er så lille og skrøblig,
syntes jeg..
Jeg har tjekket ungerne, kæresten og hundene hver dag, og ungerne har fået
afvide, at de ikke skal pille ved hende, og der er ingen udbrud endnu,
Speedy har heller ikke fået ringorm, selv om han kun er næsten 20 uger, så
jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal gøre...

Det skal lige sige, at hende udslæt ikke er blevet større, og de er stadig
samme farve som huden, bare uden hår, og det handler om et område på omkring
en lille knap, som på en skjorte..

/Anne Mette

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-05 19:24

> Okay, det var en helt andet syn på sagen,

Ja, det er set før at jeg har det

> [...]
> samme farve som huden, bare uden hår, og det handler om et område på
> omkring en lille knap, som på en skjorte..

Er du rimelig sikker på at det er ringorm? Sidder det på ben eller hoved?
Nu er det jo selvfølgelig din helt egen beslutning, og jeg kender ikke dine
dyr. Men hvis du har nogle få velfungerende voksne dyr, så synes jeg ikke du
skal sætte himmel og hav i bevægelse for en lille plet. Men jeg synes du
skal gøre noget imod gener på killingen. Jeg var selv så uheldig at få
kyssesyge samtidig med at jeg havde ringorms angreb på misserne. Ved
kyssesyge er der netop det at immunsystemet er kraftigt nedsat. Resultatet
blev 2 x ringorm til mig. Det er jo ikke verdens undergang, Men jeg må sige,
at selv om det var små pletter, så sved det altså. Det føltes nærmest som
hvis man har en lille brændemærke. Det eneste der tog genen var Imaverol. Og
det var også tydeligt på de killinger jeg havde der var angrebet. De var
gladere efter første behandling. Men de var også hårdt angrebet.
Det virker afkølende og lindrende med det samme. Det er en lille flaske
(koster dog et par hundrede). Det skal blandes op med vand en hel masse
gange og så er det meningen at man skal skylle katten i det, og ikke skylle
det ud igen. Det gjorde jeg, og tog resten (incl mig selv) med lidt
pletbehandling, blot for at tage genen.
Det hjalp overraskende meget.
Det var kun killingerne der var under angreb her. Nogle af de voksne fik en
lille bitte hårløs plet et sted og det blev aldrig til mere.
Har man ikke killinger, gamle, drægtige eller svage dyr, så bliver de ikke
angrebet. Et angrebet dyr eller et opdræt der bliver ved at få angreb er
tegn på svaghed.
Hvis vi lever et normalt liv hvor vi omgåes børn, dyr osv, så er vi nok
daglig i kontakt med ringorm. Det er bare et spørgsmål om at det får fat,
når man er svag (eller de svage )
Inkubationstiden er vist 1-4 uger, så jeg ville se tiden an hvis jeg var
dig. Men det er selvfølgelig din helt egen beslutning.
man risikerer jo selvfølgelig udbrud, men de har jo alle været i forbindelse
med kilden grundigt nu. Så det handler blot om systemet kan stå imod eller
ej I opdræt med mange dyr, drægtige, killinger, stress osv ville jeg
ikke anbefale at se tingene an....

Held og lykke med det ... og lad da børnene lege med den lille misling

Nina

Fra : Soliema

Dato : 18-09-05 20:57

> Er du rimelig sikker på at det er ringorm? Sidder det på ben eller hoved?

Nej, jeg er ikke sikker på, at det er ringorm, da jeg har google og det
skulle være nogen blege områder uden pels, men med rød ring omkring, og de
sidder i nakken, på det ene forben, helt for oven, og på bagpoten..

> [...]
> ikke du skal sætte himmel og hav i bevægelse for en lille plet. Men jeg
> synes du skal gøre noget imod gener på killingen.

Hun virker ikke til at være generet af det, hun er stadig samme lille
kælepot og leger som en gal, men hvad ved jeg, når jeg ikke har haft hende i
en uge endnu...

> [...]
> sige, at selv om det var små pletter, så sved det altså. Det føltes
> nærmest som hvis man har en lille brændemærke. Det eneste der tog genen

Vi er heldigvis ikke ramt endnu, nogen af os, mennesker som dyr, kun
bettepigen...

> Held og lykke med det og lad da børnene lege med den lille misling

tak tak.. Jamen de er heller ikke til at styre, hun er jo en lille
lækkersag, men prøver lige at se tiden af, tror jeg, når hun ikke har ond...

/Anne Mette

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-05 22:16

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> wrote in message

> Nej, jeg er ikke sikker på, at det er ringorm, da jeg har google og det
> skulle være nogen blege områder uden pels, men med rød ring omkring, og de
> sidder i nakken, på det ene forben, helt for oven, og på bagpoten..

Ja, den lyder jo til at være god nok

> Hun virker ikke til at være generet af det, hun er stadig samme lille
> kælepot og leger som en gal, men hvad ved jeg, når jeg ikke har haft hende
> i en uge endnu...
De er seje de killinger. Mine løb også rundt og legede som tosser . Men
jeg kunne se forskel på humøret før og efter behandlingen alligevel.
Og da jeg selv var angrebet var jeg overrasket over hvor ireterende det
egentlig var med sådan en bette plet.

> [...]
>>

> tak tak.. Jamen de er heller ikke til at styre, hun er jo en lille
> lækkersag, men prøver lige at se tiden af, tror jeg, når hun ikke har

Det havde jeg også gjort

Fra : Soliema

Dato : 18-09-05 23:20

> "Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> wrote in message

> Ja, den lyder jo til at være god nok

thi hi.. kan godt se, at det kunne misforståes
Bettepigen har ikke blege områder uden pels, men med rød ring omkring, men
bare alm hudfarvet områder, hvor der bare mangler lidt hår, altså der er
hår, men de er øhh.. knækket lidt af, jeg håber du forstår...

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-05 23:42

> [...]
> hår, men de er øhh.. knækket lidt af, jeg håber du forstår...
> og de sidder i nakken, på det ene forben, helt for oven, og på bagpoten..

Jeg er med ... men det lyder stadig som om det godt kunne være ringorm.
Mine blev smittet fordi jeg havde sagt ja til at tage to killinger tilbage
mens familien var på ferie. De havde kun været væk hjemmefra i 5 uger, så
det skulle være okay. Den ene havde en lille bitte bar plet på den ene pote.
Bare en bar plet. Ikke rødme eller knækkede hår. Den anden en "bums" på
hagen.
Da de tog afsted fik en af mine katte (ungkat) en mistænkelig plet på poten.
Så var der intet på nogen som helst i mere end 2 måneder.... da mine
killinger var knap 5 uger så brød det rigtig ud ....
Der havde flere af de voksne haft bette pletter, det lignede slet ikke
ringorm. Lignede mere en tot der blot var faldet af, som efter en rift.
Nogle fik aldrig noget. Men de bette killinger var hårdt ramt
Så fra jeg havde besøg af to med mikro-pletter, til det brød ud her gik der
2 måneder, hvor det ikke lignede ringorm. Og det lignede det heller ikke på
de to killinger der startede det hele.
Senere fandt jeg så ud af at killingerne jeg tog hjem til pasning i 10 dage,
(uden min viden) havde været fritgående og havde daglig omgang med heste....

Du kan jo gå til dyrlægen og få det dyrket, hvis du vil vide svaret. En
dyrkning tager jo 10 dage, så .. tja...

Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 07:48

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo gå til dyrlægen og få det dyrket, hvis du vil vide svaret. En
> dyrkning tager jo 10 dage, så .. tja...

Her lyste vores dyrlæge på katten, med et UV lys eller lignende, i et helt
mørkt rum. Hvis katten havde grønt lys i pelsen, var det ringorm.

Har lidt billeder af ringorm her:

http://tjekmig.dk/html/arkiv.php?subaction=showfull&id=1091139123&archive=2004&start_from=&ucat=7&go=archives

Linket knækker nok, så i må lige samle det selv.

På hund/kat ser ringorm ikke altid ud, som beskrevet, med den runde røde
ring...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-09-05 08:47

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Her lyste vores dyrlæge på katten, med et UV lys eller lignende, i et helt
> mørkt rum. Hvis katten havde grønt lys i pelsen, var det ringorm.

Jeg købte sådan en lampe selv. En lille en som frimærkesamlere bruger til et
eller andet. Fremover hvis jeg skal have katte ind i huset, så kan der lige
blive lyst lidt på dem først
... men det er vist ikke alle ringorm der lyser ....

Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 09:26

> [...]

et
> eller andet. Fremover hvis jeg skal have katte ind i huset, så kan der

Smart

> .. men det er vist ikke alle ringorm der lyser ....

Når det lyser, så er der som regel ringorm i udbrud, som man jo selv sagtens
kan se. Med lampen, kan man så se lidt mere, som man måske ikke lige har
opdaget, med det blotte øje endnu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-09-05 11:57

> Smart

Ja for de sølle 100 kroner den kostede, så er det rigtig smart

> [...]
> sagtens
> kan se. Med lampen, kan man så se lidt mere, som man måske ikke lige har

Synes blot jeg hørte at der er nogle typer der ikke lyser.
Mine gjorde dog. Tydeligt enda.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-09-05 12:50

> Ja for de sølle 100 kroner den kostede, så er det rigtig smart

hvis nogen skulle være interesseret, så købte jeg den her.
http://www.danskefrim.dk/shop/default.asp