(ophavsret) Sangtekster online
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 16-09-05 23:32

Hej gruppe.

På sites som http://lyrics.astraweb.com/ og http://www.azlyrics.com/ kan
man finde sangtekster til alle mulige sange. Det er helt gratis.

Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
offentliggøre dem på sit website?

Kræver det, at man får tilladelse fra forfatteren til sangen?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 16-09-05 23:33

Jeg vil lige tilføje, at grunden til jeg spørger, er at jeg har nogle få
sangtekster, som jeg gerne vil lægge online på mit private non-profit
website.
Må jeg mon det?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 00:39

Den 17-09-05 00.32 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:

> Er det tilladt at skrive sangtekster af fra album-covers e.lign. og
> offentliggøre dem på sit website?

Kun hvis man har fået tilladelse fra ophavshaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 17-09-05 09:02

Kim Ludvigsen wrote:

> Kun hvis man har fået tilladelse fra ophavshaver.

Hvad nu hvis det er meget gamle numre?
Er der ikke noget med, at værker bliver public domain efter noget tid?

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-09-05 09:10

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Hvad nu hvis det er meget gamle numre?
> Er der ikke noget med, at værker bliver public domain efter noget tid?

Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 17-09-05 10:13

Anders Christensen wrote:
> Det er vist først aktuelt når de er mere end 70(?) år gamle.

Hmm... Ok. Så gamle er de godt nok ikke.

Jeg kommer dog til at tænke på en anden ting. Vil de sige, at det er
lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 11:23

Den 17-09-05 11.13 skrev Thomas Damgaard Nielsen følgende:

> [...]
> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det
gratis program Mp3DirectCut.
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 11:27

> [...]

> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok, at
komponisten er død.

Så du får det altså ikke nemt, når det drejer sig om musik. Det er lidt
nemmere med bøger:
http://www.gutenberg.org

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : O-V R:nen

Dato : 17-09-05 11:45

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Ja, hvis der er gået 70 år efter ophavshavers død - bemærk i den
> forbindelse, at musikerne også har ophavsret. Det er altså ikke nok,
> at komponisten er død.

Musikerne har ikke ophavsret men en ophavsretlig naborettighed som
udøvende kunstnere. Også pladeproducenten har sin egen naborettighed.
Begge varer 50 år fra fremførelsen/optagelsen/den første udgivelse,
så det er ikke *helt* umuligt også at finde musik der kan kopieres frit.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 12:02

Den 17-09-05 12.44 skrev O-V R:nen følgende:

> [...]
> Begge varer 50 år fra fremførelsen/optagelsen/den første udgivelse,
> så det er ikke *helt* umuligt også at finde musik der kan kopieres frit.

Ok, tak for rettelsen. Hvor læser man om naborettigheder?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : O-V R:nen

Dato : 17-09-05 12:36

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

(Det er så et godt spørgsmål om genudgivelse på cd (med eller uden
remastering) så at sige fornyer beskyttelsen dvs at de 50 år i stedet
skal tælles fra genudgivelsen eller ej. Producenterne er naturligvis
alle enige i at det gør det, men helt så enkelt er det nok ikke. Hvis
man vil være helt sikker bliver man nok nødt til at bruge de gamle
plader fra 1954 eller tidligere.)

> Ok, tak for rettelsen. Hvor læser man om naborettigheder?

I ophavsretslovens kapitel 5.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-09-05 11:28

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lovligt at hente/distribuere gamle værker som f.eks. mp3-filer med musik
> af Mozart, Beethoven o.lign. over nettet?

Kun med sikkerhed hvis det er en indspilning Mozart eller Beethoven selv har
lavet. De mennesker der spiller stykket opnår jo ophavsret til opførelsen og
de optagelser der er af den. Så ryger du igen over på forældelsesgrænsen,
bare fra en ny dato.