Sp. ang. mangler ved komfur
Fra : H.S.

Dato : 16-09-05 08:21

Vi er kommet lidt i en klemme, idet vi har brugt de fleste af pengene fra
vores bryllup på et, for os, godt komfur.

Vi købte et Elektrolux Komfur, den 29/3 2005. Siden da, har vi haft
Elektrolux' reparatør ude hos os 4 gange, hver gang med den samme
fejlmelding, at ovnen ikke fungerede, periodisk. Omsider er det nu lykkedes
os at finde ud af hvad der er galt med komfuret. Det viser sig, at det ikke
er muligt at benytte de bagerste kogeplader, hvis man f.eks. benytter
komfuret med varmluft. Der er flere andre funktioner, som man heller ikke
kan benytte i ovnen, hvis man samtidig vil benytte de bagerste kogeplader.
Som børnefamilie bruger vi altid de bagerste kogeplader, for at forebygge
uheld. Og vi købte med vilje et komfur hvor ovnen havde en front der ikke
blev varm, ligeledes for at forebygge uheld. Vi er på ingen måde blevet
gjort opmærksom på denne mangel ved produktet.

Det drejer sig om et komfur til 5000 kr - hvis det har nogen påvirkning på
vores situation.

Hvorledes er vi stillet mht. at få komfuret ombyttet, eller ophævet købet ?
Jeg vil umiddelbart mene at man bør få oplyst hvis der er deciderede
begrænsninger ved et produkt man køber ?
--
---
Henrik

Besøg www.aficionado.dk
Forum, anmeldelser, nyheder m.m. for
cigar og pibe rygere.

Fra : Bjarne

Dato : 16-09-05 08:57

Ikke at jeg ved noget om juraen, men .....

In article <432a724d$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>,
   "H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> writes:
> [...]
> blev varm, ligeledes for at forebygge uheld. Vi er på ingen måde blevet
> gjort opmærksom på denne mangel ved produktet.

Jeg har selv været den ulykkelige ejer af et Elektrolux komfur, som brændte
termosikringen af i tide og utide. På mit hjalp det at rykke komfuret lidt ud fra
væggen så der kan komme luft til bagsiden.

mvh,
Bjarne

Fra : lhm

Dato : 16-09-05 09:33

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ud fra
> væggen så der kan komme luft til bagsiden.

Nu gik spørgsmålet - som jeg forstår det - nok mere på de juridiske forhold
i sagen, end hvordan en fejl eventuelt kan afhjælpes! Men ok!

Hvis en salgsgenstand lider af en mangel kan du som køber kræve, at manglen
afhjælpes, omlevering (altså at du får et nyt komfur magen til), afslag i
prisen eller ophævelse af købet. Dette jf. KBL § 78, stk. 1.

Såfremt sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, er du afskåret fra
at kræve afslag eller ophævelse, jf. § 78, stk. 3, men stk. 4 i samme
bestemmelse siger, at afhjælpning eller omlevering skal ske inden for
rimelig tid og må ikke være til væsentlig ulempe for køberen. (Vurdering af
om ulempen er væsentlig foretages jf. § 79, som jeg ikke skal trætte dig med
her - blot en oplysning)

Normalt er praksis sådan, at sælger har ca. to forsøg til at afhjælpe
manglen (reparere), og lykkes det ikke kan du forlange et nyt komfur eller
hæve købet.

Hvis sælger ikke vil acceptere dette, kan du melde det til
forbrugerklagenævnet www.fkn.dk. Meddel sælger at du har tænkt at gøre
dette, så kan det jo være han er næmmere at handle med!

MvH

lhm

Fra : lhm

Dato : 16-09-05 09:43

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis sælger ikke vil acceptere dette, kan du melde det til
> forbrugerklagenævnet www.fkn.dk. Meddel sælger at du har tænkt at gøre
> dette, så kan det jo være han er næmmere at handle med!

Sorry, linket er ikke korrekt! Hukommelsen er ikke, hvad den har været. Prøv
dette http://www.fbr.dk/klager/forbruger

lhm

Fra : H.S.

Dato : 16-09-05 10:36

> [...]
> manglen afhjælpes, omlevering (altså at du får et nyt komfur magen til),
> afslag i prisen eller ophævelse af købet. Dette jf. KBL § 78, stk. 1.

Det er jeg med på - men det er ligesåmeget et spørgsmål om, hvorvidt det
rent faktisk ER en mangel, at de bagerste kogeplader ikke virker, samtidig
med visse ovnfuktioner. Komfuret er konstrueret sådan (har elektrolux
fortalt mig). - Men jeg fik ikke dette at vide da jeg købte komfuret.

- Kan man forvente at de bagerste kogeplader fungerer sammen med ovnen ? -
Det vil jeg jo mene. I det mindste burde vi være gjort opmærksom på dette da
vi købte ovnen.

Fra : per christoffersen

Dato : 16-09-05 10:51

"H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> skrev i en meddelelse
> "lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

Omlevering er ikke relevant, da det jo tilsyneladende er udformningen af
modellen den er gal med.

> [...]
> med visse ovnfuktioner. Komfuret er konstrueret sådan (har elektrolux
> fortalt mig). - Men jeg fik ikke dette at vide da jeg købte komfuret.

Så vidt jeg ved, er det da meget almindeligt, at man kan bruge alle plader +
ovn samtidig

> - Kan man forvente at de bagerste kogeplader fungerer sammen med ovnen ? -
> Det vil jeg jo mene. I det mindste burde vi være gjort opmærksom på dette
> da vi købte ovnen.

Det ville også være min forventning. Tilsyneladende har det heller ikke
været særligt klart for forhandler eller leverandør, at det skulle fungere
anderledes, da de jo tilsyneladende har været temmelig længe om at finde ud
af det.
Hvis jeg fik at vide, at et komfur ikke kunne fungere på alle funktioner
samtidig, så ville jeg bede forretningen om at hente det, og give mig
pengene tilbage. (Og jeg ville bede dem om at hente det, fordi
mangelsafhjælpning skal ske uden udgift eller ulempe for køber).

/Per

Fra : Ole C

Dato : 16-09-05 11:37

H.S. skrev blandt andet:

> - Kan man forvente at de bagerste kogeplader fungerer sammen med
> ovnen ? - Det vil jeg jo mene. I det mindste burde vi være gjort
> opmærksom på dette da vi købte ovnen.

Hvad står der i brugsanvisningen?
Der må det da klart fremgå af den, at hvis komfuret er så ringe, at ikke alt
kan fungere samtidigt.
Og umiddelbart lyder det som noget sludder. Jeg har i hvert fald aldrig før
hørt om et komfur der fungerer sådan.

--
vh
Ole C

Fra : H.S.

Dato : 16-09-05 13:55

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og umiddelbart lyder det som noget sludder. Jeg har i hvert fald aldrig
> før hørt om et komfur der fungerer sådan.

Det står faktisk i brugsvejledningen, men det var elektrolux' reparatør der
fandt det afsnit hvor det stod. - Vi har ikke læst brugsvejledningen... (det
er jo en ovn for hulen...).

Elektrolux har været ude 3 gange for at løse fejlen, 4. gange 'fandt man ud
af' af årsagen.

Jeg har heller aldrig hørt om det, endsige forventet noget sådan. Men nu har
jeg klaget til butikken, så må vi høre hvad de siger.

Fra : per christoffersen

Dato : 16-09-05 16:35

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad står der i brugsanvisningen?

Det er ikke så relevant i denne sammenhæng. Det relevante er havd der er
blevet lovet/kan forventes ved købets indgåelse.
Så brugsanvisningen må man holde udenfor, medmindre den har været fremme
inden købet er indgået.

/Per

Fra : Ole C

Dato : 17-09-05 02:31

per christoffersen skrev blandt andet:

> [...]
> er blevet lovet/kan forventes ved købets indgåelse.
> Så brugsanvisningen må man holde udenfor, medmindre den har været

Ganske enig. Det var blot for at finde ud af om H.S. var blevet bildt noget
ind af reparatøren, som åbenbart heller ikke kendte til komfurer med så
mærkværdig virkemåde, siden han skulle på besøg fire gange.

--
vh
Ole C

Fra : H.S.

Dato : 23-09-05 09:37

> Ganske enig. Det var blot for at finde ud af om H.S. var blevet bildt
> noget ind af reparatøren, som åbenbart heller ikke kendte til komfurer med
> så mærkværdig virkemåde, siden han skulle på besøg fire gange.

'Sagen er løst' - butikken gav os et komfur af tilsvarende model, til
tilsvarende pris. - Så det var vel hvad man kunne forvente. Desværre ville
de ikke give noget for vores utallige 'ulejligheder'.

Fra : Peter

Dato : 16-09-05 11:37

"H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> med visse ovnfuktioner. Komfuret er konstrueret sådan (har elektrolux
> fortalt mig). - Men jeg fik ikke dette at vide da jeg købte komfuret.

Det virker klart som en mangel.

> - Kan man forvente at de bagerste kogeplader fungerer sammen med ovnen ? -

JA!.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-09-05 14:13

Peter wrote:

> JA!.

Enig. Jeg vil endda sige, det er så væsentlig en mangel, at købet kan
kræves hævet. En så mærkværdig misegenskab ved et produkt må der skulle
oplyses om særskilt ved købet, og kan ikke klares ved at smide en
sætning ind i en større brugsanvisning.

Mvh
Kevin Edelvang