Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sportsbilleder
Fra : Malene Hald

Dato : 15-09-05 21:23

Det har sikkert være taget op i gruppen 17 gange, men jeg er ny i fotografi,
og helt ny i gruppen, så jeg håber I vil bære over med mig, og at nogen har
lyst til at svare på mit spørgsmål.

Jeg vil gerne tage billeder af sportskampe, som foregår indenfor i haller.
Med sportsindstillingen på kameraet kan det slet ikke lykkedes mig at få
billeder der er skarpe nok, motivet flyder sammen - og helt slemt bliver det
hvis jeg bruger zoom - så bliver det frygteligt kornet, og jeg kan slet ikke
rette op på det i et billedbehandlingsprogram.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør galt - eller hvad jeg kan
gøre i stedet for? Mit kamera har flere muligheder for manuel indstilling,
men jeg aner ikke det fjerneste om ISO og blændvidde osv, og selvom jeg har
løst bøger om det, har jeg vist brug for en forklaring for "dummies".

Mit kamera er et Canon PowerShot A85.

På forhånd tak for hjælpen

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk

Fra : Jacob

Dato : 15-09-05 21:43

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg aner ikke det fjerneste om ISO og blændvidde osv, og selvom jeg
> har løst bøger om det, har jeg vist brug for en forklaring for "dummies".

Som det første vil jeg påstå at dit kamera ikke er det bedste til formålet.
så derfor skal du ikke stampe hul i gulvet blot fordi det ikke bliver helt
perfekt.
først skal du blive enig med dig selv om billederne skal indeholde
bevægelse. det gøres ved langsomme lukkertider. det er i denne henseende
1/250 til 1/40 sec. hurtige tider er 1/meget stort tal til 1/1000. jeg vil
tro at du skal prøve dig lidt frem med 1/125 og 1/250.
På dette billede har jeg pannet. det betyder at jeg har fulgt motivet med
kameraet og haft en lang lukkertid i dette tilfælde 1/60. alt undtagen
motivet er uskarpt. http://www.electronia.dk/grcc/IMG_1335-1.jpg

dette billede er taget med 1/800 sec her kan man se hvordan vand dråberne
nærmest er helt frosset http://www.electronia.dk/grcc/IMG_1366-2-1.jpg

sæt dit kamera på Tv sæt lukkertiden til 1/125 først. sæt din iso så lavt
som muligt så din blænde er næsten helt åben. prøv dig frem med iso og glem
alt om blitz.

en sidste ting. hvis digital zoom er slået til på dit kamera så fjern det.
det kan du gøre på computeren bagefter.

Jacob

Fra : Malene Hald

Dato : 16-09-05 08:09

> [...]
> glem alt om blitz.
>
> en sidste ting. hvis digital zoom er slået til på dit kamera så fjern det.

Hej Jacob

MANGE tak for hjælpen, det var lige præcis sådan en beskrivelse/eksempler
jeg havde brug for. Glæder mig til at prøve det.

Malene