|
| Kan kunden tilbageholde betalingen? Fra : Soeren |
Dato : 14-09-05 23:01 |
|
Hej, vi har et problem med en kunde, der ikke umiddelbart vil betale en
faktura.
Vi fik per email d. 21/6 en ordrebekræftelse fra kunden om at vi kunne
starte projektet.
Ultimo juli afleverer vi projektet, der har i juli været en del
korrospondance vedr projektet, hvor kunden derfor har set mellem steps
frem til det afleverede projekt.
d. 1 aug taler jeg så med kunden om det var ok at vi nu sender en
faktura, hvor han nævnte at der lige var et par småting de skulle
gennemgå i det afleverede, hvormed jeg fik at vide at vi skulle vente m
faktura og at ville sende en email vedr faktura, når han havde fået
gennemgået det afleverede.
Idet jeg ikke hører noget fra dem ringer jeg igen d. 11 aug, hvor han
nævnte at der var nogle småting, men nu måtte vi godt sende vor faktura,
som så blev sendt d. 12 aug m 8 dages betaling. De 8 dages
betalingsbetingelser var ok for kunden, idet de havde accepteret dette i
deres egen ordrebekræftelse (d. 21/6) til os.
Idet jeg ikke konstaterer nogen betaling d. 30 aug (10 dage over tid) og
vi ikke har fået nogen feedback om projektet fra kunden, beslutter jeg
mig til at ringe for at følge op på hhv projekt samt betaling. Nu
fortæller han mig at der var en del fejl i det afleverede projekt,
hvilket er årsagen til tilbageholdt betaling. De har så selv uden vor
vidende allerede på dette tidspunkt iværksat og gennemført en række
ændringer i forhold til projektet, som vi afleverede. Med dette nævner
han så også at de gerne ser en omfattende reduktion i prisen, hvilket
jeg ikke kan se vi skal acceptere.
Idet vi står inde for det vi har afleveret har vi aftalt et møde med
kunden inden for den nærmeste uge, for at få sat de faglige ting vedr
det afleverede på plads.
Rent principielt, mener jeg at på det tidspunkt kunde evt måtte
konstatere noget han vurdere er en fejl, bør han gøre en indsigelse over
for os, således vi kan drøfte sagen og rette fejlen u/b, såfremt den er
reel. Her virker det som om han med sin tavshed ved ikke at give nogen
feedback, bruger de påstulerede fejl som en undskylning for ikke at
betale. Såvidt jeg har hørt, er en kunde forpligtet til at gøre en
indsigelse over for en faktura, hvis denne mener at der er fejl, istedet
for blot at vente på at vi tager os sammen til at ringe.
Vi taler om ca. 30.000,- kr, hvorledes står vi juridisk i denne sag?
mvh Søren
| |
Soeren (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Soeren |
Dato : 15-09-05 06:59 |
|
In article <MPG.1d92bc16bb78c5c0989bc2@news.inet.tele.dk>, smail@no-
spam.com says...
> Idet jeg ikke konstaterer nogen betaling d. 30 aug (10 dage over tid) og
> vi ikke har fået nogen feedback om projektet fra kunden, beslutter jeg
> mig til at ringe for at følge op på hhv projekt samt betaling. Nu
> fortæller han mig at der var en del fejl i det afleverede projekt,
> hvilket er årsagen til tilbageholdt betaling.
Her glemte jeg at skrive, at jeg bad ham beskrive omtalte påståede fejl,
som han så fik fremsendt per email d. 4/9.
Her er der iøvrigt tale om pkt. vi mener at kunne forsvare/
modargumentere for
mvh Søren
| |
Jonathan Stein (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 15-09-05 09:13 |
|
Soeren wrote:
> Rent principielt, mener jeg at på det tidspunkt kunde evt måtte
> konstatere noget han vurdere er en fejl, bør han gøre en indsigelse over
> for os, således vi kan drøfte sagen og rette fejlen u/b, såfremt den er
> reel.
Det mener købeloven også jvf. §52:
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har
køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren
meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold.
Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde
have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller
omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse
derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve
efterlevering.
(Bemærk, at ovenstående kun gælder mellem erhvervsdrivende - forbrugere
har bedre betingelser. Desuden kan reglerne afviges, hvis det aftales,
når der ikke er tale om forbrugerkøb).
> Vi taler om ca. 30.000,- kr, hvorledes står vi juridisk i denne sag?
Jeg ville kontakte en advokat.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Kim Ludvigsen (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 15-09-05 10:00 |
|
Den 15-09-05 10.13 skrev Jonathan Stein følgende:
> Soeren wrote:
>
>> Rent principielt, mener jeg at på det tidspunkt kunde evt måtte
>> konstatere noget han vurdere er en fejl, bør han gøre en indsigelse
>> over for os, således vi kan drøfte sagen og rette fejlen u/b, såfremt
>> den er reel.
>
> Jeg ville kontakte en advokat.
Jeg ved, at et firma for nogle år siden havde for vane at hyre folk og
undgå betalingen på samme måde som nævnt her. Firmaet solgte
webløsninger, og hyrede udviklere (blandt andet via nyhedsgrupperne) til
"små"-opgaver i samme prisklasse som nævnt her. En af dem, der blev
snydt, kontaktede en advokat, og det endte vist med at blive en dyr
affære for ham.
Søren, er det i øvrigt et reelt firma? Hvis det skulle være ovennævnte
firma - som jeg desværre ikke kan huske navnet på - eller et der
benytter samme fremgangsmåde, kan det blive svært at hale pengene hjem.
Tjek firmaets baggrund og økonomi, inden du kontakter en advokat.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.
http://kimludvigsen.dk
| |
Jonathan Stein (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 15-09-05 14:07 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
>>> Rent principielt, mener jeg at på det tidspunkt kunde evt måtte
>>> konstatere noget han vurdere er en fejl, bør han gøre en indsigelse
>>> over for os, således vi kan drøfte sagen og rette fejlen u/b, såfremt
>>> den er reel.
>>
>> Jeg ville kontakte en advokat.
>
> Jeg ved, at et firma for nogle år siden havde for vane at hyre folk og
> undgå betalingen på samme måde som nævnt her. Firmaet solgte
> webløsninger, og hyrede udviklere (blandt andet via nyhedsgrupperne) til
> "små"-opgaver i samme prisklasse som nævnt her. En af dem, der blev
> snydt, kontaktede en advokat, og det endte vist med at blive en dyr
> affære for ham.
Det lyder som en dårlig advokat eller en stædig kreditor.
En hurtig gennemgang af sagen og et brev på advokatens brevpapir bør
ikke koste meget i forhold til de 30.000 kr, sagen drejer sig om.
Derefter kan man tage stilling til, om sagen skal fortsætte.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Kim Ludvigsen (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 15-09-05 15:16 |
|
Den 15-09-05 15.06 skrev Jonathan Stein følgende:
>> En af dem, der
>> blev snydt, kontaktede en advokat, og det endte vist med at blive en
>> dyr affære for ham.
>
> Det lyder som en dårlig advokat eller en stædig kreditor.
Advokatfirmaet var vist Bender.dk, og kreditor havde vist dækket sig ind
bag diverse selskabskonstruktioner. Jeg havde meget dårlig samvittighed,
fordi jeg havde anbefalet ham at kontakte en advokat. Jeg må indrømme,
at jeg ikke er sikker på, hvordan det hele endte, men det sidste jeg
hørte var, at man opgav sagen, og advokatregningen lå på det tidspunkt
mellem 20.000 og 30.000 kroner.
> Derefter kan man tage stilling til, om sagen skal fortsætte.
Det er nok forholdvis sent gået op for dem, at der ikke var noget at
komme efter.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.
http://kimludvigsen.dk
| |
Soeren (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Soeren |
Dato : 15-09-05 17:37 |
|
In article <4329384c$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...
> Søren, er det i øvrigt et reelt firma?
Kunden er en maskinfabrik, som vi har lavet konstruktion for, hvormed vi
har afleveret tegnings-dokumentation til kunden.
mvh Søren
| |
Kim Ludvigsen (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 15-09-05 18:14 |
|
Den 15-09-05 18.36 skrev Soeren følgende:
>>Søren, er det i øvrigt et reelt firma?
>
> Kunden er en maskinfabrik, som vi har lavet konstruktion for, hvormed vi
> har afleveret tegnings-dokumentation til kunden.
Ok, det lyder lidt mere håndfast end et flygtigt webfirma. Send en
rykker (så vidt jeg kan forstå har det hidtil foregået via telefon?).
Står firmaet fast, må næste skridt være en advokat.
Du skal vist være opmærksom på, at hvis det ender med et afslag i
prisen, skal du selv betale advokatregningen. Har jeg ret, Peter?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.
http://kimludvigsen.dk
| |
Peter (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 15-09-05 15:38 |
|
"Soeren" <smail@no-spam.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d92bc16bb78c5c0989bc2@news.inet.tele.dk...
[klip]
Her virker det som om han med sin tavshed ved ikke at give nogen
feedback, bruger de påstulerede fejl som en undskylning for ikke at
betale. Såvidt jeg har hørt, er en kunde forpligtet til at gøre en
indsigelse over for en faktura, hvis denne mener at der er fejl, istedet
for blot at vente på at vi tager os sammen til at ringe.
- PGC: Korrekt.
Hvis fakturaen ikke er sendt så gør det.
Kommer der en reklamation kan kunden kun holde et forholdsmæssigt beløb
tilbage.
/Peter
--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel
juridisk rådgivning hos en advokat.
http://www.grauslund.com
| |
PJ (17-09-2005)
| Kommentar Fra : PJ |
Dato : 17-09-05 04:40 |
|
Hej Soeren
Vi samarbejder også med en del maskinfabrikker - som vi er underleverandører
til. Og det har kostet os en del penge de sidste 3-4 år - Stålindustrien har
for mange været hårde med de kraftigt stigende stålpriser m.v..
Så mit råd til dig er at undersøge kundens likviditet gennem RKI, Din Bank
og evt. kolleger - og hvis det ser lidt sort ud. Ja! så skal du overveje om
du vil kaste gode penge efter de dårlige med de dyre advokater o.s.v.. Men
der er mange facetter i sådan en sag - sommetider bruger vi det at lader en
af vores folk "hænge" på nakken af ham og rykke og rykke - sørg for at holde
ham op på de datoèr han lover og KØR selv derud og bed om pengene.
Men men men - vi kender det selv her i virksomheden o det gør mange andre
også. Det er ved ordremodtagelsen at alt skal være på plads og undersøgt og
afklaret ---- Det er ofte for sent når skaden er sket. Bagklog kan vi alle
være.
Kære Soeren - det var nok ikke det råd du forventede, men anderledes og
relevant desværre nok.
MVH
PJ
| |
|
|