lov om privatkøb?
Fra : JIMMI

Dato : 14-09-05 18:52

Er det i følge loven, muligt at forlange en handel til at gå tilbage ml
forbruger-forbruger, altså køb af brugte ting, hvis varen ikke lever op til
det lovede?
Evt hvor ken jeg se dokumentation for dette?

Vh Jimmi

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-09-05 19:26

"JIMMI" <rusticolus@ofir.dk> writes:

> Er det i følge loven, muligt at forlange en handel til at gå tilbage ml
> forbruger-forbruger, altså køb af brugte ting, hvis varen ikke lever op til
> det lovede?

Som udgangspunkt gælder købeloven også for privatkøb. Men du skal være
opmærksom på at du ved mangler ved privatkøb skal bruge §§42-54 og
ikke §§75a-87. Det vil blandt andet sige at formodningsreglen ikke
gælder og at Forbrugerklagenævnet o.l. ikke kan hjælpe ved tvister,
men at man selv må føre et civilt søgsmål.

> Evt hvor ken jeg se dokumentation for dette?

http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/13/koebeloven/#P41

(der mangler et anchor ved §42...)

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-09-05 22:57

JIMMI wrote:

> Er det i følge loven, muligt at forlange en handel til at gå tilbage ml
> forbruger-forbruger, altså køb af brugte ting, hvis varen ikke lever op til
> det lovede?

Peter har givet en henvisning. Vær opmærksom på, at manglen ved
genstanden skal være "væsentlig", hvis du skal kunne kræve handlen
hævet. Det naturlige første skridt er udbedring af mangel, evt. ved
omlevering eller et forholdsmæssigt afslag.

Hvad mener du, manglen består i?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rune Wold

Dato : 15-09-05 08:04

Kevin Edelvang wrote:

[klip]

> [...]
> hævet. Det naturlige første skridt er udbedring af mangel, evt. ved
> omlevering eller et forholdsmæssigt afslag.

Jeg er enig bortset fra, at der ikke kan ske omlevering, når der er tale
om handel med brugte genstande, og at der ikke iøvrigt gælder en regel
om afhjælpningspligt indenfor civilkøb.

/Rune Wold

Fra : JIMMI

Dato : 15-09-05 16:01

Ok!
Det drejer sig om en plæneklipper jeg købte. Jeg fortalte 'sælgeren' at jeg
havde brug for en kraftig plæneklipper der kunne tage højt græs, med
opsamler. Han viste mig så en plæneklipper der lige var den rigtige for mig.
Den havde den smarte finesse at den automatisk accelererede når der kom
belastning på, altså ved højt græs. Desuden var den bio...noget som skulle
hakke græsset i så små stykker, at man nærmest ikke kunne se det bagefter,
så en opsamler var unødvendig.
Jeg slog til. Det viste sig at plæneklipperen konstant gik ud ved
belastning, så den accelererede ikke og desuden blev græsset lagt i store
kager. Han fortalte flere andre ting som ikke passede.
Nu er det så jeg ønsker handlen tilbage da han har sagt en masse ting om
maskinen som den ikke lever op til.

Har jeg noget at komme efter?

Vh Jimmi

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 19:07

"JIMMI" <rusticolus@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har jeg noget at komme efter?

Ja. Hvis sælger erkender hvad han har oplyst.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel