Definere en IP adresse til en server?
Fra : Paminu

Dato : 14-09-05 13:34

Jeg har lavet en klasse som opretter en socket:

Socket clientSocket = new Socket("hostname", 6789);

I en anden klasse har jeg lavet en "server" som skal lytte på den
ovenstående port:

ServerSocket welcomeSocket = new ServerSocket(6789);

Men hvad skal der stå i "hostname"? I server klassen har jeg ikke defineret
nogen IP adresse så jeg forstår ikke helt hvordan man kan få de 2 klasser
til at kommunikere.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 14-09-05 16:03

> Men hvad skal der stå i "hostname"?

Navnet eller IP-adressen på den maskine som dit server-program kører på.

Hvis du til test el. lign. kører både server og klient på samme maskine,
kan du normalt bruge 127.0.0.1, der er loopback-adresse, dvs. når du
kontakter 127.0.0.1 kontakter du i virkeligheden den maskine du selv
sidder ved. Du kan naturligvis også bruge maskinene "rigtige"
IP-adresse, altså den andre computere på internettet kontakter den på.

> I server klassen har jeg ikke defineret
> nogen IP adresse så jeg forstår ikke helt hvordan man kan få de 2 klasser
> til at kommunikere.

Server-programmet kører på en maskine der har en IP-adresse. Den behøver
dit program ikke at kende. Derimod definerer dit program en port at
lytte på. Det er operativsystemets opgave at kende maskinens IP-adresse,
og når der kommer pakker sendt til denne samt et portnummer, at dirigere
dem til det program der lytter på den angivne port.

Håber ovenstående hjalp.

Mvh. Kasper