Email -> SMS efter nummerportabilitet
Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 07-06-01 13:19

D. 1. juli bliver det iflg. Telestyrelsen muligt at medtage sit mobilnummer,
når man skifter teleselskab.
I dag er det jo som bekendt muligt at sende en email til en mobiltelefon,
hvis man kender modtagerens net-udbyder. Har modtageren f.eks.
Mobilix/Orange (identificeres ved, at Mobilix/Orange ejer nummerserien
26xxxxxx og vidst også 27xxxxxx) skriver man modtageradressen som
<mobilnummer>@sms.mobilix.dk.
Men hvad med efter d. 1. juli? Hvordan kommer det til at fungere dér, når
man ikke længere kan identificere netudbyderen udfra mobilnummeret?

Mvh.
Mikkel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-01 14:18

"Mikkel Gravgaard" <mikkel@klokkeDOESNOTLIKESPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvad med efter d. 1. juli? Hvordan kommer det til at fungere dér, når
> man ikke længere kan identificere netudbyderen udfra mobilnummeret?

Godt spørgsmål. Efter al sandsynlighed skal man vide hvilket selskab et
nummer befinder sig i før man kan sende til det via email
Alternativt er egne SMSC'ere som fx www.besked.dk eller www.12send.dk
Hvis man kan få en snabel ned i OCH (www.och.dk) kan man stadig lave et
automatisk mail-system

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 08-06-01 10:39

Den Thu, 7 Jun 2001 15:18:26 +0200, skrev "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> :

>Hvis man kan få en snabel ned i OCH (www.och.dk) kan man stadig lave et
>automatisk mail-system
Det bliver en dyr snabel, så vidt jeg kan se af deres priser. Umuligt at
bruge med mindre man er et meget stort selskab.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
http://dns.jth.net/ Godkendte DNS servere, nu også med dynamisk IP
http://sms.jth.net/ Hurtig SMS via email og browser

Fra : PHK

Dato : 09-06-01 06:50

"Mikkel Gravgaard" <mikkel@klokkeDOESNOTLIKESPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad med efter d. 1. juli? Hvordan kommer det til at fungere dér, når
> man ikke længere kan identificere netudbyderen udfra mobilnummeret?

Du sender sms´en som

xxxxxxxx@smartsms.dk

hvor xxxxxxxx er telefonnummeret.

Det virker også i dag.

--
_
|_|

Fra : Noller

Dato : 09-06-01 12:04

PHK skrev
> "Mikkel Gravgaard" skrev
>
> Du sender sms´en som
> xxxxxxxx@smartsms.dk

Diskussionen kører vist lidt i ring...

*Hvordan* kan ...@smartsms.dk virke efter 1. juli?
Hvordan kan denne service vide hvilke numre, der er porterede?

Fra : Kim Bjoern

Dato : 10-06-01 06:17

> Diskussionen kører vist lidt i ring...
>
> *Hvordan* kan ...@smartsms.dk virke efter 1. juli?
> Hvordan kan denne service vide hvilke numre, der er porterede?

Man må formode, at der i øjeblikket arbejdes på nævnte database (OCH),
således at selskaber som smartsms kan slå et nummer op ved SMS relay. Der er
i telefoniens historie (trods alt) blevet gjort større landevindinger en dét
problem Men om de er klar med en brugbar løsning den 1.7 er nok
tvivlsomt. Nye ting tager tid - børnesygdommene spiller med på sidelinjen.

Kim

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-06-01 09:37

"Kim Bjoern" <antispam@nospam.com> writes:

> [...]
>problem Men om de er klar med en brugbar løsning den 1.7 er nok
>tvivlsomt. Nye ting tager tid - børnesygdommene spiller med på sidelinjen.

Men spørgsmålet er, om en gratis tjeneste som smartsms er villig
til at betale den ikke ubetydelige udgift, der er forbundet med
opkobling og brug af OCH.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Jensen

Dato : 13-06-01 15:19

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> Men spørgsmålet er, om en gratis tjeneste som smartsms er villig
> til at betale den ikke ubetydelige udgift, der er forbundet med
> opkobling og brug af OCH.

Kunne man ikke bare smide en mail efter alle udbyderne i startfasen indtil
der kommer en løsning på problemet. Selvfølgeligt ikke så smart hvis der er
stort tryk på servicen....

--
Hilsen Michael