Ude eller indekat
Fra : Katharina Nielsen

Dato : 13-09-05 20:02

Hej

Vi står for at skulle købe 2 killinger. Vores naboes katte er indekatte
pga. vores hus ligger 20 meter fra en vej, der blandt andet kommer en
regionalbus hver ½-1 time - derudover er este trafik beboerne i landsben
(200 indbygger).
Jeg vil ikke selv kalde vejen vildt trafikeret, men en stille villavej
er det nu hellere ikke.

Er det for usikkert og lade kattene være udekatte?
Eller får de et meget bedre liv ved at kunne være ud - og så må man
tage chancen med, at man måske mister dem.

Tja -jeg ved ikke selv havd jeg skal mene...så høre gerne jeres mening.

Kath.

Ps: Naboen har tit deres 2 katte ude på plænen i snor, hvilket kattene
er glad for

Med venlig hilsen
Katharina Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-09-05 20:23

Katharina Nielsen wrote:
> [...]
>
> Kath.
>
> Ps: Naboen har tit deres 2 katte ude på plænen i snor, hvilket kattene

Jeg ville enten holde dem inde - eller hegne haven ind, så I kan være i
haven sammen med dem.
mvh Camilla

Fra : fam. Ager

Dato : 13-09-05 20:28

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville enten holde dem inde - eller hegne haven ind, så I kan være i
> haven sammen med dem.
> mvh Camilla
>
>--------------------

også samme svar herfra, kattegård eller sikkert hegn om haven.
mvh. marie - som ikke ville have et roligt øjeblik ved tanken om at hendes
dyrbare misser skulle ende som stopklods på regionalbussen...

Fra : Ma

Dato : 13-09-05 20:57

Katharina Nielsen wrote:
> Er det for usikkert og lade kattene være udekatte?
> Eller får de et meget bedre liv ved at kunne være ud - og så må man
> tage chancen med, at man måske mister dem.

Det afhænger primært af de katte du får. Nogle katte kan finde ud af at
håndtere trafikken og bliver skræmt ved at lyden af biler mm. Andre kan
ikke, men det ved du først, mår du får dem og har set hvordan de håndterer
udendørslivet. Hvis du vil være sikker, så kan du indhegne haven. At gå
rundt med kattene i snor i egen have er ikke optimalt på nogen måde, hverken
for dig eller kattene. Katte vil nu engang helst gå frit rundt og det er
deres natur.
Jeg mener godt de kan gå frit ud fra det du beskriver (jeg ville lade mine
egne gå frit under de forhold), men hvis jeg havde en frygtløs kat, der ikke
var bange for biler el anden trafik, ville jeg nok vælge at indhegne min
have.
Risikoen for adfærdsproblemer er højere for indekatte end udekatte. Du kan
læse mere om fordele og ulemper her bla. andet og tage det med i dine
overvejelser. Her er listet pro and cons forholdvis objektivt set:
http://www.fabcats.org/inorout.html
http://www.hilltopanimalhospital.com/cats%20behaving%20badly.htm
http://petplace.netscape.com/Articles/artShow.asp?artID=3695

/M

Fra : Søren LH

Dato : 13-09-05 21:51

"Katharina Nielsen" <kat82KATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tage chancen med, at man måske mister dem.
>
> Tja -jeg ved ikke selv havd jeg skal mene...så høre gerne jeres mening.

Hej Kath,

Mine to katte har lov til at færdes frit. Jeg vil sige at glæden ved at
sidde i stuen eller på terrasen og se de to små spilopmagere fræse rundt på
plænen sammen, og op i træerne og lave alskens sjov og ballade sammen er så
stor, at jeg lever med risikoen for at de ikke lever så længe. Jeg kan
tilføje at de i høj grad holder sig i haven, men ikke 100 %. Jeg vil skønne
de er 60% inde i huset, 30% i haven og 10 % ude og føjte - de kan komme og
gå som de har lyst.

Som andre skriver kunne du jo se om det var muligt at hegne haven ind.

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-05 13:41

Katharina Nielsen wrote:
> [...]
> (200 indbygger).
> Jeg vil ikke selv kalde vejen vildt trafikeret, men en stille villavej

Vores vej er 10 m fra huset, er forbindelsesvej mellem Hadsundvej og
Mariagervej lige nord for Randers. Der kører mange biler og der køres
stærkt.

> Er det for usikkert og lade kattene være udekatte?

Vores katte er 100% udekatte, de fungerer som gårdkatte og dermed som
husdyr.
De bor inde i fyrrummet og kan komme overalt i alle bygninger undtagen
stuehus. Dog kan de komme op på stuehusets loft.
De har altid mad (tørkost) og vand stående, og har hule og
kattebakke.
De snakkes med flere gange om dagen af både os, vores hund og vores
børn.

> Eller får de et meget bedre liv ved at kunne være ud - og så må man
> tage chancen med, at man måske mister dem.

De katte vi overtog med ejendommen er flere år gamle, så de er nok
vant til vejen. Desuden er deres interessante område væk fra vejen.

> Tja -jeg ved ikke selv havd jeg skal mene...så høre gerne jeres mening.

Vores katte kan næppe ønske sig det bedre.

mvh

Christian

Fra : *SHOWPOWER*

Dato : 15-09-05 14:20

Hej Katharina,

Ang. dit spørgsmål?
-"Er det for usikkert og lade kattene være udekatte?" -Hmmm... det er ALTID
med risko for at miste -lav da lige en katte voiliere så er du og dine
missere for altid sikre *S*.
Jeg kan ikke forestille mig nogen der vil ta' ansvaret for dine kattes liv,
og bare sige god for at lukke dem udendørs.

Mange hilsener
Pia.

Fra : Elwarth

Dato : 17-09-05 11:48

> [...]
> (200 indbygger).
> Jeg vil ikke selv kalde vejen vildt trafikeret, men en stille villavej

Det er efter min overbevisning den farligste vejtype man kan forestille sig,
da kattene ikke får fornemmelsen af, at vejen er farlig.
Netop på de små veje omkring byen her, ser jeg ofte døde katte i vejkanten,
mens det tilsyneladende er mere sjældent på hoved- og motorveje.
Hvis trafiktætheden er høj, får kattene en chance for at opleve vejen som
farlig/støjende - altså et sted man passer på. Kommer der derimod kun en bil
forbi en sjælden gang imellem, går det galt.

/Morten

Fra : myggen

Dato : 17-09-05 13:32

> [...]
>
> Kath.
>
> Ps: Naboen har tit deres 2 katte ude på plænen i snor, hvilket kattene

Mine forældre har haft kat/katte gennem årtier, og de har alle været
ude-/indekatte, og har kunnet gå ud og ind som det har passet dem. Det
syntes mine forældre var det bedste, både for kattene og for dem selv. De
har en stor have, og ville gerne kunne have deres dør ud til terrassen (og
dermed også til haven) åben når vejret bød det. Og fordi der altid har været
mest trafik gennem havedøren hos mine forældre, i sommerperioden, var det
ikke sådan ligetil med net eller lignende for. Og så syntes de også det var
synd at holde kattene inde, når der nu var så meget spændende natur udenfor.
Blandt andet er der knap 200 meter til marker, hvor samtlige deres katte har
elsket at fange mus. Dog er der den ulempe, at der lige før markerne, er en
landevej, hvor der både kører busser, lastbiler og byens beboere. Trafikken
er dog mindsket indenfor de seneste par år pga. en motorvej der tager en
del, men stadigvæk. Altid har de frygtet den vej, og været bange for at de
skulle fortryde deres katte kunne gå ind og ud som det passede dem, men selv
idag, efter at have haft 5 katte der er blev kørt ned der (derudover har de
haft en der døde af alderdom), hvoraf den sidste er døde for halvanden/to
måneder siden, har de aldrig fortrudt. For hvor har de/vi altså haft
ufatteligt meget glæde af at kunne se kattene tumle sammen i haven, og ikke
mindst bare det helt igennem nemme med, at de har kunnet gå ud og ind. De
havde en kattebakke, men brugte den aldrig (kun hvis der var snestorm
) ) men gik i stedet ud på deres "toilet", en særlig plet i et hjørne af
vores gård, hvor de havde sand/løs jord. Og når de blev passet var det også
så nemt, for naboen - eller hvem der nu skulle fodre dem - smuttede bare ind
og hældte mad op, og så kom de selv når de var sultne.

At indhegne haven er sikkert en god ting - desværre lettere umulig med mine
forældres - så jeg vil da råde dig til at gøre det, selvom samtlige af de
katte mine forældre har haft - og jeg har haft - alle ville have gjort
utallige forsøg på at bryde ud, og det ville sikkert have lykkes dem. Men
mine forældre har aldrig fortrudt at deres katte kunne gå ind og ud som det
passede dem, for det fandt de mest tro mod kattens natur - Altså at den kan
gå ude når den vil, og samtidig gå i læ og tørvejr når den vil - samtidig
med at de var alle tiders kælekatte.

Og så er neutralisering jo altså klart at foretrække, både for at undgå at
de strejfer, og får at undgå at sætte flere små killinger i verden, der går
en ulykkelig skæbne i møde.

Trine