Retten til udenlandske domænenavne?
Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-09-05 15:46

Hvordan ligger det med subj?

Eksempel tænkt:

Et firma hedder "Usserød Maskinsnedkeri" og man er indehaver af
domænerne "usseroedmaskinsnedkeri.dk", usserødmaskinsnedkeri.dk,
"usseroed.dk" og "usserød.dk.

Firmaet er kun aktivt i DK.

Er der noget til hinder for, at jeg fx registrerede "usseroed.com",
"usseroed.info" eller "usseroed.net"?

Skal en evt. tvist om et IKKE .dk-domæne foregå ved en dansk eller
udenlandsk ret?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 16:15

Den 13-09-05 16.46 skrev Bjørn Løndahl følgende:
> Hvordan ligger det med subj?
>
> Eksempel tænkt:

Svaret bliver dermed også "tænkt", forstået på den måde, at du ikke
nødvendigvis kan overføre det til de rigtige domænenavne.

> Er der noget til hinder for, at jeg fx registrerede "usseroed.com",
> "usseroed.info" eller "usseroed.net"?

Det er ikke noget problem, så længe du ikke laver noget på siderne, der
kan være problematisk i forhold til firmaet. usseroedmaskinsnedkeri.com
ville være et problem.

> Skal en evt. tvist om et IKKE .dk-domæne foregå ved en dansk eller
> udenlandsk ret?

Tvister om de nævnte top-domæner afgøres vist af WIPO:
http://www.wipo.int/portal/index.html.en

Men bemærk, det er kun domæne-sagen, der skal føres der. Laver man noget
på siderne, som er mod god markedsføringsskik, afgøres det ved en dansk
domstol.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-09-05 13:46

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i

> Svaret bliver dermed også "tænkt", forstået på den måde, at du
> ikke nødvendigvis kan overføre det til de rigtige domænenavne.

Naturligvis. Og tak for svar.

> Det er ikke noget problem, så længe du ikke laver noget på
> siderne, der kan være problematisk i forhold til firmaet.
> usseroedmaskinsnedkeri.com ville være et problem.

"problematisk i forhold til firmaet" er her rent
konkurrencemæssigt, går jeg ud fra? (Hadesider er jo
tilsyneladende godkendte, jvnf. sagen om "lorte-seat.dk")?

> Tvister om de nævnte top-domæner afgøres vist af WIPO:
> http://www.wipo.int/portal/index.html.en

Har du (eller andre) nogen ideer om hvilke regler de lægger til
grund for deres eventuelle afgørelser?

> Men bemærk, det er kun domæne-sagen, der skal føres der. Laver
> man noget på siderne, som er mod god markedsføringsskik,
> afgøres det ved en dansk domstol.

Igen: Det er vel kun hvis der er tale om 2 virksomheder. Hvis den
ene er privatperson, kan disse regler vel ikke komme i
anvendelse?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-05 15:07

Den 15-09-05 14.45 skrev Bjørn Løndahl følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i
>
> "problematisk i forhold til firmaet" er her rent
> konkurrencemæssigt, går jeg ud fra? (Hadesider er jo
> tilsyneladende godkendte, jvnf. sagen om "lorte-seat.dk")?

Det kan man vist ikke sige noget entydigt om. Og det bliver rent
gætværk, når vi hverken kender det pågældende domænenavn, eller ved,
hvad du vil placere på siden. Hvis det er en hade-side, du påtænker,
skal du være opmærksom på Straffelovens paragraffer om æreskrænkelse (§
267 og de efterfølgende paragraffer - læg især mærke til § 270).
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040096029-REGL

Men jeg vil stoppe med at gætte. Hvis du vil have mere præcise svar her
i gruppen, må du fortælle os de relevante navne, og hvad du vil bruge
siden til.

> Har du (eller andre) nogen ideer om hvilke regler de lægger til
> grund for deres eventuelle afgørelser?

Du skulle kunne finde gamle afgørelser via ovennævnte link. Men hvis du
ikke krænker deres varemærke eller firmanavn på nogen måde, skulle der
vist ikke være problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.