Køb af del til en bil på nettet
Fra : Jørgen L.

Dato : 13-09-05 15:00

Hej jeg har købt et bokstuning sæt, som først var forkert og så med et
forkert stik.

Jeg fandt en hjemmeside på nettet, hvor de anoncerede med en tunings boks
til min bil.
De havde ikke en såkladt indkøbs kurv men man skulle kontakte dem pr. mail
eller tlf.
Det gjode jeg så pr. mail, og vi blev enige om en pris.

Boksen ankom 2 dage efter, pr efterkrav, men var forkert (til en anden bil)
jeg kontakede dem igen og de sendte så en ny boks, som skulle passe til min
bil, men det ene stik passede ikke. (man afmontere et stik og montere så
boksen i det afmonterede stik og i det stik der er taget af)

Nu havde jeg fået nok af dette og returnerede så boksen i dens originale
kasse og bad om at få det krediteret.

Dette vil firmaet ikke gå med til da de siger de er en alm. forretning og
derfor ikke har returnerings pligt iht. til deres købsbetingelser.

Boksen blev bestilt d. 09.08 og sendt retur d. 18.08 (modtaget af dem den
19.08)

Rykket for penge i går. 12.09 (har været på ferie) i dag kom mail om at de
ikke ville kreditere den og at de havde testet den på en bil som min og den
virkede fint så de ville sende den til mig igen.
Jeg ringede så til dem og sagde at det ville jeg ikke gå med til, men nu har
de sendt den aligevel.

Må de afvise at give mig penge retur når det er under 14 dage, jeg har jo
ikke kunne stå med varen i hånden før jeg købte den.

De skriver bla. iht. deres købsbetingelser, men kan ikke finde disse på
deres hjemmeside.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 15:11

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Må de afvise at give mig penge retur når det er under 14 dage, jeg har jo
> ikke kunne stå med varen i hånden før jeg købte den.

Nej, du må returnere den og uden begrundelse.

Har du betalt med Dankort på nettet, så gå i banken og få et skema til at
udfylde. Rigtigt udfyldt har du pengene næsten inden du går ud af banken.

Hvem er det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-09-05 15:15

> [...]
> udfylde. Rigtigt udfyldt har du pengene næsten inden du går ud af banken.

Det er betalt pr. efterkrav.

> Hvem er det?
Skal nok komme, men vil lige give dem en chance til at rette ind til højre
før udhænging

Hilsen Jørgen

Fra : per christoffersen

Dato : 13-09-05 18:27

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du må returnere den og uden begrundelse.

Under den forudsætning, at man kan sige at de driver egentlig fjernhandel.
Det vil i praksis nok sige, at der på selve websiden skal være en opfordring
til at handle via af den.
Det er ikke en betingelse, at der skal være en egentlig købsfunktion på
siden.

Om forudsætningen er opfyldt kan kun afgøres konkret.

/Per

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-09-05 20:04

> [...]
> siden.
>
> Om forudsætningen er opfyldt kan kun afgøres konkret.

Hej Per hvad mener du med konkret ?

Hilsen Jørgen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-05 22:04

Jørgen L. wrote:

> Hej Per hvad mener du med konkret ?

Han mener bare at han ikke ved det... Han kunne ligeså godt skrive: Om
forudsætningen er opfyldt, aner jeg ikke.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 14-09-05 08:07

> Hej Per hvad mener du med konkret ?

Jeg mener, at man er nødt til at kigge præcis på den specifikke hjemmeside,
og gennemgå det specifikke købsforløb, for at kunne afgøre, om der er tale
om fjernsalg eller ej.

/Per

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-09-05 16:25

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener, at man er nødt til at kigge præcis på den specifikke
> hjemmeside, og gennemgå det specifikke købsforløb, for at kunne afgøre, om

Hej Per de drejer sig om http://www.boxpower.dk/

Hilsen Jørgen

ps. sendte den lige igen, da den ikke dukker op hos hverken sunsite eller
tele2, skod server de har hos tele2

Fra : Anders Christensen

Dato : 14-09-05 16:41

Jørgen L. wrote:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Per de drejer sig om http://www.boxpower.dk/

Jeg synes det er modigt at handle med et firma som ikke engang vil stå
ved hvem det er. (intet cvrnummer, ingen handelsbetingelser, intet om
hvem der står bag)

På samme adresse som boxpower.dk henviser til, er der dog et ApS
tilmeldt, som også står som ejer af domænet boxpower.dk, så man kan
måske formode at det også er det som står bag siden, men det kan man jo
ikke regne med.

Men de overtræder ihvertfald en hel del regler om fjernhandel.

Læs evt mere her om hvad du skal være opmærksom på ved handel på
internettet, her kan du også finde reglerne om fjernhandel, forklaret på
en letforståelig måde.

<http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/>

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-09-05 17:33

> Jeg synes det er modigt at handle med et firma som ikke engang vil stå ved
> hvem det er. (intet cvrnummer, ingen handelsbetingelser, intet om hvem der
> står bag)

Ja du har helt ret, men det er første gang jeg er kommet i klemme.

Hilse Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-09-05 16:09

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-09-05 13:39

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Per hvad mener du med konkret ?

Per hentyder til Forbrugeraftalelovens §4, som definerer, hvornår der er
tale om fjernsalg.

For at det kan afgøres om du overhovedet har fortrydelsesret i henhold til
Forbrugeraftalelovens §17-22, skal det først og fremmest afgøres, om din
handel med butikken overhovedet kan betegnes som fjernsalg. Hvis du for
eksempel ringer til fona og bestiller et tv, giver loven dig ikke
automatisk
14 dages returret. For at der kan være tale om et fjernsalg skal det være
normalt for butikken at sælge pr. postordre. Derfor er det nødvendigt at
kigge på den konkrete hjemmeside, du har foretaget dit indkøb på, for at
afgøre, om der overhovedet er tale om fjernsalg.

I dette tilfælde er det dog formentlig slet ikke nødvendigt at diskutere
fjernsalg. jeg synes det er meget mere interessant at diskutere:

1) Hvad er indholdet af købsaftalen?

2) Sælger har allerede en gang foretaget omlevering, og den omleverede
genstand lider af samme mangel. Nærmer vi os ikke under alle
omstændigheder
en ophævelse af køb som følge af mangler, jvf. Købelovens §78 om mangler i
forbrugerkøb?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Musiknørd og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-09-05 16:13

> Per hentyder til Forbrugeraftalelovens §4, som definerer, hvornår der er
> tale om fjernsalg.

Ok

Ok det er http://www.boxpower.dk/

> I dette tilfælde er det dog formentlig slet ikke nødvendigt at diskutere
> fjernsalg. jeg synes det er meget mere interessant at diskutere:
>
> 1) Hvad er indholdet af købsaftalen?

Den kan jeg ikke finde på deres hjemme side, og har aldrig set den.

> 2) Sælger har allerede en gang foretaget omlevering, og den omleverede
> genstand lider af samme mangel.

Nej ikke samme mangel, den første var til en anden type bil, den anden
passede det ene stik ikke.

> Nærmer vi os ikke under alle omstændigheder.
> en ophævelse af køb som følge af mangler, jvf. Købelovens §78 om mangler i
> forbrugerkøb?

Jeg føler også at jeg er blevet snydt da de i en mail lovede at jeg kunne
returnere boksen og intet om under hvilke omstændigheder.

Hilsen Jørgen

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-09-05 17:03

<Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan jeg ikke finde på deres hjemme side, og har aldrig set den.

Undskyld... Jeg prøver lige at skrive på dansk i stedet for på jura'sk

Købsaftalen er den aftale du har indgået med firmaet om at købe en vare. Du
har bestilt en box, der passer til din bil. Aftalen er så at de sender sådan
en box - og du betaler for den.

> Nej ikke samme mangel, den første var til en anden type bil, den anden
> passede det ene stik ikke.

Se sådan her på det:

Den første box passede ikke til din bil.

Sælger foretager så omlevering (ombytning) - og sender en ny box, der heller
ikke passer til din bil.

Det er samme fejl to gange.

> Jeg føler også at jeg er blevet snydt da de i en mail lovede at jeg kunne
> returnere boksen og intet om under hvilke omstændigheder.

Har du stadig den mail? I så fald ville jeg gøre dem opmærksom på, at
returret var en del af købsaftalen (det ville jge nok også gøre
alligevel...) - så er det nemlig unødvendigt at dunke dem i hovedet med Lov
om Visse Forbrugeraftaler.

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-09-05 17:30

> [...]
> Du har bestilt en box, der passer til din bil. Aftalen er så at de sender

Fint nu forstod jeg den

> [...]
> returret var en del af købsaftalen (det ville jge nok også gøre
> alligevel...) - så er det nemlig unødvendigt at dunke dem i hovedet med

Jep det startede jeg med og så fik jeg den smøre at sådan var deres
betingelser ikke

Jeg har netop prøvet den boks de har sendt igen til mig med modificeret
stik, den kan heller komme på uden at jeg ødlægger stikket på min bil, og
det vil jeg selvføljelig ikke.

Tak for hjælpen indtil nu

Hilsen Jørgen

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-09-05 22:34

Scripsit "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk>

> Hej Per hvad mener du med konkret ?

At det kommer an på et skøn der bygger på alle oplysningerne om det
enkelte tilfælde man skal tage stilling til.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."