Ting til langtidsstegning - og gas ct. el.
Fra : Marianne

Dato : 13-09-05 12:04

Hej

Jeg har et gaskomfur, hvor jeg ikke rigtig kan koge noget, sådan at det
simrer. Blusset er simpelthen for kraftigt. Jeg overvejer så at købe en
smedejernsgryde (de røde, emallie, som starter med 'c') - vil en sådan kunne
afhjælpe problemet?

Har kigget på en hos Inspiration, og de er f..... dyre! Vi skal til Paris i
efterårsferien, og mon ikke de er billigere dér? For år tilbage købte jeg
nogle kobbergryder i Lafayette, og de kostede væsentligt mindre end her i DK
(men man skal selvfølgelig være indstillet på at slæbe ...).

Om ikke så lang tid skal vi have renoveret vores køkken, og jeg har fået kig
på en glaskeramisk kogeplade. Har endda været på sommerferie hos en, og den
forekommer mig helt perfekt - lige så god som gas til at varme hurtigt op,
og man kan skrue ned for den Hvorfor er det egentligt, at nogen er så
begejstrede for gas?

mvh
marianne

Fra : Max

Dato : 13-09-05 12:16

Hej Marianne

> Har kigget på en hos Inspiration, og de er f..... dyre! Vi skal til Paris
> efterårsferien, og mon ikke de er billigere dér? For år tilbage købte jeg

Hvis det er Le Creuset du tænker på, ja så er de ikke billigere i
frankrig, de var det ihvertfald ikke i sommer hvor datteren var
i Paris og kikkede på dem. Og det med at de er dyre, så er det
vel relativ, de holder jo resten af livet. Ellers gå på loppemarkede
eller genbrugscenter, der findes masser af gamelt støbejernegrej
sådanne steder. Jeg har da fundet en Le Creuset pande sådan
et sted til en tyver.

Mvh Max

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-09-05 13:08

Marianne wrote:
> [...]
> smedejernsgryde (de røde, emallie, som starter med 'c') - vil en sådan kunne

Det tror jeg ikke - den bliver også varm med tiden. Jeg har selv haft
gaskomfur, og der kunne jeg fint have ting til at stå at simre, men det
krævede da finjustering af blusset :)

> [...]
> forekommer mig helt perfekt - lige så god som gas til at varme hurtigt op,
> og man kan skrue ned for den Hvorfor er det egentligt, at nogen er så

Fordi man kan styre temperaturen hurtigt og fordi gas er ret billigt at
varme med. Det interessante er sådan set ikke hurtig opvarming, men
snarere det modsatte - når man slukker for varmen er det rart at den er
væk med det samme. Når det er sagt, så er mange moderne komfurer stort
set lige så gode som gaskomfurer at lave mad på - hvis man investerer i
et komfur med induktionsvarme, så kommer man altså ret tæt på noget, der
ligner gas i egenskaber mht. temperaturstyring. Samtidigt er
induktionsvarme også billigt rent energimæssigt - og så kan man bruge
sit gode støbejern på det :)

Her er et godt link om komfurkøb:
http://www.dr.dk/forbrug/hvidevarer/fh/komfur.htm

og et om gaskomfurer:
http://www.taenk.dk/tt/2001/tt11/gas/artikel/

Mvh Christian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-05 18:08

Hej,

On Tue, 13 Sep 2005 14:07:56 +0200, Christian Hansen
<chrsen@fundanemt.com> wrote:

>varme med. Det interessante er sådan set ikke hurtig opvarming, men
>snarere det modsatte - når man slukker for varmen er det rart at den er
>væk med det samme.

Ahhh.. Jeg vil nu sige at jeg sætter stor pris på at vores induktion
er lynhurtig til at få vandet i kog - og irriteres over at skulle stå
og vente på det når jeg er steder med alm glaskeramisk...

** Lars

Fra : Padre

Dato : 13-09-05 13:10

Har du prøvet at dreje knappen "den anden vej" dvs. over mod punktet,
hvor den slukker ? Når man gør det, plejer det altid at være muligt
at skrue mere ned end når man drejer knappen hele vejen til højre.

--
Padre

Fra : Marianne

Dato : 13-09-05 20:15

>Har du prøvet at dreje knappen "den anden vej" dvs. over mod punktet,
hvor den slukker ? Når man gør det, plejer det altid at være muligt
at skrue mere ned end når man drejer knappen hele vejen til højre.

Nja, nej - det har jeg ikke, men fra mit tidligere liv i VVS-branchen husker
jeg, at en gasflamme ikke måtte være for svag/lille pga faren for at flammen
fx ved en trækvind går ud, mens gassen stadig er åben. Jeg har fået tjekket
mit komfur og det kan ikke skrues længere ned, desværre.

mvh
marianne

Fra : Padre

Dato : 13-09-05 20:54

> [...]
tjekket
> mit komfur og det kan ikke skrues længere ned, desværre.

Det er derfor moderne gaskomfurer har en lille termostat, som slukker for
gassen, når temperaturen ved brænderen bliver for lav.

--
Padre

Fra : Emil

Dato : 13-09-05 21:44

Marianne wrote:

> [...]
>fx ved en trækvind går ud, mens gassen stadig er åben. Jeg har fået tjekket
>mit komfur og det kan ikke skrues længere ned, desværre.

I 'gamle dage' brugte min mor en brødrister til gas, som hun
satte mellem blusset og gryden, når der skulle koges mælkeretter
eller laves koldstegning.
SVJH, var det en tynd jernplade (formet som en lille pande), med
et metalnet en cm. over.

Senere blev det moderne at bruge en tynd aspestplade (m. håndtag
og metalkant) mellem blusset og gryden.

Jeg tror ikke, at nogen af delene kan købes idag. Virkningsgraden
af gastilførslen må have været meget lav, men bidrog meget til
rumopvarmningen.

I princippet kan du anbringe en lille metalstang´s-bordskåner
(uden plastikdupper) mellem gasblus og gryde, så denne hæves lidt
mere over blusset. Det vil give ca. samme fordele og ulemper.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 13-09-05 21:59

Hej Emil

> Jeg tror ikke, at nogen af delene kan købes idag. Virkningsgraden
> af gastilførslen må have været meget lav, men bidrog meget til

Både brødristeren og den med asbestpladen kan såmændt godt
købes nu om dage, jeg har da set dem for nylig.
(min mor brugte dem også :))

Mvh Max

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 13-09-05 23:37

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Hej Emil

>Både brødristeren og den med asbestpladen kan såmændt godt
>købes nu om dage, jeg har da set dem for nylig.
>(min mor brugte dem også :))
>
>Mvh Max

Mojn !!

Det er helt rigtig --- og det løser problemet. Man f. eks. bruge 2
asbestplader oven på hinanden !! Hvis man vil meget langt ned i
varmen.
Så kan man ellers beholde den meget store fordel ved gasvarmen:
Hurtig opvarmning og høj temperatur, til bruning m.m.
Jeg tror ikke, at der findes mange (snarer slet ingen)
professionelle kokke, som vil bruge andet end gas.
Mvh
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-09-05 01:36

Emil skrev:

> I 'gamle dage' brugte min mor en brødrister til gas, som [...]
>
> Senere blev det moderne at bruge en tynd aspestplade [...]
> og metalkant) mellem blusset og gryden.
>
> Jeg tror ikke, at nogen af delene kan købes idag.

Brødristeren til gas kan stadig købes. Jeg er for nylig flyttet til
en lejlighed med gaskomfur, og har i den forbindelse købt en sådan
brødrister til gas. I samme åndedrag købte jeg osse en såkaldt
"diffuseur", som vel nærmest ligner en fladtrykt sigte. Og hvor
brødristeren er beregnet til at riste brød på, er diffuseur'en netop
en dims til at reducere varmepåvirkningen fra et gasblus.

Jeg kan godt huske asbest-dimsen. Sådan en havde jeg i mit køkken i
firserne, men jeg har ikke set dem i butikkerne i mange år.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-05 18:06

Hej,

On Tue, 13 Sep 2005 13:03:33 +0200, "Marianne"
<handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>forekommer mig helt perfekt - lige så god som gas til at varme hurtigt op,

Var det ikke et induktionskomfur så? Under alle omstændigheder kan jeg
meget anbefale det, det er nemlig lige så hurtigt at regulere som gas
og giver typisk en større effekt til at bringe fx vand i kog med end
gas gør. Desuden er kogepladen ikke brand-varm efter brug og du kan
anvende gryder med lille diameter på en stor plade uden at spilde
effekten.

>Hvorfor er det egentligt, at nogen er så begejstrede for gas?

Pga det er meget nemt at regulere.

** Lars