Vedr. ophavsret til billeder
Fra : Steen

Dato : 13-09-05 06:52

Jeg har et par spm vedr. ophavsret:

1) Min kone tager et billede af mig, som jeg afleverer til
medarbejdergalleriet på Intranettet i det firma, hvor jeg er ansat som
funktionær. Hvem har ophavsretten? Min kone eller firmaet?

2) Min chef beder mig tage nogle billeder af firmaets lokaliteter og
medarbejdere. Det er ikke en del af mit normale arbejde, men billederne
tages i arbejdstiden. Jeg får ikke noget for det andet end æren. Hvem har
ophavsretten? Mig eller firmaet?

3) Et firma fastansætter en fotograf. Hvem har ophavsretten til de billeder
han tager i arbejdstiden?

Er det ikke sådan, at der er særlige regler for ophavsret, når arbejdet
udføres som en del af ansættelsen (sådan mener jeg det er for udvikling af
edb-programmer). Gælder det kun, når det er en del af vedkommendes
funktionsbeskrivelse?

/Steen

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-09-05 14:24

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> medarbejdergalleriet på Intranettet i det firma, hvor jeg er ansat som
> funktionær. Hvem har ophavsretten? Min kone eller firmaet?

Det har din kone. Hun er fotografen og dermed skaberen af det "værk", som
et
billede jo er. Se Lov om Ophavsret, §1.

> [...]
> medarbejdere. Det er ikke en del af mit normale arbejde, men billederne
> tages i arbejdstiden. Jeg får ikke noget for det andet end æren. Hvem

Det har du. Som udgangspunkt bevarer man stadig selv ophavsretten, også
selvom værket er skabt i arbejdstiden. Der kan ved aftale eller andre
forhold være indskrænkninger i retten til at råde over værket... fx må en
fotograf ansat på et dagblad forvente, at de billeder han tager også
bringes
i det pågældende dagblad. Dagbladet kan altså råde over billederne i det
omfang, det betinges af ansættelsen.

> 3) Et firma fastansætter en fotograf. Hvem har ophavsretten til de
> billeder han tager i arbejdstiden?

Det har han selv... dog med de indskrænkninger, der er nævnt under punkt
2.

> [...]
af
> edb-programmer). Gælder det kun, når det er en del af vedkommendes

Nej det gælder specifikt for edb-programmer og følger af lov om Ophavsret,
§59:

"Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en arbejdstager
under
udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger,
overgår til arbejdsgiveren."

--
Venlig hilsen

Jesper Brock