Alvorligt problem med forfrysninger
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-09-05 20:38

Hej gruppe!

Jeg har alvorlige problemer med min forholdsvis nye computer. Den fryser ret
ofte i nogle sekunder, specielt når jeg bruger min browser - af og til går
programmerne helt ned. Jeg måtte fx helt opgive at bruge Firefox, der låste
helt op konstant. Også tekst- og billedbehandlingsprogrammer fryser jævnligt
i få sekunder. Samtlige spil har dog ingen problemer, men kører
gnidningsfrit.

Umiddelbart tegn på softwareproblemer, men sagen er, at jeg har
geninstalleret et par gange nu, og problemer ret hurtigt dukker op igen,
inden de typiske skurkeprogrammer (fx Google-bar og lignende) bliver
installeret. Så derfor vil jeg først sikre mig, at jeg i hvert fald ingen
hardwareproblemer har, inden jeg giver mig i kast med en ny geninstallation.

Min hypotese er, at det er musen/keyboardet, der måske skaber en konflikt.
Sagen er, at keyboardet er et Logitech Cordless iTouch, som normalt er
parret med en trådløs mus. Den er imidlertid slidt ned, så i stedet bruger
jeg en almindelig Logitech MX510 med ledning. USB-stikket til den trådløse
mus er altså ikke sat i computeren. Imidlertid er det samme driver,
henholdsvis den trådløse iTouch og min MX510 bruger, så de burde vel kunne
virke sammen?

Jeg har prøvet at afinstallere driverne og installere dem igen, og jeg har
også prøvet at bruge et andet almindeligt keyboard, men problemerne
forsvinder ikke af den grund. Jeg har dog ikke prøvet en komplet
geninstallation med andet keyboard/mus, og det triste for min teori er, at
musemarkøren aldrig selv fryser, når programmerne går ned.

Kan der være andre mulige hardwareårsager? Grafikkortet måske (et ATI RADEON
X800)? Jeg har selvfølgelig sørget for, at alle drivere er opdateret, og der
er ikke tale om virus.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter

Dato : 12-09-05 21:31

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jævnligt i få sekunder. Samtlige spil har dog ingen problemer, men kører
klip

På adressen: http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1937,00.asp , kan du
downloade det lille freeware program "EndItAll 2".
Med det kan du lukke underkørende programmer ned et efter et, til du rammer
det der konflikter.

PeterB

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-09-05 22:56

Peter skrev:

> [...]
> downloade det lille freeware program "EndItAll 2".
> Med det kan du lukke underkørende programmer ned et efter et, til du

Tak for forslaget. Jeg har nu lukket alt, som EndItAll kunne standse, men
vinduer har det stadig med at fryse. Så enten er der altså nogle drivere,
der driller, eller også er der vitterlig tale om et hardwareproblem.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 09:11

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> men vinduer har det stadig med at fryse. Så enten er der altså nogle
> drivere, der driller, eller også er der vitterlig tale om et

Det lyder mere som en harddiskfejl. Er der hændelser i logbogen med røde
markeringer?

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 12:25

Hans skrev:

> Det lyder mere som en harddiskfejl.

Interessant. Harddisken beklager sig faktisk af og til (den lyder lettere
underlig). Hvordan kan jeg undersøge det nærmere?

> Er der hændelser i logbogen med
> røde markeringer?

Ikke helt forstået?

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 12:30

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Interessant. Harddisken beklager sig faktisk af og til (den lyder
> lettere underlig). Hvordan kan jeg undersøge det nærmere?

Du henter et testværktøj hos producenten af din harddisk. De ligger som
regel til download, både til floppy og som CD boot image.

> Ikke helt forstået?

Jeg kan se du bruger Outlook Express, så derfor går jeg ud fra at du kører
med XP. I kontrolpanelet finder du Administration og i denne mappe ligger
Logbog. Det er loggen for "System" du skal se på, om der er logføringer med
røde markeringer.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 14:13

Hans skrev:

> Du henter et testværktøj hos producenten af din harddisk. De ligger
> som regel til download, både til floppy og som CD boot image.

Tak for forslaget. "Desværre" fortalte diagnosticeringsprogrammet, at min
harddisk (en DiamondMax) er tiptop, så nu er jeg igen på bar bund.

> Jeg kan se du bruger Outlook Express, så derfor går jeg ud fra at du
> kører med XP.

Jeps.

> I kontrolpanelet finder du Administration og i denne
> mappe ligger Logbog. Det er loggen for "System" du skal se på, om der
> er logføringer med røde markeringer.

Okay, der er ganske vist nogle røde fejl, men de skyldes så vidt jeg kan
vurdere de programmer, som blev lukket ned i går af programmet "EndItAll",
som Peter anbefalede.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 15:28

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Tak for forslaget. "Desværre" fortalte diagnosticeringsprogrammet, at
> min harddisk (en DiamondMax) er tiptop, så nu er jeg igen på bar bund.

Ok. Så er det afklaret.

> Okay, der er ganske vist nogle røde fejl, men de skyldes så vidt jeg
> kan vurdere de programmer, som blev lukket ned i går af programmet
> "EndItAll", som Peter anbefalede.

Fint nok. Så er det ganske givet en hardwarefejl. Vi skal lige have lidt
mere kød på bordet:

Hvilket grafikkort, bundkort, ram og PSU har du? Det er ikke nok du skriver
X800. Der skal bruges fabrikant og model også.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 16:03

Hans skrev:

> [...]
>
> Hvilket grafikkort, bundkort, ram og PSU har du? Det er ikke nok du
> skriver X800. Der skal bruges fabrikant og model også.

Okay - here we go. Maskinen er købt hos MM-Vision og er konfigureret
således:

BioStar P4TSE Intel865PE
Intel P4 3000MHz 800FSB
400W PSU
1024 MB DDR RAM PC3200
Maxtor 200GB ATA 133 7200 rmp
ATI Radeon X800 PRO 256 MB grafikkort
(der står ikke andre oplysninger på grafikkortet)

Det eneste, jeg selv har bidraget med, er som nævnt i starten mit Logitech
Cordless iTouch-keyboard og min Logitech MX510 mus.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 16:20

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
>
> Det eneste, jeg selv har bidraget med, er som nævnt i starten mit
> Logitech Cordless iTouch-keyboard og min Logitech MX510 mus.

Kan du ikke lige hente dette program og køre en rapport:
http://www.lavalys.hu/products/download.php?pid=1&lang=en

I rapporten burde du kunne se fabrikanten på grafikkortet og dine ram. Jeg
er også lidt usikker på din PSU. Kan du ikke pille siden af kabinettet og
finde ud af hvad det er for en PSU de har proppet i kabinettet, for 400W
siger ikke noget om hvor mange ampere den kan levere på 12 V siden.

Har du forøvrigt kigget efter om de har husket og sætte strømstikket bagpå
på grafikkortet?

Hans

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 16:24

Peter Bjerre Rosa wrote:
> ATI Radeon X800 PRO 256 MB grafikkort
> (der står ikke andre oplysninger på grafikkortet)

Har du ikke fået nogle manualer med til hardwaren, så du kan se fabrikanten
der?

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 16:41

Hans skrev:

> Har du ikke fået nogle manualer med til hardwaren, så du kan se
> fabrikanten der?

Producerer ATI ikke også selv grafikkort? Der står ikke andet end ATI på
kortet og i manualen.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 16:46

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Producerer ATI ikke også selv grafikkort? Der står ikke andet end ATI
> på kortet og i manualen.

Nej. ATI leverer kun selve grafikchippen og printlayoutet til de enkelte
producenter. Det er så op til producenten at vælge resten af komponenterne
udfra en stykliste fra ATI, og det er her vi finder forskellen på gode og
dårlige grafikkort. 500 kr. sparet kan nemlig være dyre for kunden i den
sidste ende på grund af for dårligt komponentvalg.

Jeg er næsten sikker på at du kan finde en label på kortet med et
typenummer, hvor vi kan spore os frem til producenten.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 18:16

Hans skrev:

> [...]
> forskellen på gode og dårlige grafikkort. 500 kr. sparet kan nemlig
> være dyre for kunden i den sidste ende på grund af for dårligt

Interessant. Og lidt skræmmende.

> Jeg er næsten sikker på at du kan finde en label på kortet med et
> typenummer, hvor vi kan spore os frem til producenten.

På grafikkortet er der et væld af klistermærker med tal:
* R42-PD3B
4710810934636
* 2ZAC41BJ
* S/N E0412008258
* D33A27
* S/N 630450009496
Radeon X800 Pro 256MB
P/N 102A2610103 000008
Made in China

PSU'en har ikke nogen mærkning, men på min faktura står der "CASE: Bogart
Midi Tower 400w Black/S".

Everest-programmet går ned, hver gang jeg forsøger at lave en rapport, men
her er nogle af oplysningerne fra oversigten:

Grafikkort: ATI Radeon X800 Proo (R420)
Driver: ati2dvag (6.14.10.6525 - ATI Catalyst 5.4)
RAM: CEONM45125340 - DDR SDRAM PC3200 (200 MHz)

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 19:06

Peter Bjerre Rosa wrote:

> På grafikkortet er der et væld af klistermærker med tal:
> * R42-PD3B
> 4710810934636
> * 2ZAC41BJ
> * S/N E0412008258
> * D33A27
> * S/N 630450009496
> Radeon X800 Pro 256MB
> P/N 102A2610103 000008
> Made in China

Det er et PowerColor, hvilket du ikke skal være ked af. Det ligger i den
høje ende af kvalitetsskalaen.

> PSU'en har ikke nogen mærkning, men på min faktura står der "CASE:
> Bogart Midi Tower 400w Black/S".

Kender det ikke, så jeg aner ikke hvor god PSU'en er.

> [...]
>
> Grafikkort: ATI Radeon X800 Proo (R420)
> Driver: ati2dvag (6.14.10.6525 - ATI Catalyst 5.4)
> RAM: CEONM45125340 - DDR SDRAM PC3200 (200 MHz)

Hvornår går Everest ned? Hvis det er til sidst, så bliver der kørt nogle
timings på dine ram, og det kan godt tage nogen tid. Prøv og vent et minut
og se om testen ikke bliver afsluttet alligevel.

Fandt du ud af om grafikkortet har et ekstra strømstik monteret?

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 19:15

Hans skrev:

> Det er et PowerColor, hvilket du ikke skal være ked af. Det ligger i
> den høje ende af kvalitetsskalaen.

Rart nok. Hvordan fandt du ud af det?

> Hvornår går Everest ned? Hvis det er til sidst, så bliver der kørt
> nogle timings på dine ram, og det kan godt tage nogen tid. Prøv og
> vent et minut og se om testen ikke bliver afsluttet alligevel.

Det er forskelligt, hvornår det går ned. Jeg har prøvet at tilpasse
rapporten, så kun de væsentlige tests medtages, men det går stadig ned.

> Fandt du ud af om grafikkortet har et ekstra strømstik monteret?

Ja, det har det.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 19:34

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Rart nok. Hvordan fandt du ud af det?

Typenummeret R42-PD3B er PowerColors, så enkelt er det.

> Det er forskelligt, hvornår det går ned. Jeg har prøvet at tilpasse
> rapporten, så kun de væsentlige tests medtages, men det går stadig
> ned.
Det vil jeg gerne bore lidt mere i, da det muligvis kan finde fejlen. Når du
kører testen kommer der et ikon nede i tray, hvor du kan se hvilket trin i
testen som bliver kørt. Prøv og find ud af hvornår Everest går ned. Hvordan
går den i øvrigt ned? Er den bare død eller hvad sker der?

Du bør i øvrigt udføre testen med en frisk koldstartet maskine, så der ikke
ligger rester af kørte programmer.

> Ja, det har det.

Fint nok.

Hilsen
Hans

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 19:53

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Grafikkort: ATI Radeon X800 Proo (R420)
> Driver: ati2dvag (6.14.10.6525 - ATI Catalyst 5.4)

Prøv i øvrigt også lige med disse drivere fra ATI:
http://www2.ati.com/drivers/5-8_xp-2k_dd_cp_wdm_25203.exe

Husk at afinstallere alt ATI software inden du bruger de nye drivere. Det
gøres i "Tilføj eller fjern programmer" i kontrolpanelet.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 21:54

Hans skrev:

> Prøv i øvrigt også lige med disse drivere fra ATI:
> http://www2.ati.com/drivers/5-8_xp-2k_dd_cp_wdm_25203.exe

Okay, det vil jeg prøve. Min internetforbindelse er ikke så hurtig for
tiden, så mens jeg downloader, kan du jo tygge på dataene fra mine mange
Everest-crash. Jeg har nu prøvet at generere en rapport 11 gange, med
forskelligt resultat:

===
Den fulde rapport
"Hardware relaterede sider"

Ved clean boot:
1. Stopper ved Chipsæt
2. Stopper ved Chipsæt
3. Stopper ved BIOS
4. Stopper ved SPD
5. Stopper ved CPUID

Ved clean boot, men hvor jeg har lukket så mange kørende programmer som
muligt med EndItAll:
1. Stopper ved Windows video
2. Stopper ved Chipsæt

=====
"Tilrettet rapport"
Motherboard (Hukommelse, SPD), Grafikkort (PCI, GPU)

Clean boot:
1. Stopper ved PCI/AGP video
2. Stopper ved PCI/AGP video

Clean boot med minimalt antal kørende programmer:
1. Stopper ved PCI/AGP video
2. Stopper ved PCI/AGP video

Jeg er ret sikker på, at programmet går helt ned. Der går grafikfejl i
vinduet, og det "svarer ikke". Jeg prøvede i øvrigt også med en frisk
installation af Everest - samme resultat.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 14-09-05 02:27

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> vinduet, og det "svarer ikke". Jeg prøvede i øvrigt også med en frisk
> installation af Everest - samme resultat.

Jeg er efterhånden overbevist om at det er dit system som giver dig
problemer. Det er ikke grafikkortet, da du i dit oprindelige indlæg skriver,
at spil køres uden problemer. Du skriver også at du i øjeblikket har knas
med din internetforbindelse, så det er spørgsmålet om du i det hele taget
kan hente det jeg har i tankerne:

http://tyge.sslug.dk/knoppix/dappix-2003-10-23.iso

Linket ovenfor indeholder et iso image til fremstilling af et komplet Linux
system, som udelukkende starter og kører på CD'en, og som derfor ikke rører
ved dit eksisterende system. Hvis du kan køre dette systems grafiske
brugerflade, så fejler din hardware ikke noget og du skal derfor lede efter
fejlen i din XP installation, som kan være fejl i et program eller tilbehør.

Hvis du ikke har mulighed for at hente filen, eller fremstille en CD, så
send mig en email og vi finder en løsning.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-09-05 14:42

Hans skrev:

> Jeg er efterhånden overbevist om at det er dit system som giver dig
> problemer.

Ja, det er muligt. Det underlige er så, at fejlen vendte tilbage efter en ny
installation.

> Det er ikke grafikkortet, da du i dit oprindelige indlæg
> skriver, at spil køres uden problemer.

Ja, det er rigtigt. Selv de mest grafikkrævende nye spil kører flydende.

> Du skriver også at du i
> øjeblikket har knas med din internetforbindelse, så det er
> spørgsmålet om du i det hele taget kan hente det jeg har i tankerne:
>
> http://tyge.sslug.dk/knoppix/dappix-2003-10-23.iso

Forbindelsen er bare langsom, så det vil tage en halv dags tid at hente
filen. Jeg er i gang med at hente filen nu. Ellers bliver næste skridt en
meget kontrolleret geninstallation, hvor jeg nøje tester systemet, hver gang
jeg smider et nyt program eller en ny driver ind.

Foreløbig tusind tak for kyndig vejledning!

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 14-09-05 15:41

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Ja, det er muligt. Det underlige er så, at fejlen vendte tilbage
> efter en ny installation.

Der er stadigvæk lidt logik i problemet. Hvis det er de samme drivere,
programmer og tools du installerer hver gang, og bare én af dem har en fejl,
så sidder du med fletningerne i postkassen.

> Ja, det er rigtigt. Selv de mest grafikkrævende nye spil kører
> flydende.
Ergo kan det ikke være grafikkortet.

> [...]
> skridt en meget kontrolleret geninstallation, hvor jeg nøje tester
> systemet, hver gang jeg smider et nyt program eller en ny driver ind.

Hvis det viser sig at Knoppix kører uden fejl, er der ingen vej udenom en
frisk installation af XP, og jeg vil foreslå følgende rækkefølge:

XP med SP2 (nødvendig med den harddisk du har).
Drivere til chipsættet.
Driverne til LAN
Drivere til Lyd
Drivere til grafikkortet.

Herefter stopper du og kontrollerer at systemet er stabilt.

Drivere til din øvrige hardware (En af gangen)

Nu kan du lægge programmer ind, ét af gangen. Når du installerer tools, så
vær meget opmærksom på de tools som er add-ons til Explorer eller Internet
Explorer, da det meget vel kan være én af dem som smadrer dit system.

Jeg har også fundet oplysninger på BiosStars site som indikerer at der er
problemer med SP2 og tidligere versioner af Bios til dit bundkort, så du
skal inden du starter på en frisk installation kontrollere at du har den
nyeste bios til bundkortet:

http://www.biostar-usa.com/mbdownloads.asp?model=p4tse

Hvis det handler om en for gammel Bios, kan det meget vel tænkes at en
opdatering vil løse alle dine problemer, men lad os nu lige se.

> Foreløbig tusind tak for kyndig vejledning!

Velbekomme. Nu har du lidt at lege med et stykke tid.

Hans

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-09-05 19:40

Hans skrev:

> Hvis det viser sig at Knoppix kører uden fejl,

Jeg kom aldrig så langt med Linux-hentningen. Mit internet er simpelt hen
for langsomt for tiden, så efter 200 MB timede hentningen ud. Så jeg gik
direkte til reinstallationen.

Jeg fandt friske drivere til alle led og flashede BIOS-opdateringen. Indtil
videre kører alt fint, så det har uden tvivl været et softwareproblem. Nu
sørger jeg for at være meget opmærksom, hver gang jeg installerer noget nyt.
Forhåbentlig går der lang tid, før jeg støder på det forbandede problem
igen.

Endnu engang tak for tålmodigheden. Mit problem viste sig jo at være helt
off-topic her i gruppen.

--
Mvh. Peter

Fra : Hans

Dato : 15-09-05 20:13

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> softwareproblem. Nu sørger jeg for at være meget opmærksom, hver gang
> jeg installerer noget nyt. Forhåbentlig går der lang tid, før jeg

Det kan udmærket tænkes at biosopdateringen alene har løst alle dine
problemer.

> Endnu engang tak for tålmodigheden. Mit problem viste sig jo at være
> helt off-topic her i gruppen.

Nogen gange ender tingene et helt andet sted, men det gør det bare mere
udfordrende. Hovedsagen er at der blev fundet en løsning på problemet.

Hans

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-05 12:48

> [...]
> RADEON X800)? Jeg har selvfølgelig sørget for, at alle drivere er
> opdateret, og der er ikke tale om virus.
++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg ville mistænke Radeonkortet. Har selv haft ulidelige problemer med
"billigmandsversionen" X700.
Jeg køber aldrig mere et ATIkort.

Hilsen
Jens

Fra : Daniel

Dato : 13-09-05 13:15

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-05 13:43

"Daniel" <nielsen_daniel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Forslag til hvad der kan være i vejen er ikke udtalelser der skal styres!
Heller ikke folks subjektive opfattelser af hvad de kan lide eller ikke kan
lide. Vi har ikke censur i Danmark.
Jeg har haft et Radeon 7200 kort som jeg var kisteglad for. Endvidere har
jeg lige givet nabodrengen et Radeon 9250 kort med 128 megaram, som han er
glad for.
Med al denne glæde som du også føler, følte jeg mig på sikker grund da min
kammerat havde købt et Geforce 6600GT kort, til at prøve noget andet og købe
et Saphire Radeon X700 kort med 256 megaram.

Dette skulle vise sig at blive en dyr lærestreg for mig.
Først frøs det maskinen i tide og utide selvom jeg prøvede enhver tænkelig
driver.
Tilsidst frøs den helt.
Jeg tænkte at jeg ikke kunne returnere det, før jeg havde prøvet det i en
anden maskine hvorefter jeg prøvede det på konens-.
Den startede fint op-jeg prøvede en screensaver for at gi' den lidt
grafik-ZAP!! der brændte den bundkortet af!
Nu er den sendt til reparation. Endnu har jeg ikke hørt noget.
Kammeraten som er meget velbevandret i grafikkort (inkarneret
World-Of-Warcraft-spiller ), siger at der altid er bøvl med ATIs drivere og
kompatibioliteten i spillene.

NVIDIA har nogle supergode drivere til deres kort som altid spiller i top
fra starten af. Det er værd at huske at hardwaren kan være nok så god, men
hvis driverne ikke følger trop, så nytter det ikke så meget.

Anyway.-Da jeg har haft forfrysninger med X700-kortet som er en begrænset
udgave af X800 kortet så antyder jeg at problemet kan ligge her.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 14:16

Lyrik skrev:

> Anyway.-Da jeg har haft forfrysninger med X700-kortet som er en
> begrænset udgave af X800 kortet så antyder jeg at problemet kan ligge
> her.

Jeg er i hvert fald glad for alle forslag til, hvad der kan være problemet.
Det er dybt frustrerende, når man ikke kan lokalisere en fejl.

Jeg må prøve at rode lidt med driverne til grafikkortet igen så. Nogle af
frysningerne kunne godt ligne noget, der er forårsaget af grafikkkortet.
Typisk går vinduer i koks og låses fast, indholdet i vinduer forsvinder ikke
ved minimering osv.

--
Mvh. Peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-05 20:11

> [...]
> frysningerne kunne godt ligne noget, der er forårsaget af grafikkkortet.
> Typisk går vinduer i koks og låses fast, indholdet i vinduer forsvinder

Problemer med driverne til både geforce og ati er velkendte.
Det er absolut ikke altid, at man skal installere den sidste nye driver,
især ikke hvis man har et ældre grafikkort.
Du skal huske, hvis du henter forskellige driverversioner og installerer, at
inden du installerer en ny driver, skal du først sørge for at afinstallere
den gamle driver helt først. Herefter genstarter du pc.en og kontrollerer,
at den nu kører med standard driver og først nu installerer du den nye
driver.
Har du iøvrigt selv installeret operativsystem m.m. eller var det
installeret på forhånd? Jeg har set flere, som har glemt at installere
bundkortdriverne, og så kan man virkelig komme i problemer, da det i mange
tilfælde også includerer en driver til agpporten.
Du kunne også prøve at besøge bundkortets hjemmeside og se om der er kommet
nye drivere. Det ses jævnligt, at der skal driveropdateres for bl.a. at få
nyere grafikkort til at virke ordentligt.
God jagt!

Kurt

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 21:57

Kurt B. Andersen skrev:

> Har du iøvrigt selv installeret operativsystem m.m. eller var det
> installeret på forhånd?

I første omgang var det installeret på forhånd. Jeg har så geninstalleret
alt siden. Problemerne har været de samme.

> Jeg har set flere, som har glemt at installere
> bundkortdriverne, og så kan man virkelig komme i problemer, da det i
> mange tilfælde også includerer en driver til agpporten.

Jeg tror, at jeg installerede en driver til bundkortet, men jeg må indrømme,
at jeg langt fra er sikker.

> Du kunne også prøve at besøge bundkortets hjemmeside og se om der er
> kommet nye drivere. Det ses jævnligt, at der skal driveropdateres for
> bl.a. at få nyere grafikkort til at virke ordentligt.

Det vil jeg prøve! Tak!

--
Mvh. Peter