Erfaringer med danske mobilhomes søges
Fra : Dan Nielsen

Dato : 12-09-05 19:58

Jeg mener at have hørt at mobilhomes ikke længere må benyttes på danske
campingpladser og jeg leder efter en mobilhome til en byggeplads
Men de er ikke til at opdrive??

-Har nogen en ide til hvor jeg skal lede?
-Hvordan er reglerne når en sådan skal flyttes?
-Hvad må trække den?
-Hvad er prisniveauet?

vh Dan

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-09-05 21:29

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
"Dan Nielsen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men de er ikke til at opdrive??
>
> -Har nogen en ide til hvor jeg skal lede?
> -Hvordan er reglerne når en sådan skal flyttes?

http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=202903&siteGuid=377

Prisen er ikke ligefrem i tilbudskategorien...og hvad der må trække den ?
Med en totalvægt på 8 kg er en Velo vel nok

Men helt alvorligt; det ligner noget med en større US-pick-up med
drejeskammel på ladet - så faktisk een dk-registreret i sommer, men manden
brugte den "kun" til en hestetrailer.
FDM har tidligere skrevet om en danskers kamp med Trold & Skvat ang.
reg.afgift på sådan et mobilhome. T&S mente svjh at tilkoblingsanordningen
skulle medføre noget nær personvognsafgift. Og de var naturligvis ganske
kolde overfor fornuftige argurmenter som sikkerhed (koblingsvægten ligger
over eller foran bagakselen på trækker + mekanisk stærkere end kuglekobling)
og at det stadig ikke var en personbil.
Da det vist var en enkeltperson der tog slagsmålet med T&S for selv at kunne
importere og sælge mobilhomes løb han vel tør for penge længefør han ku få
hul på T&S - FDM holdt i det mindste op med at skrive om sagen

Nåh jo - for en 12-13 år siden så vi et norsk registreret vogntog med
US-4hjulstrækker-pick-up og et mobilhome (eller som amerikanerne kalder
denne type jeg henviser til: 5.th wheel) i Frederikshavn, I mangel på
p-plads valgte han at parkere ½-vejs på tværs af gågaden.
De fylder godt, de der "små" campingvogne

Af campingvogns-lignende indretninger er det nu til dags nok mest Hobby's
Landhaus, man ser hvis det skal være en stor stand-vogn.
http://www.hobby-caravan.de/ kan du se modellen - den er endda blevet
stærkt moderniseret igen i år. Har ellers lignet en rigtig tyroler-vogn
Med en total-længde på 9,43, total-bredde på 2,51 samt egen/totalvægt på
2.074/2.200 kg har den en bombastisk (lav?) lasteevnepå hele 126 kg !?! Så
regn med en større 4-hjulstrækker, der må laste resten af din bagage

Fra : Beach

Dato : 13-09-05 00:33

Dan Nielsen wrote:
> [...]
> Men de er ikke til at opdrive??
>
> -Har nogen en ide til hvor jeg skal lede?
> -Hvordan er reglerne når en sådan skal flyttes?

Så for nogle måneder siden at Benneweiss (altså dem med Cirkus) havde
2-3 stykker af dem. Mindst den ene blev trukket af en alm. dansk indreg.
trækker (læs: lastbil). Kan ikke huske hvilken vognmand der havde den,
men det var ikke Benneweis´s egen bil

Jeg er selv i krig med at planlægge en lille tur i US med sådan et
monstrom. Over there kan man jo alt, og hvad jeg ind til videre har fået
oplyst så kan jeg med et alm. dansk B-kort få lov til at trække rundt
med dyret!

Hvis Jesper kan huske at FDM mere eller mindre har opgivet at skrive om
en enkelt mand der har prøvet kampen med TS så er det sikkert fordi man
ikke selv får noget godt ud af at prøve men....

Hvis du skal bruge den på byggepladser så kan du vel få en eller anden
chauffør til at hjælpe dig med at trække den fra a til b. Sikkert noget
nemmere og billigere end selv at prøve at få lov af mr. lov *S*

Hvis du ikke selv kan finde nogle vogne, så prøv Tyskland / Polen hvor
man mange gang må og kan meget mere end her i lille Danmark. Ellers så
prøv at skrive til Cirkus og spør hvor de har købt deres.

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-05 07:49

Dan Nielsen wrote:

> -Hvad er prisniveauet?

Hvis du vil have din dag ødelagt, så prøv at se prisniveauet på brugte
5.wheelers i USA. Det er næsten ikke til at bære.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.