oncable webspeed K2 vs. ADSL
Fra : Fætter Højben

Dato : 07-06-01 12:20

hvis man har mulighed for TDCs K2, er det så fordelagtigt fremfor ADSL? På
hvilke områder og på hvilke er det dårligere?

Fra : Schiller

Dato : 07-06-01 14:37

"Fætter Højben" <lksddjrfslasdkrj@iasasdasd.dk> skrev i en meddelelse
> hvis man har mulighed for TDCs K2, er det så fordelagtigt fremfor ADSL? På
> hvilke områder og på hvilke er det dårligere?

Hvis man tænker på hastighederne er ADSL langt foran det kabel modem.
På et kabel modem får du en max på 512/128 , og ved ADSL (som det er nu)
kan du få en max på 2 Mbit/512 kbit/s
Og jeg vil tro at om et års tid er den oppe på 3Mbit/960 kbit/s.
For ser man bare 1 år tilbage var maxen på 960/128 for ADSL.
Det går dælme stærkt med udviklingen af ADSL.

Det vil jeg kalde en stor fordel iforholdet til kabel modem.

Hygge
Schiller

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-01 14:41

"Schiller" <aorta@lycos.co.uk> skrev i en meddelelse
> ADSL
> Og jeg vil tro at om et års tid er den oppe på 3Mbit/960 kbit/s.

Bygget på hvad?
960 i upstream er absolut teoretisk max (mener endda den er over) og kan
ikke køre på ret lange kobber-drops
Det vil desuden kræve ændringer i RK-aftalerne

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 08-06-01 17:23

Hej,

Jeg kan lige til at tænke på om du viste hvor langt man er med planerne om
en SDSL net, hvis der er aktuelle planer herom...?
(ok, jeg ved godt at det er installeret på Langeland af WOL, men det kunne
jo være at andre havde nogen planer)

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark
Servage.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-06-01 17:25

"Steffan S. Fallesen" <ssf@servage.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan lige til at tænke på om du viste hvor langt man er med planerne om
> en SDSL net, hvis der er aktuelle planer herom...?

Jeg har (udover Internord og Langeland) ikke hørt tale om et SDSL-net

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-06-01 18:08

Hej "Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com>

>Jeg har (udover Internord og Langeland) ikke hørt tale om et SDSL-net

Firmaer står ellers i kø for at sælge forskellige SDSL løsninger,
bl.a. TDC.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-06-01 19:06

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Firmaer står ellers i kø for at sælge forskellige SDSL løsninger,
> bl.a. TDC.

Men er det ikke lokation-lokation og ikke lokation-internet?
Men som sagt: Jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det. Jeg sidder ikke et
sted hvor jeg skal holde mig opdateret om den slags, så det er ren hobby

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-06-01 19:20

Hej "Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com>

>Men er det ikke lokation-lokation og ikke lokation-internet?

Der er forskellige konstruktioner. Nogle arbejder med at gå ind på
centralerne iflg. samhusningsaftaler og sætter concentrators op - på
forskellige betingelser (i store træk enten kunde køber udstyr eller
kunde leaser udstyr).

Derudover er der firmaer, typisk ISP'er, der begynder at tilbyde
symmetriske forbindelser til IP-nettet.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men når man er nået så langt som at kunne
modtage en forbindelse (en port i en concentrator af en slags), så kan
det principielt være ligegyldigt om man sender det videre ind på MPLS
eller på Internettet?

Der er sikkert en masse teknik der er forskellig, der kører formentlig
ikke engang på de samme bokse og administreres i praksis nok ikke
engang af de samme divisioner (hvis vi snakker TDC). Men principielt
kan man vel det ene når man kan det andet?

Så hvis der er ikke sælges SDSL internet-access endnu, så er det vel
blot et spørgsmål om tid og marketing? Der er jo i forvejen enorme
ventetider på ADSL og når man nu har valgt en strategisk satsning på
ADSL så kan jeg da godt se noget fornuftt i at "gemme" SDSL lidt.

>Men som sagt: Jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det. Jeg sidder ikke et
>sted hvor jeg skal holde mig opdateret om den slags, så det er ren hobby

Jeg ved egentlig heller ikke ret meget. Jeg får blot smidt en masse
brochurer i hovedet og bliver slæbt rundt til møder med sales-droids.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Gregers Petersen

Dato : 08-06-01 22:55

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> Jeg har (udover Internord og Langeland) ikke hørt tale om et SDSL-net

InterNord var igang med at forberede en masse centraler
rundt omkring i Danmark.

De havde aftale med Langelands kommuner, og med
Løgstør kommune der alle fik SDSL opsat på
TDC's centraler i kommunen.

I kan se mere på http://kommune.worldonline.dk
der er resterne af det gamle InterNord.

<Nostalgi>
Husker for seks år siden, da vi tog cyklerne de
800 meter ud til Poul Pedersen, og han selv stod
for det hele.
</Nostalgi>

--
MvH

Gregers Petersen
http://main.internord.dk/~petersen/disclaimer.html

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 09-06-01 03:37

"Gregers Petersen" <Gregers@fjern-dette-Petersen.nu> wrote Fri, 8
Jun 2001 23:54:50 +0200 :

>Husker for seks år siden, da vi tog cyklerne de
>800 meter ud til Poul Pedersen, og han selv stod
>for det hele.

hmm.. der var du 12(13) år.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Gregers Petersen

Dato : 09-06-01 16:58

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote in message
> hmm.. der var du 12(13) år.

Yeps.

Det var nu mest min storebror der styrede det dengang,
men en lille knejt er nem at imponere :)

Fra : Nostradamus

Dato : 07-06-01 15:56

>Og jeg vil tro at om et års tid er den oppe på 3Mbit/960 kbit/s.
DEt vil sige at adsl så kommer op på det som Cable var for 2 År siden?

Sincerely Yours,
Nostradamus

"Be nice to your children, because they are the ones who will choose your rest home"

Fra : Jens

Dato : 07-06-01 21:16

> [...]

> Det går dælme stærkt med udviklingen af ADSL.
>
> Det vil jeg kalde en stor fordel iforholdet til kabel modem.

Der er størrere potentiale båndbredde mæssigt i et kabel-modem end der er
med ADSL.
Cisco's udstyr til Kabel-TV net, kan f.eks. køre omkring max. 45 Mbit/s
downstream og max. 10 Mbit/s upstream (Shared medium). I må ikke lige hænge
mig op på de præcise tal, men det er deromkring. Se f.eks. mere på
http://www.cisco.com/cable/

Jeg mener det teoretiske potentiale i ADSL er max. 8 Mbit/s downstream og
max. ca. 800 Kbit/s upstream hvor det faktiske for at undgå støj problemer
er 2 Mbit/s downstream og 512 Kbit/s upstream.

For begge løsninger gælder det at hastigheden bestemmer udbyderen ved at
konfigurerer udstyret til den solgte hastighed.

Jens