DVD±RW (+R dobbeltlag)
Fra : Vidal

Dato : 12-09-05 12:44

Når der står DVD±RW (+R dobbeltlag) betyder det så den kun
læser, men ikke skriver dbl DVD?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : JK

Dato : 12-09-05 12:50

On 12 Sep 2005 04:43:40 -0700, "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote:

>Når der står DVD±RW (+R dobbeltlag) betyder det så den kun
>læser, men ikke skriver dbl DVD?

Nej, den skriver dobbeltlag, men de findes ikke som rewrite før end
til januar, cirka. Dobbeltlag medier fås som både + R og minus R
skiver i øjeblikket. Din brænder kan kun dobbeltlag med +R.
http://www.mediecentralen.com/index.php?page=products&reset=1&group_id=22&PHPSESSID=79a63d6bd29fa0e0ab900a687021caee

mvh

John

Fra : Vidal

Dato : 12-09-05 12:57

JK wrote:

> [...]
> til januar, cirka. Dobbeltlag medier fås som både + R og minus R
> skiver i øjeblikket. Din brænder kan kun dobbeltlag med +R.

OK, tak skal du have.

Jeg står over for endeligt at skulle købe en DVD brænder, og
er lidt i tvivl om betegnelserne. Er +R det almindeligste blandt
brænderne?

Jeg var heller ikke klar over DVD medier fandtes i flere versioner.
Så man skal agte på, at få de rigtige?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : JK

Dato : 12-09-05 15:11

On 12 Sep 2005 04:57:10 -0700, "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote:

> [...]
>brænderne?
>
>Jeg var heller ikke klar over DVD medier fandtes i flere versioner.

Det mest almindelige er nok -R.

Hvis du har en dvd-afspiller i huset, bør du checke hvilke typer
medier, den kan med.

Det gør man her:

http://www.videohelp.com/dvdplayers

skriv Player-navn og søg.

RW er naturligvis rewritable, som navnet siger kan de slettes og
genskrives (op til 1000 gange). Til gengæld er de dyrere.

Dobbeltlags skiver er ikke ret meget brugte. De er jo fortsat
hundedyre, 45 kr. i udlandet pr. stk. imod 2 kr. pr. stk for 1 DVD-R
ved 100 stk., og Verbatim (de bedste) for 3 kr/stk.

Hvis man laver en backup af en film, så bruger man normalt programmet
dvdshrink. Så kan en dobbeltlags DVD på 8 Gbyte være på en
enkeltlagsskive.

mvh

John

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 16-09-05 14:26

paul at sorensen.as
"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis man laver en backup af en film, så bruger man normalt programmet
> dvdshrink. Så kan en dobbeltlags DVD på 8 Gbyte være på en

Hej et lille hip til John, pas på med at påstå at "RW er naturligvis
rewritable" sidder med nogle kasser Intenso DVD +recordable og på kasserne
står der RW DVD+R, men de er ikke Rewritable, så husk altid at læse det med
småt
--
Med Venlig Hilsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-09-05 15:15

Vidal wrote:
> Jeg står over for endeligt at skulle købe en DVD brænder, og
> er lidt i tvivl om betegnelserne. Er +R det almindeligste blandt
> brænderne?

orskellen på +R og -R kan du finde adskillige indlæg om i den gruppe, der
handler om DVD'er da spøgsmålet stilles cirka en gang om ugen

News:dk.edb.hardware.drev.dvd

Men det er "bare" to forskellige standarder - mht enkeltlags, så er -R en
smulere mere udbredt end +R - men dobbeltlags har indtil for nylig kun kunne
fås som +R.

Du skal også se på hvor de skal afspilles, da ikke alle afspillere kan
afspille både +R og -R.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Vidal

Dato : 13-09-05 20:14

Jan Vestergaard wrote:

> orskellen på +R og -R kan du finde adskillige indlæg om i den gruppe, der
> handler om DVD'er da spøgsmålet stilles cirka en gang om ugen
>
> News:dk.edb.hardware.drev.dvd

Tak, jeg vil straks haste derover.

--
Venlig hilsen,