Pligtforsømmelse i offetligt embede ?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-09-05 07:07

Hvis en offentligt forvaltning indberetter forkerte vurderingsoplysninger
til vurderingsmyndigheder vedrørende fast ejendom, hvilken lov/bestemmelse
har han så overtrådt?

På forhånd tak for hjælpen

/michael

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-09-05 09:03

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> wrote in message
> Hvis en offentligt forvaltning indberetter forkerte vurderingsoplysninger
> til vurderingsmyndigheder vedrørende fast ejendom, hvilken lov/bestemmelse
> har han så overtrådt?

Det kommer sandelig anpå hvordan han har indberettet "forkerte" oplysninger.

Hvis han har skullet "skønne" skal han sønne ganske meget galt før man kan
tale om lovovertrædelse.

Hvis han derimod bevidst og mod bedre vidende har indberettet forkert så er
det en ganske anden sag. Så vil jeg starte med at kigge i forvaltningsloven

Peter

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-09-05 14:49

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det en ganske anden sag. Så vil jeg starte med at kigge i

Hej.

Hvordan finder jeg den? Det lykkedes mig ikke at finde noget på
www.retsinfo.dk. Det er jo ofte at love formelt ikke hedder det, som de
kaldes i daglig tale.

/michael

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-09-05 16:26

Michael C. Nielsen wrote:

> Hvordan finder jeg den? Det lykkedes mig ikke at finde noget på
> www.retsinfo.dk. Det er jo ofte at love formelt ikke hedder det, som de
> kaldes i daglig tale.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19850057130-REGL

Loven kaldes skam "forvaltningsloven" på retsinfo også. Du skal søge
under populærtitler.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-09-05 16:31

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19850057130-REGL
>
> Loven kaldes skam "forvaltningsloven" på retsinfo også. Du skal søge
> under populærtitler.

Tak Kevin!

/michael

Fra : Peder Porse

Dato : 12-09-05 21:46

Michael C. Nielsen wrote:
> [...]
> til vurderingsmyndigheder vedrørende fast ejendom, hvilken lov/bestemmelse

Kan du konkretisere det? Hvem er den offentlige myndighed og hvilke
oplysninger?
pp

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 13-09-05 19:09

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse
vurderingsoplysninger

> Kan du konkretisere det? Hvem er den offentlige myndighed og hvilke
> oplysninger?

Det drejer sig om en kommune der har indberettet forkerte
ejendomsoplysninger, herunder vurderingsprincipper/byggeprocenter,
byggeretsværdiprincippet i stedet for etagearealprincippet til
vurderingssystemerne (Told&Skat).

Det kommunen fik ud af ovenstående fremgangsmåde var at den kunne erhverve
ejendomme alt for billigt, da den skulle erhverve ejendomme til bl.a.
byfornyelse. De fleste mennesker har ikke selv forstand på ejendomsværdier,
og der blev derfor skelet til kommunens alt for lave vurderinger, når der
skulle handles ejendomme. Disse handler fandt fortrinsvis sted ved salg til
kommunen, der efter få måneder typisk solgte grundene videre til
almennyttige boligselskaber ca. 7 gange dyrere pr. m2 end den selv havde
købt for.

/michael

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-09-05 22:02

> [...]
> kommunen, der efter få måneder typisk solgte grundene videre til
> almennyttige boligselskaber ca. 7 gange dyrere pr. m2 end den selv havde

Problemet er bare: Hvordan vil du bevise at man brugte den fremgangsmåde for
at snyde jer, og ikke fordi man skønnede at det var den rigtige
fremgangsmåde??

Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 14-09-05 07:57

> [...]
>
> Problemet er bare: Hvordan vil du bevise at man brugte den fremgangsmåde
> for at snyde jer, og ikke fordi man skønnede at det var den rigtige

Det er jo ikke Michael, der skal bevise det
Men det er så vidt jeg kan se ikke en politimæssig opgave. Det er muligvis
en sag der skal føres direkte mod kommunen, og muligvis en sag der skal om
ad nogle offentlige klageveje.

Det bedste var nok at tage et uforpligtigende møde med en advokat for at
høre hans konkrete vurdering. En advokat skal der under alle omstændigheder
til, hvis sagen skal føres effektivt vil jeg tro.

/Per

Fra : Peder Porse

Dato : 12-09-05 21:53

Michael C. Nielsen wrote:
> [...]
> til vurderingsmyndigheder vedrørende fast ejendom, hvilken lov/bestemmelse

det er f.eks. ret afgørende om der er tale om en bevidst handling eller
en fejl.

Forvaltningsloven er nu ikke den man får mest ud af i denne
sammenhæng..den vedrører forholdet mellem myndigheden og en sags parter
og regulerer derudover generelle forvaltningsretlige spørgsmål, især
habilitet.
pp

Fra : Padre

Dato : 13-09-05 13:22

Se bla. straffelovens §§ 150 og 155-157

At der er tale om en strafbar handling forudsætter, at der er tale om,
at embedsmanden har handlet i bevidstheden om at vedkommende overskred
sine beføjelser.

--
Padre