slægtforskningsprogrammer
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 11-09-05 17:05

Jeg er nybegynder på slægtsforskningsområdet.
Savner lidt råd til valg af program. Umiddelbart hælder jeg til Family
Tree Maker eller Brother's Keeper. Dels fordi de er tilsyneladende
gennemarbejdet på dansk og til danske forhold. (Jeg har prøvet Legacy,
som ikke pt er færdigudvilet på dansk).
Jeg sætter pris på et program, som er nem at overskue og dermed gode
oversigter.
Men hvad forskellene er blandt de mange programmer, er svært for mig
at overskue.

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 11-09-05 19:02

"Jørgen Lehnemann" <prenslev-lehnemann@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oversigter.
> Men hvad forskellene er blandt de mange programmer, er svært for mig

Hej Jørgen

På denne adresse kan du se hvad andre slægtsforskere bruger:
http://www.dis-danmark.dk/afstemning/index.php?poll_id=12

og her kan du se en samlet præsentation af programmer:
http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

Jeg bruger selv det danske WinFamily og synes, at det var et meget
godt program, specielt da version 6.0 kom frem for en del år siden,
men desværre er udviklingen af programmet tilsyneladende gået
i stå.

Jeg har siden prøvet de 2 mest udbredte slægtsprogrammer i
Danmark, og selv om de har mange gode faciliteter, så er det svært
at undvære de gode ting i WinFamily, som de andre programmer
ikke har, så jeg bruger hovedsagelig WinFamily, men overfører data
til et af de andre programmer til brug ved særlige udskrifter.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 15-09-05 19:41

> [...]
> oversigter.
> Men hvad forskellene er blandt de mange programmer, er svært for mig

Her kan du læse en anmelse af Family Tree Maker:
http://stegemueller.dk/anm.htm

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-09-05 19:45

Jørgen Lehnemann <prenslev-lehnemann@mail.dk> wrote:

> Jeg er nybegynder på slægtsforskningsområdet.
> Savner lidt råd til valg af program. Umiddelbart hælder jeg til Family
> Tree Maker eller Brother's Keeper.

Har du set på:

http://leisterpro.com/

et suverænt program - du skriver ikke hvilken computerplatform du
anvender, så jeg har tilladt mig at poste denne til mac (som jo er
virus- spyware osv.-fri!)

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On 11 Sep 2005 16:05:04 GMT, Jørgen Lehnemann
> [...]

>oversigter.
>Men hvad forskellene er blandt de mange programmer, er svært for mig

Jamen hvorfor skal der overhovedet vælges?

Jeg tror faktisk der er en hel del slægtsforskere, som kører med
to-tre programmer simultant.

Et er måske fremragende at arbejde med indtastning i, et andet
frembyder nogle udsøgte udskriftsmuligheder og et tredie har nogle
tredie fordele. I dag har alle seriøse programmer mulighed for
udveksling af data via Gedcom.

Men iøvrigt skal du starte med dig selv og sige hvilke faciliteter du
sætter pris på. Er det f.eks. at samtlige skærmbilleder og udskrifter
skal være på dansk, som du selv skriver ovenfor, og er der andre af
dig prioriterede "krav"...?

Det ene program har måske "felter til alle begivenheder og alle slags
personer" mens det andet "kun" har et simpelt notefelt (og tilhørende
tekstfiler); det er så op til dig, hvilken model du synes bedst om.

Et krav kan f.eks. være, at kunne råde over en fri og gratis demo, og
for bare at ta' de to, du nævner, så tror jeg du kan få en sådan hos
FTM, mens BK vides at være fuld shareware, så du først registrerer og
betaler, når du beslutter dig for at beholde.

Så kommer der selvfølgelig også et spørgsmål om prisen. Dels den
direkte, men så sandelig også efterfølgende for opdateringer. Og det
skal så ses i lyset af at man måske senere skifter program.

Venligst
John

Fra : K. H. Hansen

Dato : 16-09-05 06:25

"I dag har alle seriøse programmer mulighed for
udveksling af data via Gedcom."

Det var da noget af en mening, men hvilke programmer er da ikke seriøse.

Jeg bruger FamDex, og dette er vel nok, set med mine øjne, et meget seriøst
program. Det har det en slægtsforsler har brug for, hverken mere eller
mindre.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 16-09-05 19:58

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg bruger FamDex, og dette er vel nok, set med mine øjne, et meget
> seriøst program. Det har det en slægtsforsler har brug for, hverken mere

Og så er det DOS baseret, og har ingen Gedcom import eller eksport, og det
var vel det John Drage Thomsen hentydede til.

Ole P. Bielefeldt

Fra : K. H. Hansen

Dato : 16-09-05 23:20

Et program kan vel være seriøst for slægtsforskere, lige meget hvilket
system det kører i, i alle tilfælde ved jeg, at Famdex har betydeligt mere
at byde på end FTM, når man lige ser væk fra gedcom.

FTM er godt for forskere i USA, men til gengæld kan jeg ikke bruge det til
noget som helst.

Skulle jeg vælge et program, hvad jeg for i øvrigt også bruger, er det
Legacy og BK.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-09-05 21:16

Den vurdering af Famdex op imod Family Tree Maker står naturligvis for din
"egen regning", og kan kun skyldes uvidenhed om Family Tree Maker.

Jeg har svært ved at forestille mig ret mange grafiske træer med billeder i
et DOS program, eller for den sags skyld en slægtsbog.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : K. H. Hansen

Dato : 18-09-05 05:49

> [...]
>
> Jeg har svært ved at forestille mig ret mange grafiske træer med billeder
> i et DOS program, eller for den sags skyld en slægtsbog.

Det garfiske er vel ikke et parameter for seriøsitet.

Jeg vil ikke her komme ind på sammenligninger, men bare henholde til, at et
program til slægstforskning ikke behøver alt det grfiske for at være seriøst

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-09-05 12:42

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg vil ikke her komme ind på sammenligninger, men bare henholde til, at
> et program til slægstforskning ikke behøver alt det grfiske for at være

I agree
best to keep graphics and data apart form each other

Family Tree Maker is very very good at that - cobing the too
and creating books and reports

but keep a seperate master file without graphics
and keep a folder of graphics as well as the combined version

I have been using FTM 2006 for a couple of weeks now and there are subtle
small improvements making data entry easier

It takes years to fully explore all the possibilities in the menus
after about 15 years ( versions ? ) of development it is excellent mature
software

and very good support on and off line too

Hugh W

Fra : K. H. Hansen

Dato : 18-09-05 20:39

Jeg forstår rimeligt engelsk men er absolut ikke skrap til det.

FamDex har databaser, hvor man kan skriver historiske hændelser for den egn,
og de bliver automatisk brugt de hændelser i de år personen fødes, døbes,
og vies død og begravelser, efter min mening en god ting ved et program.
Datoer siger jo netop ikke så meget, men for eks. ulykken på Haderslev dam,
hvor mennesker omkom, sættes i forbindelse til mennesker der er født, døbt,
konfirmeret, viet, død eller begravet i 1959.

Det giver efter min mening mere kød på en slægtshistorie.

Sogneprogrammet, det findes naturligvis ikke i hverken BK, Legacy eller FTM.

Ikke for at forklejne dem, men jeg har det bedst med et dansk program lavet
af en dansk slægtsforsker.