Råd og Vejledning til køb af PC
Fra : MVJ

Dato : 11-09-05 16:07

Hej

Jeg har besluttet at jeg nu langt om længe vil have en ny computer. Mine
krav er at jeg skal kunne spille de fleste nye spil (godt grafikkort) og
at den skal køre hurtigt/smooth og helst ikke støje voldsomt. Lyden er
knap så vigtig. Da det er lang tid siden jeg har været rigtig
indvolveret i hardware verdenen så søger jeg lidt vejledning fra bedre
videne.

Budgettet er mellem 5-10 tusinde og hvis både skærm, styresystem kunne
presses ind i det ville det være perfekt. Jeg har selv 2 maskiner i
udkig Vison AMD Monster 3200
(http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=pc) og en http://www.shg.dk/
Gameline computer. Men hvis nogen af jer har bedre ideér på
internettet eller i fysiske butikker (i Vejle) er forslag meget velkommene.

Jeg er meget i tvivl med styresystem valg om det skal være Xp Home, Pro
eller 64. Selv vil jeg mene at 64 er fremtiden så man kan vel lige så
godt investere i det nu?

Hardisken må gerne være stor (200-320). DVD-brænder kunne være dejlig
men da jeg forventer at blue-ray teknologien snart kommer og jeg
egentlig er godt tilfreds med min plextor cd-rw så er det ikke nødvendigt.

Skærmen skal helst være en TFT (tror jeg det hedder) og mellem 15-17
tommer i god kvalitet.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej til at lave et godt køb

MVH
Vinther

Fra : ret mail ved svar

Dato : 11-09-05 16:19

KLIP

> Skærmen skal helst være en TFT (tror jeg det hedder) og mellem 15-17
> tommer i god kvalitet.
>
> Håber i kan hjælpe mig lidt på vej til at lave et godt køb

Vælg min. en 17". 15" er altså for småt....

Fra : John

Dato : 11-09-05 16:33

"MVJ" skrev i en meddelelse

> Jeg har besluttet at jeg nu langt om længe vil have en ny computer. Mine
> krav er at jeg skal kunne spille de fleste nye spil (godt grafikkort) og
> at den skal køre hurtigt/smooth og helst ikke støje voldsomt.

Få evt mere inspiration her, se fx Monster PC, masser af ram, stor harddisk,
go' til spil:
http://www.bjtrading.dk/menu.asp

> Jeg er meget i tvivl med styresystem valg om det skal være Xp Home, Pro
> eller 64.
> Selv vil jeg mene at 64 er fremtiden
> så man kan vel lige så godt investere i det nu?

Godt spørgsmål.. Jeg vælger at vente, til Vista (Longhorn) er på markedet.
Udviklingen går jo stærkt, og til dén tid er der uden tvivl flere programmer
til 64-eren, endnu bedre processorer, større udbud og sikkert også lavere
priser.

Mit råd er derfor i al beskedenhed: Vent et par år med 64-eren.

Mvh John

Fra : MVJ

Dato : 11-09-05 19:13

John wrote:

> [...]
> priser.
>
> Mit råd er derfor i al beskedenhed: Vent et par år med 64-eren.

Hmm, så har jeg forstået indeholder Vista bare noget DRM crap som MPAA
og RIAA har presset ind og det er jeg meget imod. Vil gerne kunne tage
backups af mine cd'er og dvd'er uden at skulle igennem alt for meget
bøvl. Derfor mener jeg at XP64 er mere oplagt end Vista, og XP64 kan vel
stadig køre 32 bit programmer ligeså godt som Win XP 32 eller er jeg
galt på den?

MVH
Vinther

Fra : John

Dato : 12-09-05 00:11

"MVJ" skrev i en meddelelse

> [...]
> køre 32 bit programmer ligeså godt som Win XP 32 eller er jeg galt på den?

Godt og relevant spørgsmål! Det handler blandt andet om kompatibilitet.
Mange af vore programmer i dag kan ikke køre 64, således findes pt kun et
par antivirus programmer til 64-eren. Måske nedenstående eksempel kan belyse
(eller blot yderligere forvirre) noget af problematikken, og årsagerne til,
at jeg vælger at vente:

"There are both 32-bit and 64-bit versions of Internet Explorer in Windows
XP Professional x64 Edition. The default browser is the 32-bit version of
Internet Explorer 6. The 32-bit version is the default because many sites
depend on components that haven't been ported to the 64-bit version."
Link: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/64bit/russel_x64faq.mspx

Min 'puter med XPpro er (heller) ikke ny og skal på et tidspunkt på pension.
Den kører dog stadig uproblematisk, så.. jeg væbner mig med tålmodighed..
mens jeg venter på Godót (Vista/Longhorn).

Mvh John

Fra : Anders Lund

Dato : 12-09-05 06:07

John wrote:

> Godt og relevant spørgsmål! Det handler blandt andet om kompatibilitet.
> Mange af vore programmer i dag kan ikke køre 64, således findes pt kun et
> par antivirus programmer til 64-eren.

Med det sagt, kan XP64 godt afvikle 32-bit programmer. Det var et
problem (er stadig?) med de første 64-bit processorer som Intel lavede,
da de kun kunne afvikle 64-bit kode. Så lancerede AMD deres 64-bit
processor, som sagtens kan afvikle 32-bit kode.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 14-09-05 16:16

Det er ikke alle programmer som kan afvikles under x64. Tro mig, for jeg
kører selv med x64 på en Athlon64 processor.

F.eks. virker Alcohol 120 ikke, elektroniske ordbøger virker ikke, mange
drivers virker ikke osv osv. Det kan man læse meget mere om på
www.planetamd64.com.

/morten