Ridseskade på parkeret bil
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 11-09-05 15:00

Hej,

Jeg har fået et problem, da jeg ved flytning er kommet til at ridse en
parkeret bil med en flyttegenstand. Dækker fx. indboforsikringen dette?

Udover at være håbløs rent juridisk, har jeg prøvet en lynsøgning via
google groups, men fandt ikke rigtigt noget om emnet, selvom det
garanteret har været oppe at vende. Hvis det er tilfældet og I har et
link ville jeg blive glad.

På forhånd tak,

-Kenneth Straarup.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-05 15:30

Kenneth Straarup skrev den 11-09-2005 16:00:
> [...]
> google groups, men fandt ikke rigtigt noget om emnet, selvom det
> garanteret har været oppe at vende. Hvis det er tilfældet og I har et

Har jeg forstået det ret, at du har ridset en fremmed persons bil?

Såfremt det er en forsikringssag, så er det ikke indboforsikringen (den
dækker kun dit eget indbo), men en ansvarsforsikring (hvis man ødelægger
andres ting OG kan holdes ansvarlig herfor. Hærværk udelukket )

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-05 15:54

Carsten Riis formulated the question :
> Såfremt det er en forsikringssag, så er det ikke indboforsikringen (den
> dækker kun dit eget indbo), men en ansvarsforsikring (hvis man ødelægger
> andres ting OG kan holdes ansvarlig herfor. Hærværk udelukket )

Hva med bilens kasko ? (ville ikke være fair over for ejeren, men det
er vel en mulighed at den skal betale)

Fra : Rune Wold

Dato : 11-09-05 16:10

Henrik Stidsen wrote:

[klip]

> Hva med bilens kasko?

Hvis bilen har en kasko, vil spørgeren slet ikke have et
erstatningsansvar, i det omfang ridsen ikke skyldes et groft uagtsomt
forhold, jf. erstatningsansvarslovens § 19.

/Rune Wold

Fra : per christoffersen

Dato : 12-09-05 07:46

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> erstatningsansvar, i det omfang ridsen ikke skyldes et groft uagtsomt
> forhold, jf. erstatningsansvarslovens § 19.

Der vel erstatningsansvar for en evt. selvrisiko?

/Per

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-09-05 10:04

per christoffersen wrote:

> Der vel erstatningsansvar for en evt. selvrisiko?

Ja. Dvs. den eventuelle selvrisiko er i hvert fald ikke omfattet af EAL
§ 19.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : MAndersen

Dato : 11-09-05 18:04

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækker kun dit eget indbo), men en ansvarsforsikring (hvis man ødelægger
> andres ting OG kan holdes ansvarlig herfor. Hærværk udelukket )

Nu er det ved at være mere end 15 år siden, jeg sidst så en indboforsikring,
hvor der ikke var tilknyttet en ansvarsforsikring.
Så jo, det er din indboforsikring du skal melde den til. De fortæller hvad
du skal foretage dig.

Er det en ridse til nogle få tusinde kroner, kommer skaden givetvis under
skadelidstes selvrisiko, og dermed skal indboforsikringen blandes ind i det.

Nu var det forhåbentlig dig selv du flyttede for?

MAndersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-05 23:16

MAndersen skrev den 11-09-2005 19:03:

> Nu er det ved at være mere end 15 år siden, jeg sidst så en indboforsikring,
> hvor der ikke var tilknyttet en ansvarsforsikring.

Da jeg havde TopDanmarks Ungdomsprodukt (Topstart eller noget i den
stil), så var indbo og ansvar ikke i samme "pakke".

Det er ca. 5 år siden, at jeg ikke havde adgang til det produkt.

Fra : MAndersen

Dato : 12-09-05 10:28

> Da jeg havde TopDanmarks Ungdomsprodukt (Topstart eller noget i den stil),
> så var indbo og ansvar ikke i samme "pakke".
>
> Det er ca. 5 år siden, at jeg ikke havde adgang til det produkt.

Jeg tror du er forkert på den. Topdanmark lavede netop startpakken for at
unge skulle kunne få en billig forsikring, hvor der var en
ansvarsforsikring, og en lille indboforsikring.
Jeg har lige talt med en af mine kolleger i Topdanmark, som har været der i
8 år. Han siger, at den private ansvarsforsikring altid har været på
indboforsikringen.
Den private ansvarsforsikring kan i øvrigt ikke tegnes alene i dag.

MAndersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-05 15:31

MAndersen skrev den 12-09-2005 11:27: