Frataget kørekort, køre stadig bil, bøde?
Fra : Melanie

Dato : 11-09-05 08:39

Hej Ng

Jeg kender en der har fået frataget kørekort i (tror det var) 2½ år. Jeg har
set ham køre bil siden da. Hvis han bliver snuppet en dag, hvad sker der så?
Hvor stor er bøden? Skal han ind at sidde for det?
Har det nogen betydning om han køre i bil, eller bil med trailer på?

Mvh Melanie

Fra : blue

Dato : 11-09-05 11:39

"Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender en der har fået frataget kørekort i (tror det var) 2½ år. Jeg
> har
> set ham køre bil siden da. Hvis han bliver snuppet en dag, hvad sker der
> så?

1. gang han bliver snuppet, får han en bøde svarende til 1 måneds nettoløn.

2. gang skal han 10 dage i fængsel (muligvis betinget fængsel med vilkår om
samfundstjeneste eller alkoholistbehandling samt en tillægsbøde på en måneds
nettoløn).

Ved de efterfølgende kørsler bliver der lagt 10 dages fængsel oveni for hver
gang.

> Har det nogen betydning om han køre i bil, eller bil med trailer på?

Nej.

Fra : Melanie

Dato : 11-09-05 12:52

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> skrev i en meddelelse

> 1. gang han bliver snuppet, får han en bøde svarende til 1 måneds
nettoløn.

Månedsløn.., jeg ved han ikke arbeder, så han er nok på bissen. Hvad så? Han
skal jo have noget at leve af. Han har ikke rigtig nogen opsparing, da han
lige har været inde at sidde og brugte hvad der var der.

Fra : blue

Dato : 11-09-05 16:01

> Månedsløn.., jeg ved han ikke arbeder, så han er nok på bissen. Hvad så?

Så får han formentlig en bøde på 1.500 kr., hvilket svarer til minimumsbøden
i sager om spirituskørsel, hvor personen ikke har nogen indtægt. Hvis han er
gift er bøden på 3.000 kr.

Er det under 2 ½ år siden han fik frakendt kørekortet?

Fra : Melanie

Dato : 11-09-05 16:29

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> "Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> skrev i en meddelelse
>

> Er det under 2 ½ år siden han fik frakendt kørekortet?

Ja. Han fik det taget i foråret en gang og er næsten lige kommet ud efter at
have rusket trammer.

Mvh Melanie

Fra : blue

Dato : 11-09-05 16:50

> Ja. Han fik det taget i foråret en gang og er næsten lige kommet ud efter
> at
> have rusket trammer.

Godt - så er der altså tale om kørsel i frakendelsestiden og straffen er,
som jeg skrev i mit første indlæg.

Fra : alexbo

Dato : 11-09-05 11:58

"Melanie" skrev

> Hvor stor er bøden?

Fra sikker trafik.

Bøden for køre uden at have kørekort (dvs. hvis du har fået det
frakendt eller aldrig har erhvervet det) afhænger af, om du tidligere er
blevet stoppet uden kørekort.

1. gang 5.000 kr.
2. gang 6.000 kr.
3. gang 7.500 kr.
4. gang 10.000 kr.
5. gang 7 dages hæfte

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 11-09-05 12:23

> [...]
>
> Bøden for køre uden at have kørekort (dvs. hvis du har fået det
> frakendt eller aldrig har erhvervet det) afhænger af, om du tidligere er

I spørgerens tilfælde er der, så vidt jeg kan forstå, tale om, at han kører
i frakendelsestiden (altså at det er mindre end 2 ½ år siden, han fik
frakendt kørekortet) og i så fald er ovenstående er ikke korrekt.

Og i øvrigt er der ikke noget, der hedder "hæfte" mere.

Fra : alexbo

Dato : 11-09-05 13:32

"blue" skrev

> I spørgerens tilfælde er der, så vidt jeg kan forstå, tale om, at han
> kører i frakendelsestiden (altså at det er mindre end 2 ½ år siden, han
> fik frakendt kørekortet)

Det er det "sikker trafik" kalder frakendt.

Forskellen på før eller efter udløbet af frakendelsestiden er som jeg læser
Rigsadvokatens bødekatalog
http://www.rigsadvokaten.dk/Default.aspx?id=62&recordid62=146
At man ikke i frakendelsestiden kan påberåbe sig de formildende
omstændigheder, der eller ville nedsætte bøden, nemlig at man har taget et
ikke uvæsentligt antal køretimer.

> Og i øvrigt er der ikke noget, der hedder "hæfte" mere.
Korrekt, nu hedder det fængsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 11-09-05 16:08

> Det er det "sikker trafik" kalder frakendt.

Det tvivler jeg på, men hvis det er tilfældet tager "sikker trafik" fejl.

Straffen for kørsel i frakendelsestiden er, som jeg har angivet i et andet
indlæg.

> [...]
> At man ikke i frakendelsestiden kan påberåbe sig de formildende
> omstændigheder, der eller ville nedsætte bøden, nemlig at man har taget et

Det er ikke korrekt.

Det er to forskellige paragraffer, man bliver straffet efter ligesom
straffene er forskellige.

Kørsel uden at have erhvervet eller generhvervet kørekort er en overtrædelse
af § 56, stk. 1 og straffes, som angivet i dit tidligere indlæg.

Kørsel i frakendelsestiden er en overtrædelse af § 117 a og straffes, som
jeg skrev i et tidligere indlæg.

Fra : alexbo

Dato : 11-09-05 17:11

"blue" skrev i

> Straffen for kørsel i frakendelsestiden er, som jeg har angivet i et andet
> indlæg.

Nej, du skriver om spirituskørsel i frakendelsestiden.
Det har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre, det handler om at
køre selv om man har fået fradømt kørekortet.

Jeg kan slet ikke se ideen i, at en mand der har fået fradømt kortet for at
køre for stærkt, skulle dømmes til alkoholistbehandling.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 11-09-05 17:33

> Nej, du skriver om spirituskørsel i frakendelsestiden.

Nej, jeg skriver om kørsel i frakendelsestiden, hvilket er en overtrædelse
af § 117 a.

> Det har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre, det handler om
> at køre selv om man har fået fradømt kørekortet.

Nemlig, og du svarer ud fra, at personen ikke har (gen)erhvervet kørekort -
§ 56, stk. 1.

> Jeg kan slet ikke se ideen i, at en mand der har fået fradømt kortet for
> at køre for stærkt, skulle dømmes til alkoholistbehandling.

Det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev, at der muligvis kunne blive tale
om betinget fængsel med vilkår om
samfundstjeneste *eller* alkoholistbehandling i stedet for 10 dages fængsel.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-09-05 16:36

> [...]
> Hej Ng
>
> Jeg kender en der har fået frataget kørekort i (tror det var) 2½ år. Jeg

Pas på det ikke er dig der kommer ind og sidde, hvis du ikke reagerede på
"lovovertrædelsen", men det gjorde du vel også, eller hvad?

)

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 12-09-05 14:01

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på det ikke er dig der kommer ind og sidde, hvis du ikke reagerede på
> "lovovertrædelsen", men det gjorde du vel også, eller hvad?

Hvordan skulle det lige kunne ske?
Mig bekendt er der ikke nogen pligt til at reagere på overtrædelser af
Færdselsloven.

/Per

Fra : Melanie

Dato : 12-09-05 18:20

> [...]
> Pas på det ikke er dig der kommer ind og sidde, hvis du ikke reagerede på
> "lovovertrædelsen", men det gjorde du vel også, eller hvad?

Hej Leif

Nu er det sådan at denne bekendte bor lige op til seminariet jeg går på.
Derfor så jeg ham forlade sin grund i bilen, da jeg ankom til skolen. Jeg
har ikke snakket med ham sidden han lige kom ud. Hvad er det lige jeg kunne
have gjort? Ringet og meldt at jeg så ham køre ud fra indkørslen og derved
være på seminariet grund, men så ikke hvilke retning han kørte i derefter.
Ej det holder ikke.

Mvh Melanie

Fra : blue

Dato : 12-09-05 18:47

> [...]
> være på seminariet grund, men så ikke hvilke retning han kørte i derefter.

Nej, det gør det ikke. Du har ingen pligt til hverken at hindre ham i at
køre eller til at kontakte politiet. Ser du ham køre jævnligt, synes jeg
dog, du skulle fortælle politiet om det.

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-05 19:37

> [...]
> køre eller til at kontakte politiet. Ser du ham køre jævnligt, synes jeg
> dog, du skulle fortælle politiet om det.

Og set hjælper såmænd ikke.
Hos os har vi et menneske, der er fradømt kørekortet 44, skriver fire og
fyrre gange..!!
Og han kører stadig. Beruset.

MVH
Egon

Fra : blue

Dato : 12-09-05 20:54

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Og set hjælper såmænd ikke.
> Hos os har vi et menneske, der er fradømt kørekortet 44, skriver fire og
> fyrre gange..!!

Så har det da også hjulpet 44 gange.

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-05 21:06