Lovlige betalingsmidler
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 17:25

Kort og godt: Kan et privat firma afvise at modtage kontanter som betaling
for et tilgodehavende?

Hvis der findes en §, ville det være super. Det drejer sig kun om lige over
10.000 kroner.

På forhånd tak.

Mvh, Ulrik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-09-05 18:07

Ulrik wrote:

> Kort og godt: Kan et privat firma afvise at modtage kontanter som betaling
> for et tilgodehavende?

Et hurtigt svar uden §§: Hvis det ikke er aftalt, kan firmaet ikke
afvise kontanter som betaling.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 19:19

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
(klip)
> Et hurtigt svar uden §§: Hvis det ikke er aftalt, kan firmaet ikke afvise
> kontanter som betaling.

Så langt var jeg også kommet, men det er jo kun en påstand, hvis man ikke
kan dokumentere det.

Tak alligevel!

Mvh, Ulrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-05 18:15

Scripsit "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m>

> Kort og godt: Kan et privat firma afvise at modtage kontanter som betaling
> for et tilgodehavende?

Ikke ensidigt. (Eller rettere sagt: afvise kan man jo altid, men så
skal man nok forvente at komme til at dække sagsomkostninger selv hvis
man bagefter forsøger at bruge retssystemet til at inddrive
tilgodehavendet).

Men det kan naturligvis lade være med at indgå aftaler hvor modparten
ikke på forhånd forpligter sig til at anvende en bestemt betalingsform
ved betalinger ifølge aftalen.

--
Henning Makholm "Er det det med pingvinen?"

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 19:20

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
(klip)
> [...]
>
> Men det kan naturligvis lade være med at indgå aftaler hvor modparten
> ikke på forhånd forpligter sig til at anvende en bestemt betalingsform

Glimrende, men hvem har bestemt det og hvor?

Mvh, Ulrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-09-05 19:34

Scripsit "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m>

> Glimrende, men hvem har bestemt det og hvor?

Det står ikke udtrykkeligt i nogen retskilde. Formelt vil det være op
til rettens at fordele salgsomkostningerne efter et konkret skøn i
hver sag.

Hvis man som sagsøgt møder frem i retten med den oprindelige hovedstol
kontant og i øvrigt i sine svarskrifter har gjort opmærksom på at man
hele tiden har erkendt at skylde dem og allerede før søgsmålet
forsøgte at betale direkte til modparten på dennes adresse eller
forretningssted men blev afvist (antaget at modparten ikke bestrider
dette faktum), vil jeg gerne se den dommer der *ikke* kommer frem til
at vinderen har spildt rettens og sin modparts tid og skal betale alle
omkostningerne.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-09-05 10:58

Ud fra almindelige bevis-overvejelser vil jeg tro, at der skal
foreligge en skriftlig aftale, hvoraf det fremgår, der ikke kan
betales kontant.

Alternativt skal det være en stærk kutyme i den slags aftaler eller
lignende.

En påstand om at det blev sagt hurtigt ved aftaleindgåelse kan ikke
bruges til så meget.

Mvh
Kevin Edelvang