Sonofon og afsendelse rapporter
Fra : Joke

Dato : 26-08-05 08:10

Hejsa

har lige set på min forbrugsspecifikation at Sonofon er begyndt at opkræve
for afsendelses rapporter 10 øre stykket.

Jeg var ikke blevet varslet dette og de har nu krediteret mig herfor. Han
sagde de havde varslet det gennem pressen men hvad hjælper det når man er i
tyrkiet i den periode eller hvis man ikke læser aviser.

Syntes bare lige i andre der bruger Sonofon lige skal vide at det koster
kassen at få en rapport 10 øre ekstra på 20 øres besked er noget af en
stigning eller hvis den ikke afleveres 1. gang bliver det 20 øre ekstra.

Så for mig er det blevet tid til at kigge mig om efter et nyt selskab.

Hilsen

Johnny

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-08-05 08:33

"Joke" <lpogjpspamershit@hotmail.com> skrev:

> [...]
> herfor. Han sagde de havde varslet det gennem pressen men hvad
> hjælper det når man er i tyrkiet i den periode eller hvis man ikke

Man kan ikke lovligt varsle ændringer af abonnementsbetingelserne
gennem pressen.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/lovindgang/markedsfoeringsloven/1-god-skik/aftaler/kontraktvilkaar/vilkaarsaendringer/varsling-af-prisstigninger/

Du bør kræve det opkrævne beløb tilbage fra Sonofon med renter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : hansen

Dato : 26-08-05 11:24

"Joke" <lpogjpspamershit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stigning eller hvis den ikke afleveres 1. gang bliver det 20 øre ekstra.
>
> Så for mig er det blevet tid til at kigge mig om efter et nyt selskab.

Det er da ingenting.
Jeg betalte sidst 87 kr. for at få sendt én faktura med posten. Sonofon
insisterer på, at det IKKE er en fejl. Godt nummerportering er indført...

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-05 14:38

> Jeg betalte sidst 87 kr. for at få sendt én faktura med posten.

87 kroner for at få tilsendt en faktura? Tvivler..

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : hansen

Dato : 26-08-05 14:46

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse

> 87 kroner for at få tilsendt en faktura? Tvivler..

Det må du selv om, men det gjorde jeg. Eller rettere 3*29 kr...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-08-05 15:15

on 26-08-2005, hansen supposed :

> Det må du selv om, men det gjorde jeg. Eller rettere 3*29 kr...

Er det så 1 faktura eller 3 fakturaer ?

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 26-08-05 15:59

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in

> on 26-08-2005, hansen supposed :

> Er det så 1 faktura eller 3 fakturaer ?

De 29 kr er nævnt i takstoversigten. Der står meget tydeligt, at hvis ikke
man er tilmeldt PBS, vil man blive opkrævet 29 kr om måneden i
abonnementsafgift.

Troede nemlig selv jeg var blevet fuppet - men det står der. Højt og
tydeligt. Og jeg har skrevet under på det. Jeg troede det var 29 kr pr
faktura, men det står med kr. pr. md, og så er det ligesom ok...

Mht det med varsling af SMS kvittering, så hedder det sig, at VÆSENTLIGE
ændringer i abonnementsforholdet skal varsles kunden direkte. Små
ændringer, som ikke umiddelbart har betydning for kundens
abonnementsforhold, skal varsles med 45 dage gennem medierne.

Du er ikke tvunget til at modtage leveringsrapporter - det er noget du selv
vælger.

Derimod er ændringer i abonnementspriser og samtaletakster noget de skal
varsle dig direkte - da du ikke selv kan vælge dette fra, om man så må
sige.

Og nej - jeg har ingen økonomisk interesse i hverken sonofon eller andre
teleselskaber - jeg er bare træt af at høre folk på tv og i medierne brokke
sig over noget, de selv har skrevet under på.

/Bent.

Fra : hansen

Dato : 26-08-05 20:52

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> on 26-08-2005, hansen supposed :

> Er det så 1 faktura eller 3 fakturaer ?
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Èn. Skriver en!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-05 00:20

hansen has brought this to us :

> Èn. Skriver en!

Okay, var bare fordi du skrev 3*29kr jeg blev lidt forvirret.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-05 16:42

> Det må du selv om, men det gjorde jeg. Eller rettere 3*29 kr...

Mener du ikke, at du betalte 29 kroner i abonnement om måneden fordi du ikke
var tilmeldt PBS?

Fra : hansen

Dato : 26-08-05 20:54

> Mener du ikke, at du betalte 29 kroner i abonnement om måneden fordi du
ikke
> var tilmeldt PBS?

For at få til sendt én faktura (på grund af ingen tilmeldelse til PBS) skal
jeg betale 3 * 29 kr.
1 * 29 havde været i orden (TDC tager vist 25 kr.)..

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-05 21:29

> For at få til sendt én faktura (på grund af ingen tilmeldelse til PBS)
> skal
> jeg betale 3 * 29 kr.
> 1 * 29 havde været i orden (TDC tager vist 25 kr.)..

Hvor mange måneder gjaldt fakturaen for?

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 26-08-05 21:30

"hansen" <hansen@æøå.dk> wrote in

> [...]
> skal jeg betale 3 * 29 kr.
> 1 * 29 havde været i orden (TDC tager vist 25 kr.)..

Nej ... læs takstoversigten for dit abonnement - du betaler 29 kr pr måned
i abonnement, når du ikke er tilmeldt PBS.

Der står ikke "gebyr for faktura" eller lignende. Der står
"abonnementsafgift" ...

Så selvom du kun får en faktura 1 gang hver 3. måned, betaler du 29 kr pr
måned i abonnementsafgift, og på din faktura vil du derfor se 3 x 29 kr.

Så du betaler for det du har underskrevet. Tilmeld kontoen PBS, så
slipper du helt for dette.

/Bent

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-08-05 16:07

Bent The Nighthawk <nighthawk9400@REMOVEMEyahoo.dk> skrev:

> Du er ikke tvunget til at modtage leveringsrapporter - det er
> noget du selv vælger.

Øh du er heller ikke tvunget til at bruge telefonen eller med andre ord
dit argument holder ikke.

> Og nej - jeg har ingen økonomisk interesse i hverken sonofon eller
> andre teleselskaber - jeg er bare træt af at høre folk på tv og i
> medierne brokke sig over noget, de selv har skrevet under på.

Sonofons abonnementsbetingelser er ugyldige hvad angår varsling og vil
blive tilsidesat som værende urimelige i henhold til aftaleloven. En
ændring af priserne er altid en væsentlig ændring af abonnementet og
skal varsles direkte overfor kunden pr. brev.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 26-08-05 16:39

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> ændring af priserne er altid en væsentlig ændring af abonnementet og
> skal varsles direkte overfor kunden pr. brev.

ikke korrekt.

Se telestyrelsens hjemmeside:

http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024612#hvordanaendre

--- snip ---
"Hvordan kan teleselskabet ændre vilkårene i aftalen?
Et teleselskab har lov til at ændre vilkårene i aftalen, f.eks. priser og
opsigelsesvarsel. Derfor skal du være forberedt på, at den oprindelige
aftale eller dele af den kan blive ændret.
Teleselskaberne skal med et varsel på mindst en måned, informere om
ændringer i priser og vilkår, der gælder for udbudet. Hvis der
udelukkende er tale om en ændring til fordel for kunden (f.eks. en
prisnedsættelse), kan selskabet dog gennemføre ændringen uden forudgående
varsel."
--- snip ---

Der står ikke noget om at man skal varsle kunden direkte ....

På forbrug.dk står der:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-
loven/retningslinier/telehyrdebrev/

-- snip ---
"Under punkt 5.2. - varsling af ændringer i aftalen er anført: ”Alle
ændringer i aftalevilkår, priser mv., der er til ugunst for forbrugeren,
skal varsles. Varsling af væsentlige ændringer bør ske ved individuel
meddelelse til den enkelte forbruger, enten pr. brev eller efter aftale
pr. e-mail, såfremt varslingen tillige fremgår tydeligt af den
erhvervsdrivendes hjemmeside. Ved varsling af ændringer er det vigtigt,
at meddelelsen om ændringen kommer til forbrugerens kundskab. Den
erhvervsdrivende bør derfor anvende en form og fremgangsmåde, der kan
sikre dette. Såfremt det er særlig fremhævet og aftalt med forbrugeren,
kan varsling af ændringer f.eks. ske i en betalingsoversigt eller
lignende. Såfremt det er særligt fremhævet og aftalt mellem forbrugeren
og den erhvervsdrivende, kan ændringer af mindre væsentlig karakter
varsles over for forbrugeren ved annoncering i landsdækkende dagblade
eller ved fremsendelse af en skriftlig meddelelse, eventuelt i
forbindelse med udsendelse af en opkrævning. Alle ændringer bør varsles
således, at forbrugeren som minimum har 14 dage til at opsige aftalen"
-- snip ---

Såfremt det er særligt fremhævet og aftalt mellem forbrugeren og den
erhvervsdrivende, kan ændringer af mindre væsentlig karakter varsles
overfor forbrugeren ved annoncering i landsdækkende dagblade....

Jeg mener faktisk at sonofon skriver dette i deres "generelle
betingelser", og da kunden jo underskriver abonnementsbetingelserne, ja
så har han/hun jo bekræftet at dette er ok overfor sonofon.

Jeg er bange for at det er dig der ikke har ret.
/Bent

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 26-08-05 16:50

Bent The Nighthawk <nighthawk9400@REMOVEMEyahoo.dk> wrote in

vil også lige tilføje tillægget til udbudsbekendtgørelsens §7,
hvor der meget tydeligt står:

--- snip ---
"Kommentar: Efter udbudsbekendtgørelsens § 7 skal teleselskabet varsle alle
ændringer i vilkår og priser, der er til ugunst for forbrugeren, så
forbrugeren får mulighed for at opsige aftalen senest med virkning fra det
tidspunkt, hvor ændringen træder i kraft. Varslet skal være på mindst en
måned og indeholde oplysning om opsigelsesretten. Der sondres som
udgangspunkt ikke mellem væsentlige og mindre væsentlige ændringer.
Udbudsbekendtgørelsen tager ikke stilling til, hvordan varsling kan ske, og
reglerne sondrer ikke mellem ændringer, der foretages i eller uden for
bindingsperioden.

--> Teleselskabet skal ved hver ændring konkret vurdere, om der er tale om
en væsentlig ændring, som kræver individuel varsling. For så vidt angår
længden af varslet, bør det sikres, at forbrugeren får en reel mulighed for
at opsige aftalen."
--- snip ---

Telestyrelsen og Teleankenævnet skelner mellem "Væsentlige" og "ikke-
væsentlige" ændringer (Forbrugerjura 2003, punkt 6.4.10[7]).

TDC fik slag fordi de hævede SMS til udlands prisen fra 0,20 kr til 3,00 kr
pr stk, hvilket også er enormt. (Se fx Teleankenævnets afgørelse under
j.nr.10.13-0904-03[2]).

Det er ikke "væsentligt" at blive pålagt 10 øre for at modtage en SMS
kvittering. Du har altid mulighed for at slå denne funktion fra, uden at
dit abonnement bliver forringet af den grund.

/Bent

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-08-05 16:41

> En ændring af priserne er altid en væsentlig ændring af abonnementet og
> skal varsles direkte overfor kunden pr. brev.

Vil det være lovligt at oplyse det via en tekstinformation på kundens
månedlige faktura?

Fra : C Howard

Dato : 26-08-05 17:44

> Vil det være lovligt at oplyse det via en tekstinformation på kundens
> månedlige faktura?

Det må det da være, eller en SMS for den sags skyld

Fra : C Howard

Dato : 26-08-05 17:41

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Øh du er heller ikke tvunget til at bruge telefonen eller med andre ord
> dit argument holder ikke.

Jeg synes da hans argument holder.

> [...]
> ændring af priserne er altid en væsentlig ændring af abonnementet og
> skal varsles direkte overfor kunden pr. brev.

Sludder, rapport er ikke en del af abonnementet!
Får du måske brev hver gang TDC ændre takster til udlandet?

Carsten

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-08-05 11:39

"C Howard" <c.howard@get2net.dk> skrev:

> Sludder, rapport er ikke en del af abonnementet!

Øh nå. Men så skal man jo heller ikke betale for det vel!

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 29-08-05 12:57

> Øh nå. Men så skal man jo heller ikke betale for det vel!

Hmm... sms kvitteringer er en tillægsydelse, som du kan vælge
at bruge eller ej - og betale for det hvis du gør.

Så der er ikke en del af abonnementet, det er en tillægsydelse.

/Bent

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-08-05 14:17

> Hmm... sms kvitteringer er en tillægsydelse, som du kan vælge
> at bruge eller ej - og betale for det hvis du gør.

Ja og du kan vælge at ringe eller lade være ligesom du kan vælge at
sende beskeder eller lade være være. Argumentet holder stadig ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 29-08-05 15:48

> Ja og du kan vælge at ringe eller lade være ligesom du kan vælge at
> sende beskeder eller lade være være. Argumentet holder stadig ikke.

-- plonk! ---

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-08-05 16:52

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= laid this down on his screen :

> Ja og du kan vælge at ringe eller lade være ligesom du kan vælge at
> sende beskeder eller lade være være. Argumentet holder stadig ikke.

Det holder da fint - kvitteringen er en ydelse, Sonofon er fri til at
prissætte denne ydelse.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-08-05 16:38

> -- plonk! ---

Tak det varmede.

Bare synd at du ikke kan acceptere, at dit argument blev gennemhullet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-08-05 21:12

> Det holder da fint

Nej.

> - kvitteringen er en ydelse, Sonofon er fri til
> at prissætte denne ydelse.

Ja og alle de andre takster en ydelse sammenhold det med, hvad jeg
har henvist til.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/sager/kontraktsvilkaar-og-aftaleindgaaelse/banks-varsling-af-gebyraendringer-1998/

Sonofonsagen er fuldstændig analog med ovenstående.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 30-08-05 18:36

> Nej.

Er man tvunget til at få tilsendt den der kvittering? Hvis man ikke er hvad
er problemet så?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-05 16:19

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= was thinking very hard :

> Ja og alle de andre takster en ydelse sammenhold det med, hvad jeg
> har henvist til.

Modtagerrapport er en ydelse. Det er vi enige om ikke ?
Sonofon er berettiget til at opkræve betaling for ydelser. Det er vi
også enige om ikke ?
Du er fri til *ikke* at modtage rapporterne. Det er vi også enige om
ikke ?

Om de har varslet det korrekt eller ej har jeg ikke udtalt mig om, det
syns jeg tråden her er drejet væk fra.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-08-05 12:36

"Søren Christensen [8000]" <5161120m001NOOOOSPAM@stofanet.dk> skrev:

> Er man tvunget til at få tilsendt den der kvittering? Hvis man
> ikke er hvad er problemet så?

Prøv nu at læs, hvad der bliver henvist til. Jeg har dokumenteret
adskillige gange, at jeg har ret.

Henvisningen var i det du klippede væk.

Om man er tvunget til noget er uinteressant. Det afgørende er,
at man har indgået et vedvarende kontraktforhold, hvilket inkluderer
priserne for alle ydelser. Enhver ændring i dette skal varsles
direkte overfor kunden og ikke via medierne.

Læs:

Fra : Fischer

Dato : 31-08-05 16:19

> Prøv nu at læs .....

Der hvor jeg kommer fra, kalder man det I har gang i for 'seksuel omgang med
små bevingede insekter'.
Og jeg må desværre sige, at jeg i al fald for d.t.t.m finder diskussionen
dybt uinteressant.

*Fischer

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 31-08-05 16:29

> [...]
> vi også enige om ikke ?
> Du er fri til *ikke* at modtage rapporterne. Det er vi også enige

Det er bedøvende ligegyldigt. Argumentet som en her i tråden anvendte
ER skudt i sænk. Prisændringer i et vedvarende kontraktforhold skal
varsles skriftligt. Det har du mit ord for og det har
forbrugerombudsmandens ord for.

> Om de har varslet det korrekt eller ej har jeg ikke udtalt mig om,
> det syns jeg tråden her er drejet væk fra.

Det er den ikke. Der er flere her i tråden der tror, at fordi det er
frivilligt om man gør brug af en del af abonnementet så kan der ske
ændringer af prisen uden varsel. Dette er så forkert som noget kan
være.

Denne tråd burde aldrig have fortsat længere end mit svar der var det
første og eneste korrekte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 26-08-05 15:53

> Så for mig er det blevet tid til at kigge mig om efter et nyt selskab.

Så vælg www.unotel.dk de er pt det billigste selskab jeg kender til og de
kører på TDC's net. Har selv haft dem i et halvt års tid nu og ingen
problemer whatsoever.

/Søren

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 27-08-05 20:27

fr 26 aug 2005 09:10:11a satte Joke sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

> Så for mig er det blevet tid til at kigge mig om efter et nyt selskab.

Kan kun anbefale Telmore.
Sonofon er sku for dumme.

Har lige hjulpet mine forældre ud af kløerne på dem.

Steven

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 27-08-05 20:36

> Sonofon er sku for dumme.

Jeg elsker de hårdtslående argumenter du altid understøtter dine indlæg med
.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 27-08-05 21:53

lø 27 aug 2005 09:35:50p satte Jeppe Vestergaard sig på en taburet og

> Jeg elsker de hårdtslående argumenter du altid understøtter dine
> indlæg med

Ja hvad fanden skulle jeg ellers have skrevet (ja undskyld mit Franske)
nu har vi snart diskuteret Sonofon op og ned af stolper i News. Det er ikke
første gang at de laver noget rigtigt rigtigt dumt. Dette bliver iøvrigt,
meget pudsigt, understøttet fuldt ud af mine egne oplevelser med Sonofon.

Hvis ikke man er for dum som firma, ligefrem at jage sine kunder væk så ved
jeg snart ikke hvad der skulle være mere passende at sige om dem.

Steven

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 27-08-05 22:10

> [...]
> meget pudsigt, understøttet fuldt ud af mine egne oplevelser med Sonofon.

Hvis de er så dumme, hvorfor er de så stadig nummer 2 på det danske marked?
Jeg påstår på ingen måde at SONOFON er mere eller mindre perfekte end deres
konkurrenter, undrer mig blot over din konstante hetz mod dem som selskab.

Oh well, gider ikke starte nogen diskussion - det er en religionskrig :).

...Men det skal jeg jo sige når man ser hvem jeg arbejder for - hvilket
selskab arbejder du for øvrigt hos?

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 27-08-05 22:59

lø 27 aug 2005 11:10:27p satte Jeppe Vestergaard sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hvis de er så dumme, hvorfor er de så stadig nummer 2 på det danske
> marked?

hmm nummer 2 det må da være på listen over selskaber der bliver klaget
mest over

> Jeg påstår på ingen måde at SONOFON er mere eller mindre
> perfekte end deres konkurrenter, undrer mig blot over din konstante
> hetz mod dem som selskab.

Tja det er jo efter talrtige erfaringer med dem hørt fra andre og ikke
mindst fra mig selv

> Oh well, gider ikke starte nogen diskussion - det er en religionskrig
> :).

Korrekt det var heller ikke ment for at starte en diskution men jeg synes
sku at de slår rekorder for hvad man kan tillade sig hver dag og
alligevel kommer det sku bag på mig at de kan finde på det.

> ..Men det skal jeg jo sige når man ser hvem jeg arbejder for -

Ja det er jo lige det

> hvilket selskab arbejder du for øvrigt hos?

Ja nu vil du tro at jeg arbejder for TDC men det gør jeg slet ikke. Jeg
arbejder hos et it-firma der hedder Specialisterne i Høje Taastrup.
Ganske vidst har de TDC som kunde men det har intet med min holdning at
gøre, den havde jeg længe længe før jeg startede og vi har jo også mange
andre kunder end dem selvom det er dem der bliver nævnt i medierne hele
tiden.

Så nej jeg ser mig selv som uafhængig når jeg siger sådan, men jeg har
dårlige erfaringer med Sonofon som jeg også har været kunde i før i
tiden.

Jeg startede iøvrigt i februar 2005 så du kan også se tilbage på mine
indlæg og se at jeg altid har haft den holdning. Selvom Specialisterne
ville begynde at arbejde sammen med Sonofon så vil jeg stadig have den
holdning indtil at Sonofon er blevet et ordentligt selskab.

Steven

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-08-05 01:38

> Jeg startede iøvrigt i februar 2005 så du kan også se tilbage på mine
> indlæg og se at jeg altid har haft den holdning.

Det er jeg klar over - vi har været omkring emnet før - mente dog at du
arbejdede for TDC eller Telmore (TDC faktisk).

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 28-08-05 02:37

sø 28 aug 2005 02:37:48a satte Jeppe Vestergaard sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Det er jeg klar over - vi har været omkring emnet før

Ja endog flere gange tror jeg

> mente dog
> at du arbejdede for TDC eller Telmore (TDC faktisk).

Nej overhovedet ikke men jeg har Telmore i min private mobil.
Er stor tilhænger af dem da de, ud over at være rimeligt billige, også kan
levere en stort set 100% fejlfri service og har høj oppetid på de langt de
fleste af deres ting. Så skal man jo heller ikke kimse af deres dækning som
er noget af det bedste jeg har set noget firma udbyde.

Nan skal desuden ikke lede ret længe før man finder endog meget tilfredse
kunder.

Steven