/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret - men pengene kommer ikke...
Fra : DS


Dato : 08-09-05 08:15

Hej alle

Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
returretten, ved online handel. Her kommer historien:

Jeg har købt en vare på nettet, men jeg benyttede mig af 14 dages returret
og returnerede varen i helt ubrudt emballage. Sælgeren har modtaget pakken,
da jeg på Post DK track and trace kan se at pakken er modtaget og der er
kvitteret. Så langt så godt.

Sælgeren får en mail på at jeg har fortrudt handelen og at pakken er blevet
sendt tilbage, og jeg oplyser mit kontonummer hvortil pengene skal
overføres. Jeg hører ikke nærmere. Dette sker iøvrigt i starten af august
måned.

Et par uger efter ringer jeg telefonisk til sælger, som lover at pengene
kommer tilbage, og han påstår iøvrigt at han ikke har mit kontonummer. Jeg
mailer nummeret igen, og der sker ikke mere.

Til sidst sender jeg så en mail hvor jeg skriver at hvis jeg ikke har
modtaget pengene inden X dato, så vil jeg sende sagen videre til advokat. I
købeloven står der at sælgeren skal tilbagebetale pengene inden 30 dage
efter at returretten er blevet brugt.

Den frist han får ligger altså efter de 30 dage. Jeg hører ikke noget fra
sælgeren og er nu træt af vedkommende. Det skal iøvrigt siges at der er tale
om en forretning med E-mærke, så tilliden til forretningen burde være i
orden. Virksomheden er enkeltmandsvirksomhed.

Hvad foreslår I nu at jeg gør? Da der er tale om et firecifret beløb, så har
jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at opgive sagen. Mit eget bud går på at
kontakte en advokat, men hvordan står jeg i sagen?

Hvis jeg nu vinder sagen, vil sagsomkostningerne som jeg får tilkendt, være
nok til at dække advokatens salær i en sag af denne størrelse? Jeg går ud
fra at der først skal falde dom i sagen, før man evt. senere kan sende den
over i fogedretten.

På forhånd tak for hjælpen :)

DS



 
 
Kevin Edelvang (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 08-09-05 08:56

DS wrote:

> Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
> returretten, ved online handel. Her kommer historien:

Det skulle vel ikke være så heldigt, at du har benyttet dankort til
handlen? For så kan banken hjælpe dig.

Mvh
Kevin Edelvang

Henrik Stidsen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-09-05 09:05

Kevin Edelvang expressed precisely :
>> Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
>> returretten, ved online handel. Her kommer historien:

> Det skulle vel ikke være så heldigt, at du har benyttet dankort til handlen?
> For så kan banken hjælpe dig.

Han har modtaget varen - så kan banken ikke hjælpe mere. At han har
returneret den betyder ikke at butikken uretmæssigt har trukket
pengene.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Kevin Edelvang (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 08-09-05 10:34

Henrik Stidsen wrote:

> Han har modtaget varen - så kan banken ikke hjælpe mere. At han har
> returneret den betyder ikke at butikken uretmæssigt har trukket pengene.

Når man henvender sig til banken angående uretmæssigt trukket beløb fra
dankort, får man en tro og love-formular (jeg har selv for nylig måttet
benytte sådan en). Ca. midt på skal man krydse af, hvad der er sket. Jeg
valgte (som mange andre) feltet i stil med "handlen er mig helt ubekendt".

Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg
benyttet, beløbet ikke tilbageført".

Mvh
Kevin Edelvang


Henrik Stidsen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-09-05 12:17

It happens that Kevin Edelvang formulated :
> Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg
> benyttet, beløbet ikke tilbageført".

Okay, så blev jeg så meget klogere :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



DS (08-09-2005)
Kommentar
Fra : DS


Dato : 08-09-05 13:59

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
news:432005a7$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik Stidsen wrote:
>
>> Han har modtaget varen - så kan banken ikke hjælpe mere. At han har
>> returneret den betyder ikke at butikken uretmæssigt har trukket pengene.
>
> Når man henvender sig til banken angående uretmæssigt trukket beløb fra
> dankort, får man en tro og love-formular (jeg har selv for nylig måttet
> benytte sådan en). Ca. midt på skal man krydse af, hvad der er sket. Jeg
> valgte (som mange andre) feltet i stil med "handlen er mig helt ubekendt".
>
> Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg
> benyttet, beløbet ikke tilbageført".

Tak for det, jeg må hellere snakke med banken så!

DS



Kim Ludvigsen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 08-09-05 09:22

Den 08-09-05 09.14 skrev DS følgende:
>
> Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
> returretten, ved online handel.
>
> Hvad foreslår I nu at jeg gør? Da der er tale om et firecifret beløb, så har
> jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at opgive sagen. Mit eget bud går på at
> kontakte en advokat, men hvordan står jeg i sagen?

Prøv i første omgang at kontakte e-handelsfonden, der står bag e-mærket.
Det vil ikke koste dig noget, og hvis virksomheden har pengene, kan det
få den til at tage sig sammen og sende dem til dig.

Hjælper e-handelsfondens henvendelse til firmaet ikke, er næste skridt
en advokat. Men jeg er bange for, at det vil være penge ud ad vinduet,
for hvis e-handelsfonden ikke kan få firmaet til at betale, er det
tvivlsomt om det har nogle penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af
spilklassikeren Mastermind.
http://kimludvigsen.dk

Anders Christensen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 08-09-05 15:45

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 08-09-05 09.14 skrev DS følgende:
>
>>
>> Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet
>> mig af returretten, ved online handel.
>> Hvad foreslår I nu at jeg gør? Da der er tale om et firecifret beløb,
>> så har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at opgive sagen. Mit eget bud
>> går på at kontakte en advokat, men hvordan står jeg i sagen?
>
>
> Prøv i første omgang at kontakte e-handelsfonden, der står bag e-mærket.
> Det vil ikke koste dig noget, og hvis virksomheden har pengene, kan det
> få den til at tage sig sammen og sende dem til dig.
>
> Hjælper e-handelsfondens henvendelse til firmaet ikke, er næste skridt
> en advokat. Men jeg er bange for, at det vil være penge ud ad vinduet,
> for hvis e-handelsfonden ikke kan få firmaet til at betale, er det
> tvivlsomt om det har nogle penge.

Spørgeren skriver at virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, så hvis
firmaet ingen penge har må man jo gå efter indehaveren.

--
Mvh Anders Christensen

Kim Ludvigsen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 08-09-05 16:26

Den 08-09-05 16.44 skrev Anders Christensen følgende:

> Spørgeren skriver at virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, så hvis
> firmaet ingen penge har må man jo gå efter indehaveren.

Ja, men det hænger gerne sammen. Hvis firmaet ikke har penge, har
indehaveren det normalt heller ikke. Den bedste løsning er nok at gå i
banken. Jeg troede eller ikke, man kunne få tilbageført pengene, når man
udnytter sin returret, men åbenbart. Kikser det, kan han henvende sig
til e-handelsfonden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.
http://kimludvigsen.dk

per christoffersen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 08-09-05 16:55


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:43205811$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja, men det hænger gerne sammen. Hvis firmaet ikke har penge, har
> indehaveren det normalt heller ikke. Den bedste løsning er nok at gå i
> banken. Jeg troede eller ikke, man kunne få tilbageført pengene, når man
> udnytter sin returret, men åbenbart.

Man kan, ifølge Forbrugerstyrelsen, få pengene tilbageført, hvis man
udnytter sin returret ved ikke at acceptere modtagelsen af forsendelsen.
Hvorfor det lige er, at der er forskel på hvordan man udnytter sin
fortrydelsesret, siger de til gengæld ikke noget om

/Per



Peter Lykkegaard (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-09-05 17:48

"per christoffersen" wrote

> Man kan, ifølge Forbrugerstyrelsen, få pengene tilbageført, hvis man
> udnytter sin returret ved ikke at acceptere modtagelsen af forsendelsen.

Korrekt

> Hvorfor det lige er, at der er forskel på hvordan man udnytter sin
> fortrydelsesret, siger de til gengæld ikke noget om
>
Det er forskellen på ikke modtaget (afvist) og modtaget
Den må da være lige til højre fod

- Peter



Lars Hansen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-09-05 11:50

Den eneste måde du hurtigt og med garanti kan få pengene tilbage er ved -
som Kevin siger - at henvende dig til din bank og spille intetvidende mens
du sætter et kryds på formularen...

Fogedret, e-handelsfond og advokat er spild af tid og penge...

-.-----------------
>
> På forhånd tak for hjælpen :)
>
> DS
>
>



Peter Lykkegaard (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-09-05 17:47

"Lars Hansen" wrote

> Den eneste måde du hurtigt og med garanti kan få pengene tilbage er ved -
> som Kevin siger - at henvende dig til din bank og spille intetvidende mens
> du sætter et kryds på formularen...
>
Jeg vil formode at det vil være strafbart på et eller andet niveau

- Peter



Lars Hansen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-09-05 18:18

Det er meget muligt. Men hvis det er tilfældet skal der lige føres beviser
først, hvilket nok bliver lidt svært...Banken er vel mere eller mindre
ligeglad da de bare skal have en at hænge sorteper på hvis der går
hårdknuder i det (derfor formularen). Sælger vil nok ikke begynde at råbe op
hvis han er på vej i betalingsstandsning eller bare er en svindler. Som sagt
er advokatbistand spild af tid og penge i en sag som denne.....Hvis sælger
er "smart" skal du bare være endnu "smartere"...

-------

>>
> Jeg vil formode at det vil være strafbart på et eller andet niveau
>
> - Peter
>



Peter Lykkegaard (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 08-09-05 20:24

"Lars Hansen" wrote

> Det er meget muligt. Men hvis det er tilfældet skal der lige føres beviser
> først, hvilket nok bliver lidt svært.

Næhh det er ganske enkelt
En "forkert" tro og love erklæring samt en postkvittering hvor du har
kvitteret for modtagelsen

> Banken er vel mere eller mindre ligeglad da de bare skal have en at hænge
> sorteper på hvis der går hårdknuder i det (derfor formularen).

Tro og love erklæringen er ikke bankens bevis det er dit bevis
Banken udfører blot den transaktion du har bedt dem om

> Sælger vil nok ikke begynde at råbe op hvis han er på vej i
> betalingsstandsning

Næh, men bestyrer af konkursboet bør råbe højt

> eller bare er en svindler.

Hvorfor ikke?

> Som sagt er advokatbistand spild af tid og penge i en sag som denne.....

Sandsynligvis

> Hvis sælger er "smart" skal du bare være endnu "smartere"...
>
Jeg vil hellere være klogere, men dig om det

- Peter



Lars Hansen (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 08-09-05 21:35

Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
et baseballbat, så kommer pengene nok...

--------------------
> Jeg vil hellere være klogere, men dig om det
>
> - Peter



Jens B (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens B


Dato : 09-09-05 07:40

Lars Hansen wrote:
> Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
> et baseballbat, så kommer pengene nok...
>
Hvorfor topposter du ?



Søren G (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 13-09-05 14:49


"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> wrote in message
news:4320a06d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
> et baseballbat, så kommer pengene nok...

Lad os se. Først giver man en person ens navn og adresse (for at få sendt
pakken). Derefter møder man op og truer samme person med et baseballbat.

Dagens Quiz : Hvor svær tror du, at du er at finde når personen anmelder dig
for trusler om vold ?

--
Søren



Carsten Riis (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 08-09-05 13:08

DS skrev den 08-09-2005 09:14:

> Til sidst sender jeg så en mail hvor jeg skriver at hvis jeg ikke har
> modtaget pengene inden X dato, så vil jeg sende sagen videre til advokat. I
> købeloven står der at sælgeren skal tilbagebetale pengene inden 30 dage
> efter at returretten er blevet brugt.
>

Købeloven?


--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste