En bestyrelses beslutningsdygtighed?
Fra : @ndersen

Dato : 07-09-05 16:28

Hej alle!

Jeg har et kringlet spørgsmål, som jeg vil forsøge at forklare så tydeligt
som muligt.

Kan en hovedbetyrelse i en forening opnå flertalsbeslutning i perioden
mellem to bestyrelsesmøder, blot ved, at administrationen sender en E-mail
til alle medlemmer af hovedbestyrelsen med et spørgsmål, hvorefter
bestyrelsesmedlemmerne svarer enkeltvis? Forstået på den måde, at de enkelte
medlemmer imellem ikke ved hvad de andre har svaret, og der i sagens natur
ikke findes et referat, da der jo ikke har været noget fysisk møde.

Det skal så lige nævnes, at der i foreningens vedtægter står følgende.

Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller næstformanden
og yderligere halvdelen af medlemmerne er til stede.

Stk. 3. Beslutning træffes af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer ved
almindeligt stemmeflertal. Står stemmerne lige, gør formandens eller, i
dennes fravær, næstformandens stemme udslaget.

Stk. 4. I en protokol optages en kort beretning om forhandlingerne.
Beretningen underskrives af mødets deltager

Mvh

@ndersen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-05 18:44

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkelte medlemmer imellem ikke ved hvad de andre har svaret, og der i
> sagens natur ikke findes et referat, da der jo ikke har været noget fysisk

Det kan den formodentlig godt. I de fleste foreningsvedtægter vil
bestyrelsen have en udstrakt frihed til at fastsætte sin egen
forretningsorden, og hvis alle bestyrelsesmedlemmer er med på proceduren
burde der ikke være nogle problemer i det.

Bestyrelsen skal jo også have en vis frihed til at arbejde mellem møderne

Hvis beslutningen er af en vis betydning, vil det sikkert være på sin plads
at referere den på næste møde, så den indgår i referatet.

/per

Fra : @ndersen

Dato : 07-09-05 19:10

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan den formodentlig godt. I de fleste foreningsvedtægter vil
> bestyrelsen have en udstrakt frihed til at fastsætte sin egen
> forretningsorden

Skal det så ikke fremgå tydeligt af forretningsordenden, at man kan opnå
beslutningsdygtighed via E-mails, og skal denne forretningsorden så ikke
være offentligt tilgængelig for medlemmerne ligesom vedtægterne?

Mvh
@ndersen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-05 19:23

> [...]
> beslutningsdygtighed via E-mails, og skal denne forretningsorden så ikke
> være offentligt tilgængelig for medlemmerne ligesom vedtægterne?

Hvis bestyrelsen selv fastsætter sin forretningsorden, kan den også selv
ændre på den, når den har lyst.
Derfor er der ikke den store grund til at hænge sig så meget i de formelle
detaljer.
En bestyrelse er der jo for at bestyre...

Hvad er det egentlig dit problem er+ - jeg fornemmer at der ligger mere bag
end blot en almindelig intresse for foreningsjura

/Per

Fra : @ndersen

Dato : 07-09-05 19:47

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-05 20:40

> [...]
> bestyrelsesmedlem forlangte, at kun de medlemmer af bestyrelsen som kunne
> godkende forslaget underskrev det med navns nævnelse.

Så tror jeg lyset skal rettes et andet sted hen, nemlig på administrationens
håndtering af sagen.
Det omtalte bestyrelsesmedlem må bringe forløbet op i bestyrelsen til
drøftelse.
Hvis hans protester ikke er blevet viderebragt kan det jo være en alvorlig
sag.

/Per

Fra : @ndersen

Dato : 07-09-05 21:03

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis hans protester ikke er blevet viderebragt kan det jo være en alvorlig
> sag.

Det er også vores opfattelse. Men administrationens ledelse mener ikke at
der er grund til kritik af den person i administrationen som har
tilbageholdt et bestyrelsesmedlems protest mod forslaget.

Jeg takker for dit svar.

Mvh
@ndersen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-09-05 22:03

> [...]

> der er grund til kritik af den person i administrationen som har
> tilbageholdt et bestyrelsesmedlems protest mod forslaget.

Hold administrationen udenfor, - det er en sag for bestyrelsen.
Og bestyrelsen burde jo altså bestemme over administrationen...

/Per

Fra : @ndersen

Dato : 09-09-05 07:23

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hold administrationen udenfor, - det er en sag for bestyrelsen.
> Og bestyrelsen burde jo altså bestemme over administrationen...

I denne her forening er det vist lige omvendt.

Mvh
@ndersen

Fra : Peter

Dato : 08-09-05 16:40

> [...]
> til alle medlemmer af hovedbestyrelsen med et spørgsmål, hvorefter
> bestyrelsesmedlemmerne svarer enkeltvis?

Som udgangspunkt skal bestyrelsen mødes og træffe beslutninger på mødet.

I ganske særlige og uopsættelige situationer kan det måske ske som du
anfører. Men det har bestemt undtagelsens karakter.

Noget andet kan fremgå af vedtægter eller forretningsordenen.

- Ved min vurdering har jeg ikke taget de nye regler om elektronisk GF fra
aktieselskabsloven i betragtning.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : @ndersen

Dato : 09-09-05 07:22

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Noget andet kan fremgå af vedtægter eller forretningsordenen.

Vil det sige, at hvis ikke det fremgår af forretningsordenen at man kan opnå
enighed pr. E-mail, så skal man holde sig strengt til vedtægterne som
siger, at Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller
næstformanden og yderligere halvdelen af medlemmerne er til stede. Altså
fysisk til stede?

Mvh
@ndersen

Fra : Peter

Dato : 09-09-05 10:47

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> som siger, at Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller
> næstformanden og yderligere halvdelen af medlemmerne er til stede. Altså

Ja. Jeg ville forudsætte de skal være fysisk til stede.

/Peter

Fra : Geert Lund

Dato : 09-09-05 13:46

@ndersen wrote:

> [...]
> siger, at Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller
> næstformanden og yderligere halvdelen af medlemmerne er til stede. Altså

Æh nej, det kan man vist ikke konkludere. Det er jo op til en tolkning,
alm. praksis i foreningen/bestyrelsen, om nogen gør indsigelser osv.
osv. - der findes ikke noget decideret lovgivning om hvad man må i en
forening og bestyrelsen kan således mere eller mindre regulere sine egne
arbejdsmetoder så længe ingen gør indsigelser.

Mener man som medlem at fx bestyrelsen ikke varetager foreningens
interesser i forhold til de af generalforsamlingen vedtagne vedtægter,
er det således op til medlemmerne at få indkaldt til (ekstraordinær-)
generalforsamling og få stillet mistillidsvotum til bestyrelsen og få
valgt en ny. Eller at få klarificeret vedtægter og foreningens øvrige
love, regler, arbejdsbeskrivelser etc.

Altså - der findes ingen juridisk lov der justerer hvornår noget er
rigtigt eller forkert i forhold til vedtægter, forretningsorden,
arbejdsplaner, politiske programmer, resolutioner osv.

Og jeg ville finde det yderst mærkeligt i en alm. fungerende forening
hvis man ikke havde aftalt regler i bestyrelsen for hvordan man laver
beslutninger mellem bestyrelsesmøderne når dette måtte være påkrævet.

Geert Lund