Klippekortordning, færdselsloven § 43 a o~
Fra : anders majland

Dato : 07-09-05 14:31

Politiets Bødekatalog:
Klippekortsordning
Overskridelse af hastighedsgrænse med mere end 30 pct. (færdselslovens §
42-43 a eller anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden
afmærkning).

Færdselsloven:
§ 43 a. For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42 aldrig
overstige 45 km i timen. For ikkeregistreringspligtig knallert må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.

Af ovenstående er der ingen tvivl om at en overskridelse på mere 30%
(72km/t) på en registreringspligtig knallert kan give et klip - Men hvad med
en ikke indregistreringspligtige knallerter ?

Argument:

Der er jo strammet op på reglerne så f.eks bøden for at køre 80km/t i en
50zone er 2000kr som en overtrædselse af § 4 for begge knallertyper, mens
bøden for "bare" at køre for hurtigt i forhold "§ 43 a" er 500kr. Føreren af
en registreringspligtig knallert vil oveni få et klip for at køre mere end
30% for stærk og havde det været mere end 80 istedet for 80 også direkte en
betinget frakendelse. Da de 30% for stærkt også regnes efter § 43 a vil det
altid betyde klip ved hastigheder over 72km/t.

Så en registerringspligtig knallert der føres med 80km/t på en landevej hvor
80km/t er skiltet hastihed risikerer en bøde på 500kr og et klip ...
Men hvad med en ikke registerringspligtig knallert med samme fart og samme
sted. - slipper føren da med en bøde på 500kr ?

Men risikerer man klip som fører af en ikke indregistreringspligtig knallert

Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Søren G

Dato : 07-09-05 15:02

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:431eebb3$0$18644> Af ovenstående er der ingen tvivl om at en
overskridelse på mere 30%
> (72km/t) på en registreringspligtig knallert kan give et klip - Men hvad
med
> en ikke indregistreringspligtige knallerter ?

Umiddelbart nej, da man (populært sagt) ikke benytter sit kørekort for at
føre en ikke indreggistreringspligtig knallert.
Man får vel heller ikke klip i kørekortet for at køre 65 km/t på sin cykel
hvor man må køre 50 km/t.

> Så en registerringspligtig knallert der føres med 80km/t på en landevej
hvor
> 80km/t er skiltet hastihed risikerer en bøde på 500kr og et klip ...

En registreringspligtig knallert føres jo på ens kørekort (kræver kørekort).

> Men hvad med en ikke registerringspligtig knallert med samme fart og samme
> sted. - slipper føren da med en bøde på 500kr ?

Vil jeg mene, da det ikke kræver kørekort får at føre den ikke
registreringspligtige knallert. Ligesom mit eksempel med cyklen og cyklisten
i en djævelsk god form.

> Men risikerer man klip som fører af en ikke indregistreringspligtig
knallert

Jeg vil mene nej.

--
Søren

Fra : anders majland

Dato : 07-09-05 16:13

> Man får vel heller ikke klip i kørekortet for at køre 65 km/t på sin cykel
> hvor man må køre 50 km/t.

Nej men cykler er heller ikke nemt i de paragraffer - ikke
registreringspligtig knallert er nævnte i 43a.

(Kan man overhovedet få en hastighedsbøde på cykel ? - der er jo ikke krav
om et speedometer på sådanne)

/A

Fra : Søren G

Dato : 08-09-05 08:03

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:431f058d$1$18640> (Kan man overhovedet få en hastighedsbøde på
cykel ? - der er jo ikke krav
> om et speedometer på sådanne)

Det er der heller så vidt jeg ved heller ikke på en ikke
registreringspligtig knallert (min gamle knallert havde f.eks ikke noget
speedometer, selvom den blev købt fabriksny).

Mangel på speedometer gør ikke at man må køre så hurtigt man vil.
--
Søren

Fra : anders majland

Dato : 08-09-05 08:12

> [...]
> registreringspligtig knallert (min gamle knallert havde f.eks ikke noget
> speedometer, selvom den blev købt fabriksny).

Men knallertern er begrænset til 30km/t og det er jo kun få steder hvor
grænsen er lavere ...

> Mangel på speedometer gør ikke at man må køre så hurtigt man vil.

Nope Men hvilke paragraffer skal man sigtes efter ved f.eks at køre
60km/t i byzone på cykel ?

Nu er politiets bødekatalog nok ikke helt fyldesgørende, men det eneste jeg
kan komme på ud fra det er en bøde på 500,- for overtrædelse af FL paragraf
4 stk 1 "færdselstavle eller pile ikke respekteret". Dvs bøden for at køre
for stærkt på cykel vil altid kun være på 500,- uanset overskridelsen
størrelse.

Fra : Søren G

Dato : 08-09-05 08:38

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:431fe6a0$1$18645>
> Men knallertern er begrænset til 30km/t og det er jo kun få steder hvor
> grænsen er lavere ...

Og en registreringspligtig knallert er begrænset til at køre 45 km/t, og det
er jo kun få steder hvor grænsen er lavere, så det er ikke en undskyldning.
http://www.fstyr.dk/sw23101.asp

> Nope Men hvilke paragraffer skal man sigtes efter ved f.eks at køre
> 60km/t i byzone på cykel ?

Samme § som man bliver sigtet efter hvis man overtræder hastighedsgrænsen i
bil ?

> [...]
> 4 stk 1 "færdselstavle eller pile ikke respekteret". Dvs bøden for at køre
> for stærkt på cykel vil altid kun være på 500,- uanset overskridelsen

Formen skal vist også være ud over det sædvandlige hvis man skal højere op i
§ vis overtrædelse af hastighedsgrænsen. *S

--
Søren

Fra : anders majland

Dato : 08-09-05 10:31

>Samme § som man bliver sigtet efter hvis man overtræder hastighedsgrænsen i
>bil ?

Tror jeg ikke - I politiets bødekataloget er cykel ikke nævnt i skemaerne
for hastighedsoverskridelser (De lister ellers næsten alt andet til de 4
bødetakster - kun motorkøretøj, traktor, motorredskab knallert mm)

Fra : Jante

Dato : 08-09-05 08:40

"Søren G" skrev:

> Det er der heller så vidt jeg ved heller ikke på en ikke
> registreringspligtig knallert (min gamle knallert havde f.eks ikke noget
> speedometer, selvom den blev købt fabriksny).

Jo. Se 'Detailforeskrifter for køretøjer', 10.04.042.

/J

Fra : Søren G

Dato : 08-09-05 09:28

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> wrote in message
> Jo. Se 'Detailforeskrifter for køretøjer', 10.04.042.

Du har ret, jeg undskylder...Hvornår er det blevet lavet om ? (hvor føler
man sig egentlig gammel når man skriver det *G)

--
Søren

Fra : Jante

Dato : 08-09-05 10:06

"Søren G" skrev:

> Du har ret, jeg undskylder...

No need for that.

> Hvornår er det blevet lavet om ?

Aner det ikke. Et gæt kan være ved indførelsen af EU-knallerten.

> (hvor føler man sig egentlig gammel når man skriver det *G)

Eller ung (hvis du ikke er gammel nok til at have oplevet det

/J

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-09-05 15:58

Scripsit "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>

> Tror jeg ikke -

Jo. Bestemmelserne om hastighedsgrænser i FÆL kapitel 5 gælder
køretøjer i almindelighed og således også cykler.

> I politiets bødekataloget er cykel ikke nævnt i skemaerne for
> hastighedsoverskridelser

At der ikke findes en standardstørrelse for bøden, betyder ikke at der
ikke kan straffes overhovedet.

Manglen på standardbøde skyldes nok snarere at det er temmelig
sjældent at cyklister overskrider de generelle
hastighedsbegrænsninger. Under de fleste omstændigheder skal man vist
være en ret veltrænet cykelrytter for at komme op over 50 km/t.

(De 30 km/t der er skiltet i mange stillevejsområder kan selv en
halvfed hverdagscyklist som mig nu nok nå med vinden i ryggen, men det
vrimler normalt ikke med færdselspoliti sådanne steder).

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : anders majland

Dato : 12-09-05 09:33

> At der ikke findes en standardstørrelse for bøden, betyder ikke at der
> ikke kan straffes overhovedet.

For lige at citere mig selv:"
[...]

Det da en standardstørrelse ?

/A

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 07-09-05 15:40

On Wed, 7 Sep 2005 15:31:08 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Så en registerringspligtig knallert der føres med 80km/t på en landevej hvor
>80km/t er skiltet hastihed risikerer en bøde på 500kr og et klip ...

Da jeg i sin tid ('98) fik et bødeforlæg for at køre 55km/t på en
45-knallert kunne jeg ikke få størrelsen på bøden til at stemme
overens med hastighedsoverskridelsen.

Da jeg forhørte mig på Politigårdens sekretariat fik jeg at vide at
jeg personligt måtte køre 80km/t på strækningen (fordi jeg har
kørekort) - det måtte derimod ikke min knallert, så bøden var for at
køre på ulovlig knallert, uden hensyn til hastighedsoverskridelse.

Spørgsmålet er så om man har ændret praksis på området.
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : anders majland

Dato : 07-09-05 16:21

> Da jeg i sin tid ('98) fik et bødeforlæg for at køre 55km/t på en
> 45-knallert

Reglerne er ændret siden.

> [...]
> kørekort) - det måtte derimod ikke min knallert, så bøden var for at
> køre på ulovlig knallert, uden hensyn til hastighedsoverskridelse.

Det gamle med en fast bøde for at køre hurtigere end køretøjet må -
eksisterer stadig (paragraf 43a).

Siden da er knallerter også kommet med ved overtrådelser af paragraf 4
(eller er det 42 - der står 4 i kataloget men længere omme omtaler de
istdedet 42) (skiltede hastighedsgrænser).

Dertil er så klippekortet der gælder både for skiltede hastigeder og for
køretøjer med særlige begrænsninger. F.eks 70km/t for lastvogn og 30km/t for
ikke registreringspligtig knallert. En lastvognchauffør risikerer også et
klip ved hastigheder over 91km/t

/A

Fra : blue

Dato : 07-09-05 16:52

meddelelse news:431eebb3$0$18644$14726298@news.sunsite.dk:

> Men risikerer man klip som fører af en ikke indregistreringspligtig
> knallert

Nej - du skal se på §§ 125 og 126:

§ 126, stk. 2.
Føreren skal endvidere frakendes retten til at føre de i § 125 nævnte
køretøjer, hvis føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i
3 forhold, der ikke i sig selv medfører frakendelse af førerretten efter
stk. 1, men som er omfattet af...

§ 125, stk. 1.
Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal
frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i
spirituskørsel.

Det fremgår af § 126, at klippekortordningen kun gælder for de køretøjer,
der er nævnt i § 125 og det er så motordrevne køretøjer, hvortil der kræves
kørekort - der kræves ikke kørekort til en ikke-registreringspligtig
knallert.

Fra : anders majland

Dato : 07-09-05 16:25

Jeg fandt svareret godt gemt på
http://www.politi.dk/CMS.Politi.Web/Templates/Content/ArticleWithIndexPage.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fda%2fborgerservice%2ffaerdsel%2fklippekort%2f&NRNODEGUID=%7bBB362A6A-D3AF-49FD-93D6-32B0AAE6118C%7d&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#SubHeader4

Hvilke køretøjer gælder klippekortsordningen for

Du får et klip for færdselsovertrædelser begået i almindelig
personbil, bus, lastbil, motorcykel, registreringspligtig knallert, traktor
samt motorredskab.