Lejekontrakt og opsigelsesvarsel (igen?)
Fra : David Jensen

Dato : 05-09-05 23:20

Jeg ved godt at lejeaftaler og opsigelsesvarsler er et af de emner der ofte
er oppe at vende her i gruppen, men jeg har ikke kunnet finde et nogenlunde
sikkert svar på nedenstående situation:

Min søster har lejet et hus med en tidsbegrænset lejekontrakt. I denne
kontrakt fremgår det at lejer (min søster) og udlejer har 3 måneders
opsigelse.

Jeg kan forstå, at på trods af den tidsbegrænsede kontrakt, er det ok at min
søster kan opsige lejemålet før lejekontraktens udløb, da hun ikke bliver
stillet dårligere ifht. lejelovens generelle bestemmelser.

Men kan udlejer også lovligt indskrive sig denne ret i lejekontrakten??

Jeg er lidt i vildrede, da jeg kan udlede, at der er en ikke ubetydelig
forskel på en tidsbegrænset kontrakt og en "almindelig" kontrakt.

På forhånd tak for svar og/eller betragtninger.

Med venlig hilsen
David Jensen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 06-09-05 08:58

David Jensen wrote:

> Men kan udlejer også lovligt indskrive sig denne ret i lejekontrakten??

Uden at vide det med sikkerhed, er der vist noget om at udlejer kan det,
netop for tidsbegrænsede lejemål, hvis hans forhold til ejendommen ændrer
sig.

F.eks. kan man forestille sig en ejer der har en ejendom og venter på at en
eller anden sag skal gå i orden (f.eks. en tilladelse til nedrivning, eller
hvad ved jeg). Han må vist godt leje ud på den måde du beskriver, når blot
lejer er gjort bekendt med vilkårene inden vedkommende skrev under.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

Men of vast integrity are seldom popular. They are often crucified

- Dave Mallery

Fra : per christoffersen

Dato : 06-09-05 11:50

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at vide det med sikkerhed, er der vist noget om at udlejer kan det,
> netop for tidsbegrænsede lejemål, hvis hans forhold til ejendommen ændrer
> sig.

Der kan aftales opsigelsesret i et tidsbegrænset lejemål.
Opsigelserne skal så følge de almindelige regler for dette.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 06-09-05 11:58

On Tue, 06 Sep 2005 09:57:41 +0200, Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>hvad ved jeg). Han må vist godt leje ud på den måde du beskriver, når blot
>lejer er gjort bekendt med vilkårene inden vedkommende skrev under.

Hvorforbandet svært er det at give svar i henhold til lejeloven ? Gruppen er for
*kvalificerede svar*.

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den
aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse
bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part
i lejeforholdet misligholder aftalen.

Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned
efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at
flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses
for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

Altså uden opsigelse medmindre det er aftalt, og det ser det ud til det er og
det gælder begge parter i denne sag. Så ja udlejer har den ret.

Din søster kan dog flytte ud inden lejeperioden er slut mod at betale husleje
for den perioden der er tilbage. Hvis det er mere end 3 måneder er det
naturligvis klogt at opsige skriftligt så det kun bliver de 3 måneder der skal
betales for. Hvis der udlejes igen inden for de resterende måneder skal krav på
husleje i den periode ophøre.

Fra : David Jensen

Dato : 06-09-05 12:45

"Grunt" skrev:

> Altså uden opsigelse medmindre det er aftalt, og det ser det ud til det er
> og
> det gælder begge parter i denne sag. Så ja udlejer har den ret.

Tak - det var netop det svar jeg manglede.

Mvh.
David Jensen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-09-05 15:01

Grunt wrote:

> Hvorforbandet svært er det at give svar i henhold til lejeloven ? Gruppen
> er for *kvalificerede svar*.

Hvis det er så let, kan man så ikke bare henvise folk til at undersøge sagen
selv?

Tak for dine venlige ord.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
- Albert Einstein (The World as I See It, 1949)

Fra : Grunt

Dato : 13-09-05 23:07

On Tue, 13 Sep 2005 16:01:22 +0200, Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvis det er så let, kan man så ikke bare henvise folk til at undersøge sagen
>selv?

Det er dig der giver svar, hvis det er det du vil, så gør det, men giv ikke et
Ukvalificeret svar som det du kom med.

>Tak for dine venlige ord.

Dit svar kan ikke bruges til en skid, var det venligt nok.