Offentligt rum..?
Fra : Ole

Dato : 05-09-05 21:57

Er der en advokat, som kan besvare flg. spørgsmål:

Hvad forstår man helt præcist ved begrebet "offentligt rum"?

Fra : Peter

Dato : 05-09-05 22:25

"Ole" <ole@it.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en advokat, som kan besvare flg. spørgsmål:
>
> Hvad forstår man helt præcist ved begrebet "offentligt rum"?

I relation til hvad?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole

Dato : 05-09-05 22:35

I relation til lovgivning generelt, men også i forbindelse med rygeforbud.

Vh. Ole

Fra : Peter

Dato : 05-09-05 22:41

>I relation til lovgivning generelt, men også i forbindelse med rygeforbud.

"Det offentlige rum" kan man ikke bare definere - det skal ske i forhold til
noget konkret.

Prøv at fortælle baggrunden for dit spørgsmål.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 01:50

Alle juridiske termer har vel en rimelig veldefineret betydning. Det er
derfor jeg har stilet dette spørgsmål til en advokat.

Fra : PH

Dato : 06-09-05 02:13

Ole wrote:
> Alle juridiske termer har vel en rimelig veldefineret betydning. Det
> er derfor jeg har stilet dette spørgsmål til en advokat.

De samme termer kan sagtens have forskellig betydning alt efter hvilken lov
du finder dem i. Derfor er det heller ikke altid nok blot at læse, sort på
hvidt, hvad der står i en lov (hint: der er også noget der hedder
lovforarbejder)

Du bliver derfor nødt til at nævne specifikt, i hvilken juridisk sammenhæng
du søger forklaring på termen "offentligt rum", hvis du forventer et
fornuftigt svar.

PH

Fra : Georg

Dato : 06-09-05 02:30

> [...]
>
> Du bliver derfor nødt til at nævne specifikt, i hvilken juridisk
> sammenhæng du søger forklaring på termen "offentligt rum", hvis du

Er en hyrevogn f.eks at regne for et offentligt rum? Hvem bestemmer, om der
må fotograferes, eller foretages kontinuerlig lydoptagelse?

Georg

Fra : Søren G

Dato : 06-09-05 08:53

"Georg" <nomail@nomail.hotdog> wrote in message
> Er en hyrevogn f.eks at regne for et offentligt rum?

I hvilken juridisk sammenhæng (Rygning, fotografering, være nøgen, eller
noget helt fjerde) ?

> Hvem bestemmer, om der
> må fotograferes, eller foretages kontinuerlig lydoptagelse?

Det kommer an på hvor du opholder dig.

--
Søren

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 08:59

> Alle juridiske termer har vel en rimelig veldefineret betydning.

Næh - ikke nødvendigvis.

> Det er derfor jeg har stilet dette spørgsmål til en advokat.

Jeg er advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 09:49

Fint, så lad mig nævne et eksempel. Man diskuterer meget i øjeblikket, om
hvor vidt det skal være tilladt fortsat at ryge i "det offentlige rum". At
der med dette bl.a. tænkes på gader og stræder er der vel ikke nogen tvivl
om, men hvor går grænsen? Er f.eks. et såkaldt værested, hvor folk kan komme
ind fra gaden uden at være medlemmer, således at betragte som offentlig rum
(og derfor underlagt et evt. kommende rygeforbud)?

Vh. Ole, ikke-ryger!

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 09:58

> [...]
> der med dette bl.a. tænkes på gader og stræder er der vel ikke nogen tvivl

Ohhh - se det er jo et politisk spørgsmål, som vi jurister overlader til
politikerne at tage stilling til - dernæst skal vi nok tage os af de
resterende problemer.

Du kan jo påvirke processen og omfanget af begrebet ved at komme tæt på
lovgivningsprocessen.

Hjalp det?

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 13:39

Tak for svaret.

Tjae, - det er bare pudsigt, at medierne konstant anvender begrebet
"offentligt rum" uden samtidigt at forsøge at redegøre for, hvad der (de)
egentlig mener med udtrykket! Og det samme gælder de fleste politikere. -
Men måske skulle man rette henvendelse til Indenrigsministeriet for at høre,
hvad de egentlig konkret har i tankerne, når de bruger begrebet...

Fra : Nette

Dato : 07-09-05 00:28

"Ole" skrev

> [...]
høre,
> hvad de egentlig konkret har i tankerne, når de bruger begrebet...

Det svar vil jeg i hvert fald meget gerne have del i.
Jeg har nemlig også tænkt over det. Gaden KAN være et rum, men måske man
mener RUM, som rigtige rum med fire vægge, når man snakker ang. rygning? For
hvis de vil forbyde alt røg i offentlig rum, så vil de da godt nok få travlt
med røgbetjente rundt omkring. Og hvis man står inde på sin egen side af
hækken og ryger og røgen kommer ud på gaden, er røgen så forbudt?

Nette

Fra : Ole

Dato : 07-09-05 02:12

Hej Nette

Hvis jeg får svar fra nogle af de politikere, som jeg har tænkt mig at
kontakte vedr. dette spørgsmål, så hører du nærmere..!

Vh. Ole

Fra : Nette

Dato : 11-09-05 21:32

"Ole" skrev

> Hvis jeg får svar fra nogle af de politikere, som jeg har tænkt mig at
> kontakte vedr. dette spørgsmål, så hører du nærmere..!

Mange tak.

Nette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-09-05 13:37

Ole wrote:

> Alle juridiske termer har vel en rimelig veldefineret betydning.

Hvis det var sådan, var der dårligt brug for advokater.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 17:20

Den forstår jeg ikke helt. Udtryk som f.eks. "uagtsomt manddrab", "mord",
m.v. betyder vel det samme fra sag til sag, eller..? Hvis ikke, stod det
skidt til med retsvæsenet!

Vh. Ole

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 18:09

> Den forstår jeg ikke helt. Udtryk som f.eks. "uagtsomt manddrab", "mord",
> m.v. betyder vel det samme fra sag til sag, eller..? Hvis ikke, stod det
> skidt til med retsvæsenet!

Der sker ofte en juridisk vurdering når man skal fastslå om der foreligger
uagtsomt manddrab og om der foreligger et mord. Jura er ikke matematik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 20:17

Ja-ja, men det er jo ikke det juridiske skøn i en given sag, som jeg hævder
ligger fast! Om NN skal udførte et "mord", eller om der var tale om
"uagtsomt mandrab", er selvfølgelig noget, som retten skal tage stilling til
i det enkelte tilfælde. Men hvad der i det hele taget menes med udtrykkene
"mord" og "uagtsomt mandrab" er jo IKKE noget, som domstolene skal afgøre
fra sag til sag.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-09-05 22:55

Ole wrote:

> [...]
> "mord" og "uagtsomt mandrab" er jo IKKE noget, som domstolene skal afgøre

Det kan det nu sagtens ende med at blive til. Det er jo bl.a. det,
straffeprocessen går ud på.

Nogle juridiske begreber ligger naturligvis fast. Andre gør ikke, og
skal fortolkes forskelligt i forskellige sammenhænge.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-05 17:56

Peter wrote:
> "Ole" <ole@it.dk> skrev i en meddelelse

> Der sker ofte en juridisk vurdering når man skal fastslå om der foreligger
> uagtsomt manddrab og om der foreligger et mord. Jura er ikke matematik.

Jeg lavet et bevis, der viser at advokater som dig er onde. Det er ren
og skær matematik, hvad enten du tror det eller ej og hvad enten du ikke
forstår det eller ej, ændrer det intet på bevisets sandhed:

Proof:

We all know that lawyers require multiples of time and money.

lawyer = time X money

and according to Benjamin Franklin, "time is money"

time = money

so we have

lawyer = money X money, so lawyer = money^2 (kontrol: det ved alle også
godt er sandt)

from the Bible, we know money is the root of all evil

money = sqrt(evil)

by squaring both sides we have

money^2 = evil

and making the final substitution, we conclude

lawyer = evil

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-05 21:20

Scripsit "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Der sker ofte en juridisk vurdering når man skal fastslå om der foreligger
> uagtsomt manddrab og om der foreligger et mord. Jura er ikke matematik.

Og desuden bruger Straffeloven jo overhovedet ikke ordet "mord". Det
er et ujuridisk dagligsprogsord; anklageskriftet i en mordsag vil lyde
på "drab".

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Ole

Dato : 06-09-05 22:47

Hvilket dog på ingen måde influrerer på min pointe (- og derfor er mindre
interessant i denne sammenhæng).

Vh. Ole

---

Fra : Søren G

Dato : 07-09-05 09:26

"Ole" <ole@it.dk> wrote in message
> Hvilket dog på ingen måde influrerer på min pointe (- og derfor er mindre
> interessant i denne sammenhæng).

Det er da meget relevant, når du spørger efter den juridiske mening med
dagligdags udtrykket "Det offentlige rum". Du har lige fået et fremragende
eksempel på hvordan et almindelig udtryk som man normalt tror vil være at
finde i jura'en ikke eksisterer indenfor jura, og derfor ikke er defineret.
--
Søren

Fra : Jørgen B

Dato : 07-09-05 18:34

Jo, der har Ole nu alligevel ret. Selve betydningen af de nævnte udtryk
(manddrab, mord) hersker der ingen tvivl om. Den ændrer sig ikke fra sag til
sag - heldigvis!

Venlig hilsen

Jørgen (advokat)

http://www.advokathuset.dk

Fra : Ole

Dato : 07-09-05 18:51

Nemlig. Men jeg tror heller ikke, at han har læst det indlæg, som min
kommentar var knyttet til...

- Ole

Fra : Søren G

Dato : 09-09-05 10:10

"Jørgen B" <no.thanks@no> wrote in message
> Jo, der har Ole nu alligevel ret. Selve betydningen af de nævnte udtryk
> (manddrab, mord) hersker der ingen tvivl om. Den ændrer sig ikke fra sag
til
> sag - heldigvis!

Jeg kan myrde en hund, men jeg kan ikke begå manddrab imod den.

--
Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-09-05 12:45

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> "Jørgen B" <no.thanks@no> wrote in message
> til
>
> Jeg kan myrde en hund, men jeg kan ikke begå manddrab imod den.

I juridisk forstand kan du ingen af delene.

Fra : Søren G

Dato : 09-09-05 13:51

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]

Det ved jeg godt, og det var heller ikke pointen med det jeg skrev.

--
Søren