Afkodning af § for indkøbsforeninger i sel~
Fra : hygum

Dato : 01-09-05 09:58

Vi er nogle, der gerne vil starte en økologisk indkøbsforening, der
køber økovarer til salg til primært medlemmerne. Vi har indhentet en
del info om det fra myndighederne. Men i forhold til betaling af skat
er der stadig nogle spørgsmål:

1) Vil vores indkøbsforening høre ind under §15 i
selskabsskatteloven?
2) I så fald: Hvordan skal stk. 2 tydes?
3) Skal man både betale selskabsskat (28%) af omsætningen med
ikke-medlemmer, samt skat udregnet efter §15 stk 2?

ad 1)
Her er et uddrag af paragraffen:
§ 15. Andelsforeninger, der driver virksomhed som indkøbsforeninger,
således at foreningen har til formål at indkøbe, fremskaffe eller
fremstille varer eller at levere tjenesteydelser til medlemmernes
forbrug, skal opgøre indkomsten efter reglerne i stk. 2-4.

Stk. 2. Indkomsten opgøres som 4 pct. af en så stor del af formuen,
som svarer til forholdet mellem andelsforeningens omsætning med
medlemmer og den samlede omsætning, og 6 pct. af den resterende del af
formuen.

Stk. 3. Omsætning med medlemmer udgør andelsforeningens salg til
medlemmer til anvendelse ved udøvelsen af medlemmets bedrift eller ved
udøvelsen af medlemsforeningers medlemmers bedrift. Omsætning med
medlemmer udgør endvidere salg til medlemmer af færdigvarer og
hjælpestoffer til anvendelse i produktionen.

ad 2)
Jeg har et eksempel på min egen forståelse af paragraffen:
Formuen er 100 kr. og salget til ikke-medlemmer udgør 10% af
omsætningen.
Så skal der betales 4% af 90% af formuens 100 kr. i skat, dvs. 3,6% af
100 kr. og 6% af 10% af formuen, dvs. 6 promille af 100 kr. Alt i alt
4,2 kr?

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-09-05 19:46

"hygum" <thomashygum@gmail.com> wrote in news:1125565087.713711.293540
@g43g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> Så skal der betales 4% af 90% af formuens 100 kr. i skat, dvs. 3,6% af
> 100 kr. og 6% af 10% af formuen, dvs. 6 promille af 100 kr. Alt i alt

Din beregning er rigtig nok, bortset fra, at det er indkomsten du opgør
til 4,2 kr. pr. 100 kr i formue.

Skattesatsen er 14,3 pct se § 19 stk 1, så skatten er 0,60 kr pr. 100 kr.
i formue

mvh
Poul Christensen

Fra : hygum

Dato : 01-09-05 22:17

Mange tak. Det klargører tingene. Skal man så herudover betale den
selskabsskat på 28% af salget med ikke-medlemmer?

Fra : hygum

Dato : 01-09-05 22:41

Undskyld, jeg stiller lige et andet spørgsmål: Vi er nogle stykker,
der vil lave en indkøbsforening, hvor vi indkøber økologiske
fødevarer fra grossister til salg til medlemmernes private forbrug.

Er det i selskabskatteloven en "Andelsforening, der driver virksomhed
som indkøbsforening" ( § 1, stk.1 nr. 3) eller en "Brugsforening" (
§ 1, stk.1 nr. 3a)?

Og hvis det er en brugsforening, efter hvilken paragraf i samme lov
opgøres så indkomsten?