Definition på "fjernsynsmodtagere"
Fra : Nygaard

Dato : 23-08-05 13:42

Der har i den seneste tid været noget snak om at man kan spare TV licens ved
at skrotte fjernsynet, og montere et tunerkort i sin PC.

For det første:
Hvis man kigger på kulturministeriets hjemmeside i bekendtgørelse om radio-
og fjernsynslicens (http://www.kum.dk/sw18218.asp), kan man i §1, stk. 3 se,
at "Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere,
såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp
af radio- eller kabelanlæg.".
Giver det ikke DR Licens hjemmel til at opkræve licens fra folk der benytter
sig at ovenstående smuthul?

For det andet:
§1, stk.2: "Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan
gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg."
Hvad hvis der er tale om en monitor, der kun er i stand til at vise
programmer der er sendes i et lukket kabelsystem (Ikke taget fra offentlige
TV kanaler)?

mvh
Nygaard

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-05 14:03

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Giver det ikke DR Licens hjemmel til at opkræve licens fra folk der
> benytter
> sig at ovenstående smuthul?

Jo, men det er ind til videre Licenskontorets politik ikke at gøre det.
Hvorfor ved jeg ikke, men det har de meddelt offentligt, og det har været
gengivet her i gruppen tidligere.

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-08-05 14:46

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Jo, men det er ind til videre Licenskontorets politik ikke at gøre
> det. Hvorfor ved jeg ikke, men det har de meddelt offentligt, og
> det har været gengivet her i gruppen tidligere.

Vidst pga. dekret fra Kulturministeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-08-05 14:01

> [...]
> kabelanlæg.".
> Giver det ikke DR Licens hjemmel til at opkræve licens fra folk der

Jo, det skulle jeg også mene, men i praksis er det ikke noget de gør
(endnu).

> [...]
> Hvad hvis der er tale om en monitor, der kun er i stand til at vise
> programmer der er sendes i et lukket kabelsystem (Ikke taget fra

Har ikke noget at sige hvilke kanaler du kan se, bare det er spredt vha.
radio- eller kabelanlæg.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-08-05 14:21

Scripsit "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk>

> Der har i den seneste tid været noget snak om at man kan spare TV licens ved
> at skrotte fjernsynet, og montere et tunerkort i sin PC.

Det er ikke nødvendigt at montere et tunerkort i sin PC. Det er
tilstrækkeligt at skrotte fjernsynet.

> Giver det ikke DR Licens hjemmel til at opkræve licens fra folk der benytter
> sig at ovenstående smuthul?

Jo. At de alligevel ikke gør det, er et adminstrativt valg.

> [...]
> Hvad hvis der er tale om en monitor, der kun er i stand til at vise
> programmer der er sendes i et lukket kabelsystem (Ikke taget fra offentlige

Hvis programmerne i det lukkede kabelsystem svarer til almindelige
tv-programmer, vil de tydeligvis være omfattet af bestemmelsen. Bliver
monitoren derimod kun brugt til at vise billeder fra
overvågningskameraer, videokonferencer, passagerinformation i
trafikknudepunkter, o.lgn., vil man nok godt kunne argumentere at der
ikke er tale om "programmer" overhovedet.

Lovens definition er i vidt omfang blevet overhalet indenom af den
tekniske udvikling i det seneste årti eller så. Et forsøg på at
anvende den uden for sit oprindelige kerneområde (cirka: modtagere for
levende billeder som i underholdende eller oplysende øjemed spredes
samtidigt til mange husstande eller virksomheder) vil uvægerligt lede
til interessante fortolkningsproblemer. Dette er sandsynligvis også
baggrunden for at DR Licens foretrækker at afvente at
lovgivningsmagten at tager en åben beslutning frem for at bede
domstolene forsøge at fremskrive fortolkningen på egen hånd.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : SoftMan Brian

Dato : 27-08-05 09:34

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]
> trafikknudepunkter, o.lgn., vil man nok godt kunne argumentere at der
> ikke er tale om "programmer" overhovedet.

Er der nogen der så kan forklare denne nyhed:
http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=15782

jeg undrede mig meget.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-05 10:57

It happens that SoftMan Brian formulated :
> Er der nogen der så kan forklare denne nyhed:
> http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=15782

Hvis du som eneste tv-modtager har din PC eller din mobiltelefon skal
du, som reglerne er i dag, ikke betale licens. Dvs, kan du nøjes med at
se TV via et tv-tuner kort på din PC så slipper for du licensen hvilket
nogen nu har opdaget at en del mennesker gør.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 27-08-05 14:30

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> [...]
> se TV via et tv-tuner kort på din PC så slipper for du licensen hvilket
> nogen nu har opdaget at en del mennesker gør.

Du misforstår vist min tvivl. Der er umiddelbart (her i gruppen i hvert
fald) en bred enighed om at de med den nuværende lovgivning har hjemmel til
at opkræve licens for PC med tv tuner, så hvorfor mener DR ikke at loven
dækker det?

Fra : Jante

Dato : 27-08-05 16:33

"SoftMan Brian" skrev:

> [...]
> at opkræve licens for PC med tv tuner, så hvorfor mener DR ikke at loven

Pga. skattestoppet.
Se: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3190778/

/J

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-08-05 16:53

> Pga. skattestoppet.
> Se: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3190778/

Den artikel handler jo om en udvidelse af licensen så alle skal betale,
hvadenten de har fjernsyn eller ej, hvis de f.eks bare har en computer med
internetforbindelse. Den idé synes jeg er latterlig, og det er ikke det
samme som at få dem med TV-tunere i deres PCer til at betale licens, for de
burde allerede idag være omfattet af reglerne om licensbetaling. DR Licens
synes åbenbart ikke at de vil opkræve licens for det.

Jeg kan ikke rigtigt se den store forskel i om folk har et fjernsyn eller en
computer med tv-tuner i. Når tv-tuner programmet er aktiveret, så har
computeren præcist samme funktion som fjernsynet og kan vise de
tv-programmer der er distribueret over antenne- eller kabelanlæg, hvilket
burde udløse betaling af licens efter de nuværende regler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jante

Dato : 27-08-05 17:04

"Martin Sørensen" skrev:

> [...]
> tv-programmer der er distribueret over antenne- eller kabelanlæg, hvilket
> burde udløse betaling af licens efter de nuværende regler.

Det er dog stadig Brian Mikkelsen som med henvisning til skattestoppet
har forbudt DR at opkræve licens for pc og telefoner.

/J

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-08-05 17:34

> Det er dog stadig Brian Mikkelsen som med henvisning til skattestoppet
> har forbudt DR at opkræve licens for pc og telefoner.

Men de differentierer så heller ikke mellem at se tv over internettet (som
let kan brugerbegrænses) og det at se tv over normale kabel- og antenneanlæg
(som ikke uden videre kan brugerbegrænses). Jeg har desuden heller aldrig
set telefoner med tv-tuner indbygget..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-08-05 18:19

"Jante" wrote

> Det er dog stadig Brian Mikkelsen som med henvisning til skattestoppet
> har forbudt DR at opkræve licens for pc og telefoner.

Selvfølgelig skal man ikke betale licens bare fordi man har en PC eller en
telefon
Hvad ville konsekvenserne ikke bliver for firmaerne, da TV licens her
beregnes på en anden end ved private

Lige så selvfølgeligt burde indkøb af TVtuner kort til PC'en udløse et krav
om betaling af licens

Jeg havde faktisk den vildfarelse af at man skal betale licens hvis man
anskaffer et TVtuner - eller rettere har en TVtuner helt generelt
Om den er i brug eller ej er jo underordnet efter gældende regler

Men der er åbenbart gået politik i det eller også er administrationen for
dyr/besværlig i forhold til TVtuner kort

- Peter