Juridisk hjælp søges - skadeserstatning
Fra : Niclas_warner@hotmai~

Dato : 22-08-05 10:33

Hej.
For knap et års tid siden faldt jeg og i den forbindelse har jeg
åbentbart fået et brud på knoglen ved tommelfingeren og hele
ledbåndet er blevet revet over.
Umiddelbart var jeg ikke til læge med det da jeg var overbevist om at
det bare var en kraftig forstuvning eller noget i den retning - derfor
gav jeg den bare hvile.
Problemet er så kommet nu da jeg er i militæret - jeg er simpelthen
blev kasseret efter 3 uger i trøjen pga. skaden. Og lægen på
kasernen sagde at det var en ret alvorlig skade - f.eks. ville jeg
aldrig kunne blive håndværker eller fortsætte karrierren i
militæret.

Mit spørgsmål lyder så på om det er muligt at få en
skadeserstatning fra sit forsikringsselskab?

Fra : MAndersen

Dato : 22-08-05 11:20

<Niclas_warner@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Der er flere mulige forsikringer du kan få erstatning fra.
Hvis det var i forbindelse med arbejde, var du omfattet af en
arbejdsskadeerstatning, og kan få erstatning herfra.

Var det i fritiden, kan du få erstatning fra en fritids- eller
heltidsulykkesforsikring - hvis du havde en sådan.
For at få erstatning fra en ulykkesforsikring, skal skaden være sket som
følge af et nærmere defineret tilfælde i dine forsikringsbetingelser.
Et alm. fald f.eks. over dine egne fødder, betragtes ikke som et
ulykkestilfælde. Der skal være tale om noget udefrakommende der er skyld i
det, f.eks. en anden har spændt ben, en cykel er kørt ind foran dig etc. For
at få erstatning, skal du have en varigt mengrad på min 5%. Får du f.eks.
tilkendt en mengrad på 10% - vil du få 10% af invalidesummen på din
ulykkesforsikring.

Var du medlem af en fagforening på skadestidspunktet, kan du evt. også få
erstatning fra denne. Der er typisk tegnet en kollektiv ulykkesforsikring
sammen med dit fagforeningsmedlemsskab.
Samme vilkår som fritidsulykkesforsikring er gældende - pludselig
udefrakommende skade.

Hvis du har været omfattet af en invaliderente,
uarbejdsdygtighedsforsikring, (har mange navne) kan du få erstatning fra
denne. For at få erstatning fra denne, skal du "blot" have misten min. 15%
af din arbejdsevne - varigt! Er den f.eks. tegnet med en dækning på kr.
80.000 - vil du hvert år til du fylder 60, 62, 65 eller 67 år, eller til du
bliver mindre end 15% arbejdsdygtig, få udbetalt kr. 80.000 årligt, før
skat. Denne forsikring er typisk tegnet sammen med en pensionsopsparing og/
eller livsforsikring

Mvh
MAndersen

Fra : L.Støvring

Dato : 22-08-05 11:11

[...]

Skaden skal anmeldes til forsikringsselskab, og derefter vil
Arbejdsskadestyrelsen sikkert blive bedt om at vurdere om der er grundlag
for at tilkende ménskade - og/eller erhversevnetabserstatning. Dette gøres
naturligvis ikke uden indhentning af relevante lægeerklæringer - måske vil
man ovenikøbet anmode dig om at gennemgå en operation af håndledet, hvis det
skønnes at der kan "repareres" skaden.

Jeg kan oplyse dig om at, jeg har godt kendskab til en fyr som i oktober
sidste år fik knust sin tommelfinger under et 5 tons tungt jernspær -
fingerens grundled brækkede og flere ledbånd og nerver blev rykket over.
Efter operation og ergoterapibehandling, har Arbejdsskadestyrelsen vurderet
at der ikke er mén over 5% ( som er nedre grænse for tilkendelse af
erstatning ), samt der er ingen erhversevnetab, da han ikke har haft
indtægtsnedgang efter genoptagelse af jobbet.

Så der skal en del til at få tilkendt erstatning for fingerbrud!

Mvh. Lisbeth