Retunering af specielt hjemtaget varer.
Fra : Ingelsen

Dato : 22-08-05 09:12

Jeg har bestilt og modtaget noget tilbehør til min radio gennem en web-shop.

Nu viser det sig så, at jeg ikke får brug for det tilbehør alligevel.
Da fejlen ikke var i det gamle tilbehør, men i selve radioen.

Spørgsmålet lyder nu på hvordan jeg står med hensyn til returnering?
Jeg mener, jeg har ikke "skrevet under" eller set nogen speciale betingelser
fra dem ang. specialet hjemtaget varer. Dog har de skrevet at det ikke var
noget de havde på lager og ville bestille det til mig fra fabrikken.

Men jeg kun haft det ca. 1 uge, så det er stadig indenfor de 30 dage.

Håber på lidt hjælp.

Hilsen Jan¨

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-05 09:24

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betingelser fra dem ang. specialet hjemtaget varer. Dog har de skrevet at
> det ikke var noget de havde på lager og ville bestille det til mig fra

Hvis det er en standardvare, som ikke er specielt fremstillet, men blot
hjemtaget, så er der stadig returret, hvis du har handlet som forbruger.

> Men jeg kun haft det ca. 1 uge, så det er stadig indenfor de 30 dage.

Fortrydelsesfristen er nu kun på 14 dage.
Varen skal være sendt tilbage (overgivet til postvæsenet el. lign.) inden
for de 14 dage.

/Per

Fra : Andy

Dato : 22-08-05 11:26

> Hvis det er en standardvare, som ikke er specielt fremstillet, men blot
> hjemtaget, så er der stadig returret, hvis du har handlet som forbruger.

Er du sikker på det?

Jeg mener at have læst at standardvarer som er hjemtaget uden for sortiment
ikke er underlagt fortrydelsesret.

Andy

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-05 12:20

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det?
>
> Jeg mener at have læst at standardvarer som er hjemtaget uden for
> sortiment
> ikke er underlagt fortrydelsesret.

Det kna godt passe at du har læst det, men det bliver det ikke rigtigt af

Citat fra:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/3/00/

" Varer, som sælgeren bestiller hjem specielt til dig, f.eks. varer, han
normalt ikke fører, er også omfattet af reglerne om fortrydelsesret. Et
vilkår, om at der ikke gælder nogen fortrydelsesret for sådanne varer, er
ulovligt."

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-08-05 12:57

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fortrydelsesfristen er nu kun på 14 dage.
> Varen skal være sendt tilbage (overgivet til postvæsenet el. lign.) inden

Er det ikke sælger der skal være gjort opmærksom på at købet er hævet inden
de 14. dage?

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-05 13:14

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke sælger der skal være gjort opmærksom på at købet er hævet
> inden
> de 14. dage?

Nej, når det gælder fysiske varer skal returneringen (som hovedregel) være
igangsat indenfor de 14 dage.

Forbrugeraftaleloven § 19:
Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget
sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin
fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb
tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er
tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det
modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den
erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den
erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold
til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed
ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den
erhvervsdrivende.

/Per