Ophavsret brudt - billede anvendt uden til~
Fra : C.S

Dato : 21-08-05 13:05

Jeg har taget et billede som er blevet anvendt uden min tilladelse i Tidens
Bryllup.

Billedet bliver anvendt som reklamefremstød for det andet firma - og der er
ikke angivet ophav eller mit navn ved billedet.

Forhistorie : Jeg bliver booket af omtalte firma til en
bryllupsfotografering - og jeg betaler firmaet 1000,00 for henvisning af
kunde. Efterfølgende justerer jeg samtlige billeder jeg har lavet, og sender
dem på DVD til firmaet - indehaveren vil så forestå leverance til kunden.

Men - han har så udvalgt eet af billederne og uden mit samtykke indrykket
det som en halvsides annonce i "Tidens Bryllup" - det mest læste
bryllupsmagasin i Danmark (oplag 20.000).

Jeg har skrevet til ham at jeg bliver nødt til at fakturere ham - hvilket
han dog nægter. Hvad gør jeg - for jeg vil selvfølgelig have betaling for
anvendt materiale.

Har været inde på Dansk Journalist Forbunds hjemmeside og jeg kan se
følgende priser for anvendelse af billeder i trykte medier :

Billedepris for indrykning i magasin med oplag over 20.000 kr. 850,00
Billedepris
kr. 1.800,00
Tillæg for uretmæssig brug (100%)
kr. 1.800,00

Pris
kr. 4.450,00
Moms
kr. 1.112,50

Ialt
kr. 5.562,50

Sender jeg ham ikke bare en regning på følgende ???

Og hvad hvis han ikke betaler - skal jeg så have fat i advokat ?

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 13:16

C.S wrote:

> Ialt
> kr. 5.562,50
>
> Sender jeg ham ikke bare en regning på følgende ???

Husk også lige at bløde ham for brug af billedet uden kreditering - smæk
1800 mere oveni.

> Og hvad hvis han ikke betaler - skal jeg så have fat i advokat ?

Jep - spørg advokatvagten, det er gratis.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 13:16

"C.S" <mik-mak@bluelemon.dk> skrev i en meddelelse

> Sender jeg ham ikke bare en regning på følgende ???

Det ville jeg gøre!

> Og hvad hvis han ikke betaler - skal jeg så have fat i advokat ?

Har du ikke et forbund i ryggen - hvilket kan være en stor fordel - kan du
blive nødt til at hyre en advokat.

Men prøv dog at sende regningen og se, hvad der sker. Så kan du jo
efterfølgende overveje, om du vil have advokat involveret.

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-05 14:40

"C.S" <mik-mak@bluelemon.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har taget et billede som er blevet anvendt uden min tilladelse i
> Tidens Bryllup.

Portrætbilleder må ikke anvendes/offentliggøres uden den/de portrætteredes
tilladelse, så der er også lige et problem ifht. det glade brudepar.
Det behøver du selvfølgelig ikke tage dig af, men det akn være du skulle
forberede dig på, at der kan blive stillet spørgsmål om din rolle i
offentliggørelsen. Svaret er for så vidt enkelt nok: Du har ikke deltaget i
offentliggørelsen, og alle krav kan henvises til den formastelige.

/Per