Tilbageholdelse af info. Strafbart?
Fra : Louise Johnson

Dato : 19-08-05 14:59

Kære læsere

Der er blevet begået hærværk i bebyggelsen, hvor jeg bor.

Det er nu kommet frem, at en beboer var bekendt med, at det ville ske, og
har måske endda været vedkommende der har udtænkt hærværket.

Er der nogen som ved, om det er ulovligt at tilbageholde den slags
information eller udtænke hærværket?

Sagen bliver dog mere kompliceret af, at formanden er en god ven af denne
person, og vil derfor ikke anmelde hærværket til politiet.

Har man som borger pligt til at melde hærværk til politiet?

Håber der er nogen som er bekendt med loven, som kan hjælpe med evt.
paragrafer =)

Knus,
Louise

Fra : bem

Dato : 19-08-05 15:05

Louise Johnson wrote:

> Er der nogen som ved, om det er ulovligt at tilbageholde den slags
> information eller udtænke hærværket?

Man gør sig skyldig i medvirken efter straffelovens §23 hvis man udtænker
eller deltager i planlægningen af en forbrydelse.

> Sagen bliver dog mere kompliceret af, at formanden er en god ven af
> denne person, og vil derfor ikke anmelde hærværket til politiet.
>
> Har man som borger pligt til at melde hærværk til politiet?

Nej. Men i det omfang at hærværket medfører erstatning fra ejendommens
forsikringsselskab, kan der måske være tale om, at formanden i sin egenskab
af forsikringstager har pligt til at oplyse hvad han ved om sagen, idet
selskabet ellers lider et tab, som måske kunne være forhindret ved regres.
Det er der måske andre der ved noget om?

/Bo

Fra : Henry Cazandra

Dato : 19-08-05 18:41

> Man gør sig skyldig i medvirken efter straffelovens §23 hvis man udtænker
> eller deltager i planlægningen af en forbrydelse.

Er man ikke ind-direkte deltager, hvis man kender til forbrydelsen inden
den bliver foretaget?

Henry C

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-08-05 14:09

Scripsit Henry Cazandra <please@spam.me>

> Er man ikke ind-direkte deltager, hvis man kender til forbrydelsen inden
> den bliver foretaget?

Nej, ikke i almindelighed. Der er ingen generel [1] anmeldelsespligt i
dansk ret.

Medvirken efter straffelovens §23 forudsætter at man *aktivt* har
bidraget med "tilskyndelse, råd eller dåd".

[1] I visse *specielle* tilfælde kan man have pligt til at anmelde sit
kendskab til en planlagt eller igangværende forbrydelse, for
eksempel hvis man derved kan afværge en ulukke der medfører fare
for menneskeliv (§185) eller hvad angår forbrydelser mod de
øverste statsmyndigheder (§141).

--
Henning Makholm "Unmetered water, dear. Run it deep."

Fra : Peter

Dato : 22-08-05 14:36

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> Kære læsere
>
> Der er blevet begået hærværk i bebyggelsen, hvor jeg bor.

Der er jo ikke noget i vejen for, at du anmelder det. Det kan alle gøre.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel