For lille lejlighed ift. lejekontrakten
Fra : L.Støvring

Dato : 19-08-05 14:25

Forhistorie:

Et ungt par lejer en lejlighed som i kontakten angives til 75 m2. Efter godt
et års tid bliver forholdene for trange, og de køber et hus. I et forsøg på
hurtig genudlejning annoncerer de unge mennesker selv efter nye lejere, med
den i lejekontakten angivne størrelse på lejligheden, i en annonce i
lokalavisen.

Flere interesserede henvender sig, og nogle gør opmærksom på at lejligheden
da vist ikke liiige har størrelse som annonceret, så der gribes til
tommestok og lommeregner - og ganske rigtigt............summasummarum 59 m2
ialt.

De unge lejere havde ikke fornemmelse for størrelse ift. kvm. så de havde
aldrig selv tænkt tanken at - og her kommer mit spørgsmål: De måske betaler
husleje for flere kvm. end de har? Eller gør de ikke?

Er det tilladt udlejere at angive hvilket som helst flademål på en
lejlighed, og derefter op til lejeren selv at vurdere om man får det man
betaler for? Eller kan der efterfølgende afkræves udlejer forholdsmæssig
refusion for de "manglende" kvm.?

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde oplysninger vedr. dette i lejeloven -
men hvor så............hvis?

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-08-05 14:41

"L" == L Støvring <lbs@SPAMpcv.dk> writes:

> [...]

> gribes til tommestok og lommeregner - og ganske
> rigtigt............summasummarum 59 m2 ialt.

Hvis det er målt på indersiden af lejligheden, skal de 75 m^2 nok
passe. Det areal man lejer er ikke bare det mellem væggene, men også
vægge, trapper og halvdelen af muren ind til naboen.

Om alle 16 m^2 kan findes på den konto afhænger af de lokale forhold,
men der kan altså godt være tale om et korrekt tal.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-05 15:28

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er målt på indersiden af lejligheden, skal de 75 m^2 nok
> passe. Det areal man lejer er ikke bare det mellem væggene, men også
> vægge, trapper og halvdelen af muren ind til naboen.

Det kommer an på, om man angiver netto eller brutto-kvm (som helt korrekt
hedder bruttoetageareal).
Brutto-kvm beregnes stort set som du angiver (der findes en meget nøjagtig
beskrivelse i et cirkulære fra Boligstyrelsen).
Hvis ikke der er angivet om det er brutto eller netto-kvm. er man jo lidt på
herrens mark, men jeg vil nu mene at brutto-kvm. er standarden. I
standardlejekontrakten fra Boligministeriet er præciseret, at der er tale om
brutto-kvm.

> Om alle 16 m^2 kan findes på den konto afhænger af de lokale forhold,
> men der kan altså godt være tale om et korrekt tal.

Der kan sagtens ligge 16 kvm. gemt fra netto til brutto,- det vil ikke være
usædvanligt.

/Per

Fra : Holst

Dato : 20-08-05 09:38

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Hvis det er målt på indersiden af lejligheden, skal de 75 m^2 nok
> passe. Det areal man lejer er ikke bare det mellem væggene, men også
> vægge, trapper og halvdelen af muren ind til naboen.

Ja, og glem heller ikke kælder- og loftsrum. Det løber hurtigt op.

Fra : Grunt

Dato : 20-08-05 11:14

On Sat, 20 Aug 2005 10:38:11 +0200, Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Ja, og glem heller ikke kælder- og loftsrum. Det løber hurtigt op.

Så skal de da være beliggende uden for hovedbygningens areal, det er da
bygningens areal der måles på når der tales om fællesarealer ikke funktionen af
disse arealer.
Var det forsøg på en vitz ? Gem det til dk.snak.vittigheder.

Fra : Holst

Dato : 20-08-05 11:31

Grunt wrote:

> Så skal de da være beliggende uden for hovedbygningens areal, det er da
> bygningens areal der måles på når der tales om fællesarealer ikke funktionen af
> disse arealer.

Hvorfor taler du om fællesarealer?

Fra : Grunt

Dato : 20-08-05 14:46

On Sat, 20 Aug 2005 12:31:13 +0200, Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvorfor taler du om fællesarealer?

Gem det nu til dk.snak grupperne.

Fra : Steen

Dato : 19-08-05 14:49

L.Støvring wrote:

> [...]
> gribes til tommestok og lommeregner - og ganske
> rigtigt............summasummarum 59 m2 ialt.

....og de unge mennesker har husket at regne altan, dørtrin, areal i vægge,
vindueskarme, nedstyrtningsskakt, halvdelen af trappeafsatsen samt evt.
kælder- og/eller loftsrum med?

/steen

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 16:01

On Fri, 19 Aug 2005 15:48:50 +0200, "Steen" <virker@ikke.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>vindueskarme, nedstyrtningsskakt, halvdelen af trappeafsatsen samt evt.

Jeg tror i går en del over gevind her. Arealet fremkommer af lejligheden indre
mål + halvdelen af fælles arealer også som indre mål.
Måske kan en kopi af BBR afklare den slags. Kan dog ikke fås direkte hos BBR men
udlejer kan have en kopi eller skaffe den.

Og det lejedes værdi udgør lejefastsættelsen i m² år + fælles arealer. Det kan
man godt læse om i lejeloven.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-05 16:49

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror i går en del over gevind her. Arealet fremkommer af lejligheden
> indre
> mål + halvdelen af fælles arealer også som indre mål.

Helt så enkelt er det nu ikke.

Bruttoetagearealet omfatter bla. (frit fra hukommelsen):
Alle indre vægge i lejligheden
Hele ydervæggen
Halvdelen af vægge mod andre lejemål
Halvdelen af væggen mod fællesarealer.
En forholdsmæssig andel af fælles adgangsarealer afhængig af hvor mange
beboere der har adgang til arealet (Ved en fælles trappe med adgang for 7
beboere måles hele trappearealet op og divideres med 7)
Fællesarealer omfatter halvdelen af vægge mod lejemål.
Der kan forekomme fællesarealer, der ikke skal indregnes i
bruttoetagearealer for de enkelte lejligheder (adgange til fællesvaskeri
feks.).

Jeg har siddet med beregninger af den slags, da jeg arbejdede som
byfornyelsesarkitekt. Det kræver tålmodighed, ro og rigelige mængder af
kaffe at nå igennem bare en enkelt ejendom...

/Per

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 20:24

On Fri, 19 Aug 2005 17:48:59 +0200, "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

>Helt så enkelt er det nu ikke.

Her er det, de indvendige mål er præcis det der står i BBR for lejligheden.
Målt med indvendige vægge i regnskabet for at få faktisk gulvareal (ingen skrå
vægge) indvendigt. faktisk var de fælles arealer ikke med i mange år men de 12
m² de påførte senere er for lille til at også halve eller hele murer er
medregnet.
Hvis det er forkert i henhold til et eller andet så shyyyyyyyyyyyyys.

Fra : per christoffersen

Dato : 20-08-05 12:57

> Hvis det er forkert i henhold til et eller andet så shyyyyyyyyyyyyys.

Der er meget ofte fejl i oplysningerne i BBR, hvad angår
lejlighedsstørrelser.
Der er husejerne selv, der indberetter størrelserne, så fejl her videreføres
til registeret.

/Per

Fra : SoftMan Brian

Dato : 21-08-05 10:16

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> byfornyelsesarkitekt. Det kræver tålmodighed, ro og rigelige mængder af
> kaffe at nå igennem bare en enkelt ejendom...

Har været med til at lave en enkelt omfordeling af M2 for hvor jeg boede
før.. bestod af 42 indvendigt identiske lejligheder (undtaget 3 der var
taget lidt plads fra til skraldeskakt, men M2 var højere for
endelejlighederne, da de betalte for hele gavlvæggen, og lejlighederne
betalte for hele skraldeskakten. Det blev lavet om til 39 lejligheder ens m2
+ 3 med fradrag for skraldeskakt (som de desuden først baserede på
tegningerne, hvor den var ca. 1/3 af den reelle størrelse). De resterende
samlede m2 blev så fordelt ligeligt mellem lejlighederne.

Det sjoveste var da manden fra administrationsselskabet fortalte om en anden
ejendom, hvor de ville have beregning og husleje baseret på tal med 4-5
decimaler.... man skal ENDELIG ikke betale for 1cm2 mere en man har

Fra : Rasmus

Dato : 19-08-05 16:23

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote in message
> [...]

betaler
> husleje for flere kvm. end de har? Eller gør de ikke?

Hvad sigger BBR?
Du kan slå lejligheden på på www.netborger.dk under Ejendomsfakta

/Rasmus

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 20:46

On Fri, 19 Aug 2005 17:22:53 +0200, "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvad sigger BBR?
>Du kan slå lejligheden på på www.netborger.dk under Ejendomsfakta

Nej her er det.:
http://ejendomsfakta.netborger.dk/produkt/default.asp?
og du finder ikke københavn der.

>/Rasmus

En fornøjelse hos: (københavns kommune selvbetjening)

En forespørgsel koster 400 kr., som skal vedlægges ansøgnings- skemaet i crosset
check. (Gælder også ved tvangsauktion). Eller betales online med dankort.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 21-08-05 23:38

On Fri, 19 Aug 2005 21:45:38 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

>On Fri, 19 Aug 2005 17:22:53 +0200, "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk>
> [...]

Prøv www.ois.dk istedet for. De har København med.
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative
to the hideous consequences of basing national economies on road transportation.
Colin Garratt.