Håber der nogen der kan hjælpe
Lille væddemål
X har et firma som bestiller en automatisk dør hos firma Y. Intet andet er
aftalt.
Døren som X i sit firma skal bruge bliver installeret d. 3/5-2004. Det næste
års tid har X store problemer med den netop denne dør, den vil simpelthen
ikke åbne, og hver gang bliver der selvfølgelig ringet efter firma Y der
skal udbedre fejlen.
Efter et lille års tid (1/6-2005), er der atter problemer med døren, dette
er så 4 gang. Firma Y bliver atter tilkaldt og denne gang finder Y ud af det
er ikke samme fejl som de 3 andre gange. Det medføre så at motoren til
automatikken skal skiftes. Firma X får på intet tidspunkt at vide at denne
del er skiftet og at fejlen ikke var den samme, men efter 2 uger bliver X's
firma præsenteret for en regning på kr. 12.500. Denne regning skal dække
reservedele og arbejdstimer.
X nægter at betale:
1. Han mener at den 2 årig reklamationsret gælder (§54 i KBL), så han skal
holdes skadesløs
2. Endvidere er han på intet tidspunkt blevet bekendtgjort at store dele af
døren skulle skiftes, eftersom han regner med at det er den samme fejl der
har gjort sig glædende hele tiden.
Firmaet Y som har skiftet og udstedt regning, mener at X er begrænset til en
1 års reklamationsret, så de fastholder regning og at ikke skal oplyse X,
hvis de foretager sådan en reparation, eftersom den eneste meddelelse, de
fik fra X var "at de skulle komme at lave døren, da den var i stykker"
Hvordan står X? Skal regningen betales?
Jeg mener nej, da man netop henviser til KBL § 54 pga. handelskøb og der er
ikke andet er aftalt vedr. mangler m.m.
Er jeg helt gal på den?
Kylle