Stop for telefonbøger
Fra : Jan Birk

Dato : 19-08-05 10:02

TDC forlag husstands omdeler nogle tykke telefonbøger, typisk et par
stykker om året.

Da jeg ikke bruger bøgerne og iøvrigt skal betale for bortskaffelsen via
min renovation, ønsker jeg ikke at modtage disse. Der er jo også lige
miljøet at tænke på!

1) Disse tykke bøger er tilsyneladende (?) ikke omfattet af 'Reklamer
Nej Tak' ordningen.

2) TDC Forlag siger at de intet kan/vil gøre for at forhindre at jeg
modtager bøgerne.

Er der nogen der ved om punk 1 er korrekt?

Har TDC Forlag lov til at gøre som de gør?

På forhånd tak og med venlig hilsen

/Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-08-05 10:14

Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> writes:

> 1) Disse tykke bøger er tilsyneladende (?) ikke omfattet af 'Reklamer
> Nej Tak' ordningen.

[...]

> Har TDC Forlag lov til at gøre som de gør

Reklamer Nej Tak-ordningen er på ingen måder bindende. Det er
frivilligt om det enkelte firma vil rette sig efter ordningen og det
står folk frit for at omdele ikke-addreseret papirsreklame.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-08-05 10:58

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> frivilligt om det enkelte firma vil rette sig efter ordningen og det
> står folk frit for at omdele ikke-addreseret papirsreklame.

.... og TDC´s telefonbøger er ikke adresseløse. Spejderne, som omdelerne dem
her hos mig, har en liste med adresserne, så de kun afleverer en telefonbog
hos de husstande, der har telefon.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-08-05 11:20

> [...]
> frivilligt om det enkelte firma vil rette sig efter ordningen og det
> står folk frit for at omdele ikke-addreseret papirsreklame.

Så er der jo kun en løsning: at blokere ens brevkasse!

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-08-05 19:12

Jan Pedersen wrote:

> Så er der jo kun en løsning: at blokere ens brevkasse!
Det er garanteret også ulovligt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 11:24

On Fri, 19 Aug 2005 11:02:19 +0200, Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>miljøet at tænke på!
>
>1) Disse tykke bøger er tilsyneladende (?) ikke omfattet af 'Reklamer

Det er jo en ordning mellem udgiverne og postdanmark/dig og ikke mellem
udgiverne og selvstændige omdelere.

>2) TDC Forlag siger at de intet kan/vil gøre for at forhindre at jeg
>modtager bøgerne.

Du har snakket med den forkerte eller de er gået bort fra ordningen, for det
har/er været muligt at opsige "abonnementet" så omdelerne ikke smide en kopi på
din trappe, men hvad, de er vel ikke for kloge, så shit happens.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-08-05 11:38

"Jan Birk" <jan.birk@invalid-domain.null> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da jeg ikke bruger bøgerne og iøvrigt skal betale for bortskaffelsen via
> min renovation, ønsker jeg ikke at modtage disse. Der er jo også lige

Hej, der skulle ryddes op i det, det er jo en millionforretning for TDC at
trykke så mange bøger som muligt, de får jo penge for de annoncer der er
trykt der i, jo større oplag jo flere penge.

Typisk TDC svinestreg.

De lever af disse bøger fra en svunden tid og af dem der stadigvæk har
fastnet og betaler fast afgift, og formuer når de ringer til mobiltelefoner,
opkald der er oftest er langt billigere at foretage fra mobil til mobil.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-05 12:01

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fastnet og betaler fast afgift, og formuer når de ringer til
> mobiltelefoner, opkald der er oftest er langt billigere at foretage fra

Nu er TDC mobils overskud betragteligt større end TDC Forlags omsætning, så
pengene hentes ikke primært fra Forlaget.
Mobil er i det hele taget den store indtægtskilde.

/Per

Fra : Michael Jensen

Dato : 19-08-05 19:04

> [...]
> fastnet og betaler fast afgift, og formuer når de ringer til
> mobiltelefoner, opkald der er oftest er langt billigere at foretage fra

Nu tror jeg helt ærligt ikke at der i Danmark findes en masse virksomheder,
som kun sætter en annonce i en telefonbog, fordi at den udkommer i et stort
oplag. Der bliver foretaget mange undersøgelser af hvem der kigger i
telefonbogen, hvornår de gør det, hvorfor de gør det ect.

Ydermere så er det dyrere at ringe fra fastnet til en mobil, idet
mobilselskaberne kræver en meget høj interconncet afgift. Men nu er det jo
stadig langt billigere at ringe fra fastnet til fastnet, end det er at tale
i mobiltelefon. Med IP telefoni er det en ting som allerede er blevet
billigere, og med tiden bliver endnu billigere.

Fra : Nielsen

Dato : 19-08-05 16:47

"Jan Birk" <jan.birk@invalid-domain.null> wrote in message
> [...]
> modtager bøgerne.
>
> Er der nogen der ved om punk 1 er korrekt?
>
> Har TDC Forlag lov til at gøre som de gør?

Jeg er hvert år medansvarlig for min ungdomsorganisations uddeling af
telefonbøger. For få år siden fik vi at TDC besked på at vi _skulle_ uddele
til alle husstande, også dem uden telefon. I dag skal vi respektere at folk
siger "nej tak". Vi har lister med "særaftaler" på hver enkelt gade/vej hvis
der er nogen der ønsker flere bøger. På denne liste er det også muligt at
blive noteret hvis man slet ikke ønsker bøger. Du kan bede omdeleren notere
på vejlisten at du ikke ønsker bøger. Denne liste med rettelser returneres
nemlig til TDC Forlag. Ellers kan du ringe til TDC Forlag på tlf. 36 36 17
88 (og de kan sagtens notere det på vejlisten).

At en anden her i tråden mener at "omdelerne jo ikke er for kloge" vil jeg
nu ikke medgive. Det er jo børn (i hvert fald hos os) og vi voksne der er
med derude, har ikke mulighed for at overvåge hvert enkelt barn. Det sker
endda at børnene overfuses og skældes ud over hvordan telefonbogen er
indrettet.

I øvrigt er det et stort (og tungt) arbejde for børnene at omdele bøgerne,
men det er en god indtægtskilde for den enkelte organisation.

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 20:11

On Fri, 19 Aug 2005 17:47:25 +0200, "Nielsen" <nope@invalid.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>I øvrigt er det et stort (og tungt) arbejde for børnene at omdele bøgerne,
>men det er en god indtægtskilde for den enkelte organisation.

jeg har hørt en lille fugl synge om at børn under 12 år ikke må arbejde. Det
skulle også gælde reklamer og telefonbøger i omdelingforemål.

Og det med at de ikke skulle være for kloge ? kan jeg få dit telefonnr. så
ringer jeg til dig når "de unge" har været i gaden her, så ser du hvor kloge de
er til den tjans.

F.eks. hvis ingen svarer på dørtelefonerne i de forskellige opgange lægges
bøgerne på trappestenen, og bliver de lukket ind kan de stadig finde på at lægge
bøgerne lige inden for døren. Bærer de dem en sjælden gang op til hver etage
sker det at de lægger bøgerne på næstsidste trin eller i vindueskarmen på hver
trappesats. Og da jeg ikke skal have telefonbøger, hvor klogt er det så at lægge
dem på min måtte ? Vejlisten, er den kun i 1 ex. eller kan de heller ikke læse ?

Og her kommer de jo heller ikke med begge bøger på een gang så pinen med de
bøger kun sker 1 gang om året.

Fra : Nielsen

Dato : 19-08-05 20:37

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message
> [...]
> Det
> skulle også gælde reklamer og telefonbøger i omdelingforemål.

Aktiviteter, der foregår som led i klub- eller foreningssammenhæng, er som
udgangspunkt ikke omfattet af bekendtgørelsen om unges arbejde, idet de unge
som regel ikke har pligt til at stille deres personlige arbejdskraft til
rådighed i disse tilfælde. Det gælder fx for folkekirkens børnekor, hvor der
er tale om en fritidsaktivitet, og hvor evt. betaling for at medvirke alene
er en godtgørelse for faktiske udgifter. Det samme gælder for spejderes og
idrætsklubbers avisindsamlinger og udbringning af telefonbøger.

> Og det med at de ikke skulle være for kloge ? kan jeg få dit telefonnr.

Nej.

> [...]
> hver
> trappesats. Og da jeg ikke skal have telefonbøger, hvor klogt er det så at

Sker ikke her. De får en ordentlig instruktion inden de går ud.

>Vejlisten, er den kun i 1 ex. eller kan de heller ikke læse ?

Den findes i lige så mange eksemplarer som vi skriver ud, og "vores"
uddelere har ingen problemer med at læse den.