"test" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:43043ff3$0$8896$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Nogen der ved hvad der sker ved at blive stoppet på de såkaldte
pocketbikes
> af politiet?
>
> Vil der være tale om bøde/konfiskering, de er jo ikke godkendt til at køre
> på off. vej.
>
> Ved der har været snak om at gøre dem lovlige, nogen der har hørt mere til
> det.
>
> Det drejer sig om sådan en fætter her:
>
http://www.jk-dioder.dk/catalog/index.php?cPath=28
>
> Har kørekort til både bil, hvis det skulle gøre en forskel.
>
Ligesom elektriske banecykler uden bremser, løbehjul og rulleskøjter med
hjælpemotor, så er der tale om et køretøj, som ikke blev typegodkendt i en
eller anden katagori.
Straffen er konfiskation og bøde for minimotorcykler. Banecyklerne, som idag
er den standardliserede transportform for cykelbude i Danmark "nøjes" man
med at give bøde.
Årsagen til forskelsbehandlingen kendes ikke (Jeg kan ikke årsagen i en §),
men det kan måske skyldes at grundudgaven af en cykel ikke kræver
idendifikation imodsætning til et køretøj med motor. (30 km/t knallerterne
skal snart også have nummerplads. Om det kommer til at gælde for Cykler med
El-motor, ved jeg ikke, idet at lovudkastet ikke er helt klar.)
Minimotorcyklerne kan sikkert gøres lovlige, men det kræver at producenterne
går ind og imødegår forskellige krav fra myndighederne. Biler skal jo bka.
crash-testes. Jeg tror bare ikke at du skal forvente mirakler. Myndighederne
er lidt træge. Bla. er bla. Quatro-cykler ulovlige selvom de har været
opfundet i mange år. Se:
www.pedersen-bike.dk/~pedersen/historie.htm
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm