Lejekontrakt - lovlig formular??
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-05 17:28

Jeg kan læse mig til at der slet ikke behøver være en lejekontrakt mellem
lejer og udlejer. Ligeledes kan typeformular A, 8. udgave anvendes som den
er og forefindes uden problemer.
Men hvis jeg skrever den af, så står der et sted at så "vil fortrykte
vilkår, som er til skade for lejeren, være ugyldige." Hvilke af vilkårene er
det?
Hvordan kan fortrykte vilkår være ugyldige i nogle situationer men ikke i
andre?

Konkret er situationen den, at jeg har programmeret et
ejendomsadministrationsprogram, og der virkede det ret hensigtsmæssigt at
anvende ovennævnte formular, da den jo er godkendt. Indhold i de felter, der
skal udfyldes, kommer så fra mit program som Nej eller Ja i stedet for
krydser i felterne, og ligeledes er alle tekster skrevet ind i stedet for at
være felter, der er fyldt ud med krydser. For mig er det en ren layoutmæssig
ændring, der ikke har indflydelse på indholdet, men jeg frygter jo en del,
at det har betydning rent juridisk. Nogen bud?

Mvh Maria

Fra : Grunt

Dato : 18-08-05 11:14

On Wed, 17 Aug 2005 18:28:16 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jeg kan læse mig til at der slet ikke behøver være en lejekontrakt mellem
>lejer og udlejer. Ligeledes kan typeformular A, 8. udgave anvendes som den
>er og forefindes uden problemer.

Du kunne også læse at en lejekontrakt ikke er nødvendig, medmindre een af
parterne forlanger det.

> [...]
>det?
>Hvordan kan fortrykte vilkår være ugyldige i nogle situationer men ikke i

Læs det i forhold til lejeloven og boligreguleringsloven. Du kan altså ikke
fortrykke noget i en kontrakt der ikke gælder i henhold til lovene og er til
skade for lejer i henhold til samme love.

> [...]
>ændring, der ikke har indflydelse på indholdet, men jeg frygter jo en del,
>at det har betydning rent juridisk. Nogen bud?

Så længe det følger lovene og ikke er til skade for lejer kan du skrive hvad som
helst i en fortrykt kontrakt. Men en afskrivning af en formular ? Ophavsret ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-08-05 18:22

> Så længe det følger lovene og ikke er til skade for lejer kan du skrive
> hvad som
> helst i en fortrykt kontrakt. Men en afskrivning af en formular ?
> Ophavsret ?

Der opfordres skam utalige steder til at downloade og kopiere/bruge den, så
på det punkt er jeg ikke på gale veje.

Mvh Maria

Fra : per christoffersen

Dato : 18-08-05 11:49

> [...]
> Men hvis jeg skrever den af, så står der et sted at så "vil fortrykte
> vilkår, som er til skade for lejeren, være ugyldige." Hvilke af vilkårene

Lovteksten er:
§ 5. Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal
bestemmelser, der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren
mindre rettigheder end angivet i loven, fremhæves for at være gyldige.

Stk. 2. Ved indgåelse af lejeaftale om beboelseslejligheder eller enkelte
værelser til beboelse må blanketter kun anvendes, hvis de er autoriserede
ved aftale mellem landsomfattende sammenslutninger af henholdsvis
grundejerforeninger og lejerforeninger eller af by- og boligministeren.
Anvendes en blanket, der ikke er autoriseret, er bestemmelser, der pålægger
lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder end
angivet i loven, ugyldige. By- og boligministeren fastsætter efter
forhandling med landsomfattende sammenslutninger af henholdsvis
grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om udarbejdelse af
autoriserede standardblanketter for lejeaftaler.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 gælder også for andre skriftlige lejeaftaler,
der indeholder ensartede lejevilkår for flere lejere i samme ejendom, når de
fremtræder på en sådan måde, at lejeren må opfatte dem som standardiserede.

Der kan altså anvendes andre blanketter, men de skal autoriseres.

> Hvordan kan fortrykte vilkår være ugyldige i nogle situationer men ikke i
> andre?

Det er for at beskytte lejeren, i den forstand, at de skal gøres opmærksomme
på, at de er ved at indgå en lejeaftale med forringelser ifht.
udgangspunktet

> [...]
> layoutmæssig ændring, der ikke har indflydelse på indholdet, men jeg
> frygter jo en del, at det har betydning rent juridisk. Nogen bud?

Kontakt Erhvervsministeriet for at høre nærmere, - det er nok erhvervs og
boligstyrelsen du skal have fat i.

/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-08-05 18:27

> [...]
> bestemmelser, der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver
> lejeren mindre rettigheder end angivet i loven, fremhæves for at være

Betyder det, at hvis jeg FREMHÆVER de punkter, der også er fremhævet i den
oprindelige formular, så bliver kontrakten gyldig?

> [...]
> pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre
> rettigheder end angivet i loven, ugyldige.

Og det gør det jo så ikke alligevel. Er de to afsnit ikke modsigende? Hvis
de er fremhævet, så gælder de, men det gør de så ikke alligevel, hvis den
ikke er autoriseret.

> [...]
>
> Det er for at beskytte lejeren, i den forstand, at de skal gøres
> opmærksomme på, at de er ved at indgå en lejeaftale med forringelser ifht.

Ja, det er jo sådan set fint nok.

> Kontakt Erhvervsministeriet for at høre nærmere, - det er nok erhvervs og
> boligstyrelsen du skal have fat i.

Det prøver jeg - det kunne jo være at jeg kunne få min blanket/kontrakt
autoriseret.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-08-05 17:28

> Det prøver jeg - det kunne jo være at jeg kunne få min blanket/kontrakt
> autoriseret.

Jeg var faktisk heldig. Den autoriserede blanket kan købes for nogle få
tusinde kroner uden skrivebeskyttelse, og kan dermed anvendes, da jeg så
ikke ændrer så meget som et komma i den, men kun udfylder den. Det kræver så
10-15 timers kodearbejde, men alene det at det kan lade sig gøre.

Takker for svar. Det var en god hjælp på vejen.

Mvh Maria

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 19:49

On Fri, 19 Aug 2005 18:27:49 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>ikke ændrer så meget som et komma i den, men kun udfylder den. Det kræver så
>10-15 timers kodearbejde, men alene det at det kan lade sig gøre.

Du har vist fat i en forkert ende der, det kan gøres både billigere og nemmere.

>Takker for svar. Det var en god hjælp på vejen.
>
>Mvh Maria

Papirudgaven koster vel næppe mere end 50/75 kr. stk.
Jeg har en lovlig kopi i pdf som ikke er skrivebeskyttet og jeg tror ikke jeg
har betalt den eller den kostede ikke mange ører. Jeg tror det var fra et
boligselskab der også var i boligadministratorbranchen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-08-05 20:29

> Du har vist fat i en forkert ende der, det kan gøres både billigere og
> nemmere.

> Papirudgaven koster vel næppe mere end 50/75 kr. stk.

Jeg kan ikke bruge en papirudgave. Det SKAL være et worddokument. Teknikken
i det er, at jeg fra mit program skal kunne udskrive formularen direkte incl
udfyldelse, og denne udfyldelse skal ske elektronisk. Det kan man med
bogmærker, men når filen er beskyttet mod ændringer, så kan jeg ikke
indsætte bogmærker.

> [...]
> har betalt den eller den kostede ikke mange ører. Jeg tror det var fra et
> boligselskab der også var i boligadministratorbranchen.

Der er masser af dem på nettet, både som pdf, og som beskyttede word-filer.
Der er bare ikke nogen, der både er word og ikke er beskyttet mod ændringer.

Mvh Maria

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-05 12:59

> Takker for svar. Det var en god hjælp på vejen.

Jamen velbekomme.

/Per