Skal min søster beskattes?
Fra : JL

Dato : 16-08-05 20:59

Min søster skal have lavet nye gulve og nyt køkken. Alt VVS og EL bliver
lavet af aut. VVS / EL folk. Resten laver min far.

Han arbejder ikke som, og ER slet ikke håndværker. Han kan bare finde ud af
det fordi han er Færing, og deroppe bygger mange sit eget hus.

Skal min søster beskattes af det arbejde min far udfører?

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-08-05 21:11

JL skrev den 16-08-2005 21:59:
> [...]
> det fordi han er Færing, og deroppe bygger mange sit eget hus.
>
> Skal min søster beskattes af det arbejde min far udfører?

Jeg går ud fra, at I har samme far

I så fald må jeres far give din søster en gave på - svjh - 50000 kroner
pr. år.
Hvordan gaven gives. Det blander skattevæsnet sig vel ikke i.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Deaster

Dato : 17-08-05 08:34

Carsten Riis wrote:

> Jeg går ud fra, at I har samme far
>
> I så fald må jeres far give din søster en gave på - svjh - 50000
> kroner pr. år.
> Hvordan gaven gives. Det blander skattevæsnet sig vel ikke i.

De 50.000 er det pr. forældre eller samlet for begge ?

Mvh
Deaster

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-05 11:10

Deaster wrote:

> De 50.000 er det pr. forældre eller samlet for begge ?

Det er pr. forælder. Og i 2005-niveau er der tale om 52.700,- (reguleres
årligt).

Resten kunne evt. ordnes med et særligt gældsbrev, hvis det var.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Deaster

Dato : 17-08-05 12:13

Kevin Edelvang wrote:

> Det er pr. forælder. Og i 2005-niveau er der tale om 52.700,-
> (reguleres årligt).
>
> Resten kunne evt. ordnes med et særligt gældsbrev, hvis det var.

Thanks, skal der svares skat eller andet "spændende" af et gældsbrev. Har du
evt. et link til hvor man kan læse mere ?

Mvh
Deaster

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-05 23:05

Deaster wrote:

> Thanks, skal der svares skat eller andet "spændende" af et gældsbrev.

Nej, ikke, hvis det er ordnet på den rigtige måde... Der er forskellige ting
at tage i betragtning. Ordningen kan så bruges til de facto at forære så
mange penge, man vil til sine børn.

> Har du evt. et link til hvor man kan læse mere ?

Google giver en del resultater på "gældsbrev", et af dem:

http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/261.html - sammen med forklaringen
til deres købe-dokument længere nede på siden, giver det en god forståelse,
ser det ud til.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-08-05 06:31

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Det er pr. forælder. Og i 2005-niveau er der tale om 52.700,- (reguleres
> årligt).
> Resten kunne evt. ordnes med et særligt gældsbrev, hvis det var.

Eller evt. køre omkring bedsteforældre, der også kan modtage og give gaver
for et nærmere fastsat beløb pr. år.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : jones_net

Dato : 17-08-05 11:53

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Jeg går ud fra, at I har samme far
>
> I så fald må jeres far give din søster en gave på - svjh - 50000 kroner
> pr. år.
> Hvordan gaven gives. Det blander skattevæsnet sig vel ikke i.

Må han ikke arbejde gratis hjemme ved datteren? Der er vel ikke krav om, at
han skal have løn for hans arbejde?

/J
ikke jurist

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 12:02

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Må han ikke arbejde gratis hjemme ved datteren? Der er vel ikke krav
> om, at han skal have løn for hans arbejde?

Det er ikke problematikken her. Læs spørgsmålet igen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : jones_net

Dato : 17-08-05 12:21

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke problematikken her. Læs spørgsmålet igen.

OK, jeg læste forkert.
Men så har jeg bare et nyt spm Skal hun beskattes af arbejdet, bare fordi
hun ikke selv laver det?

/J

Fra : Rune Wold

Dato : 17-08-05 12:32

jones_net wrote:

[klip]

> Men så har jeg bare et nyt spm Skal hun beskattes af arbejdet, bare fordi
> hun ikke selv laver det?

Det kan jo betragtes som en økonomisk fordel ifa. en gave, men når faren
ikke engang er professionel/erhvervsmæssig håndværker, så virker det
umiddelbart tvivlsomt. Der er dog på dette område tale om en gråzone,
hvor det materielle resultat i høj grad glider sammen med bevismæssige
problemer.

/Rune Wold

Fra : /Bluch

Dato : 18-08-05 21:59

"JL" <news@net.dk> wrote in

> [...]
> ud af det fordi han er Færing, og deroppe bygger mange sit eget hus.
>
> Skal min søster beskattes af det arbejde min far udfører?

Din søster skal ikke beskattes af alm. hjælpsomhed. Man må gerne hjælpe
andre uden at tage betaling.
Håndværkere kan beskattes af eget arbejde, såfremt det er inden for eget
fag. En tømrer der laver murerarbejde på sit eget hus skal således ikke
beskattes.

Snakken om beskatning af gaver er ikke relevant.

VH
/Bluch
(Beklager manglen på §'er)