Købelov ved bilkøb
Fra : Jens Jensen

Dato : 15-08-05 14:39

hej med jer

Jeg fandt denne tekst på en bil til salg hos en forhandler på amar.

----------------------------------
34.900,- AFHENTNINGS TILBUD.
BILEN KAN KØBES MED FULD REKLAMATIONS RET PRIS 54.900.-
-----------------------------------

Men gælder købeloven ikke alligevel, uanset hvad sælger skriver ? Det er
privat køb.
Med andre ord, så kan jeg købe den for 34 og få nøjagtigt samme rettigheder
som hvis jeg gav 54 ?

med venlig hilsen
Jens

Fra : test

Dato : 15-08-05 17:29

> [...]
> privat køb.
> Med andre ord, så kan jeg købe den for 34 og få nøjagtigt samme

Måske er det en han bare formidler salget på for en anden kunde. så er det
jo privat til privat, og at forhandler måske godt vil stå for købet hvis det
bliver til den dyre pris.

Ellers har du ret købeloven kan man ikke afskrive sig.

vh
me

Fra : Peter

Dato : 15-08-05 18:35

"test" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Måske er det en han bare formidler salget på for en anden kunde. så er det
> jo privat til privat, og at forhandler måske godt vil stå for købet hvis
> det bliver til den dyre pris.

Afhængig af de nærmere omstændigheder så kan der foreligge et
kommissionsforhold og så gælder Købelovens regler om forbrugerkøb.

> Ellers har du ret købeloven kan man ikke afskrive sig.

Jo - men det er en konkret vurdering og det afhænger bl.a. af hvem der er
køber og sælger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 15-08-05 17:52

Jens Jensen wrote:

[klip]

> Men gælder købeloven ikke alligevel, uanset hvad sælger skriver?

Hvis købet ikke er et forbrugerkøb, så kan man som udgangspunkt fravige
hele købeloven, herunder KBL § 54.

[klip]

> Det er privat køb.

Jeg tror du mener, at det er et forbrugerkøb. I så fald har du ret, så
kan de væsentlige dele herunder § 83 (§ 54) ikke fraviges til skade for
forbrugeren. Hvis det *er* et privatkøb, så er det modsatte tilfældet.

[klip]

> Med andre ord, så kan jeg købe den for 34 og få nøjagtigt samme rettigheder
> som hvis jeg gav 54?

Det kommer an på, hvilken type køb, der er tale om. Hvis bilforhandleren
sælger den på en andens vegne (privat kunde), så vil der ikke være tale
om et forbrugerkøb.

/Rune Wold